عوارض نگه داشتن ادرار

متخصصین کلیه و مجاری ادراری درباره نگه داشتن ادرار و تبعاتی که این کار برای سلامت بدن دارد توضیحاتی داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

عوارض نگه داشتن ادرار

به گزارش منیبان؛ حتما برای شما هم پیش آمده که در شرایطی مجبور شده باشید به حس شدید خود برای دستشویی رفتن بی‌اعتنایی کنید. در این مطلب به بررسی عوارض نگه داشتن ادرار برای بدن می‌پردازیم.

عوارض نگه داشتن ادرار برای بدن

مثانه انسان حجم مشخصی از ادرار را می‌تواند در خود جای دهد و به تدریج که پر می‌شود، پیغامی را به اعصاب و مغز می‌رساند که باید منقبض شود و اینجاست که فرد حسِ اولیه ادرار را پیدا می‌کنند و اگر بیمار ادرار نکند، فشار بیشتر و بالاتر می‌رود و مثانه منقبض‌تر می‌شود.

به خاطر همین اگر به سیگنال‌های بدن، اعتنا نکنیم، به کلیه‌ها منتقل می‌شود و برای کلیه مشکلاتی را ایجاد می‌کند و از همه مهم‌تر خطر عفونت ایجاد می‌شود. جریان طبیعی ادرار برای جلوگیری از عفونت لازم است تا محیط مناسب برای رشد میکروب‌ها نباشد هر چی ادرار بیشتر نگه داشته شود عفونت ادراری نیز بیشتر می‌شود.

طبق نظر متخصصین، از نگه داشتن ادرار تا حد امکان باید جلوگیری شود. افرادی که آب کمتری مصرف می‌کنند، هم خطر سنگ کلیه را بیشتر می‌کنند و در درازمدت باعث اختلال در هماهنگی اعصابِ مثانه می‌شود.

آیا دفع ادرار زمان خاصی دارد؟

ادراری که در بدن افراد تولید می‌شود، به حجم مایعات مثل آب و غیره بستگی دارد. از این رو، افرادی که مایعات بیشتری مصرف می‌کنند، بیشتر نیاز به دفع ادرار دارند؛ اما بیشتر از شش یا هفت بار نیاز غیرطبیعی در نظر گرفته می‌شود که البته دلایل مختلفی دارد. در طول شب هم بیشتر از یک الی دو بار غیرطبیعی در نظر گرفته می‌شود.

افرادی که در شب هنگام خواب به دفع ادرار نیاز پیدا می‌کنند بیشتر از یکی الی دو بار غیرطبیعی است و علت‌های مختلفی مثل بزرگی پروستات در آقایان و مصرف مایعات قبل از خواب، رژیم پر نمک، کیفیت خواب، استرس و… دارد. خود بیدار شدن از خواب برای رفع ادرار طبعات زیادی دارد، چراکه باعث خواب‌آلودگی فرد و به هم خوردن فشارخون و خواب طبیعی فرد می‌شود.

خطر در کمین کودکان

کودکان چهار و پنج ساله که خیلی دستشویی را نگه می‌دارند می‌تواند مشکل‌زا باشد، مخصوصا در دختران، که می‌تواند زمینه‌ساز عفونت ادراری یا برگشت ادرار در کلیه‌ها شود. بنابراین باید سریعا تخلیه ادرار انجام شود.

نگه داشتن ادرار عوارض دارد اما به شدت خیلی زیادی شاید بروز پیدا نمی‌کند. در مدت کوتاه اگر درد شدیدی در مثانه ایجاد شد باید به دکتر مراجعه کنند. با نگه داشتن دستشویی، جداره مثانه بزرگ و منقبض‌تر می‌شود و فشار زیادی وارد و ادرار، بیشتر می‌شود از این رو، به هیچ عنوان نباید این کار را انجام دهید.


ت ت
کدخبر: 143997 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها