ارث مرد دو زنه بین همسرانش چگونه تقسیم می‌شود؟

ارث یکی از موضوعاتی است که بر سر آن چالش زیادی بین اعضای خانواده ایجاد می‌شود. همچنین ارث دارای قوانین بسیاری است و مردم باید از آن‌ها اطلاع داشته باشند.

ارث مرد دو زنه بین همسرانش چگونه تقسیم می‌شود؟

به گزارش منیبان؛ یکی از افرادی که از فرد متوفی ارث می‌برد، همسر دائم متوفی است. سهم الارث دو زن از شوهر نیز یکی از مواردی است که در قانون به آن پرداخته شده است.

سهم الارث زن از شوهر

همان‌طور که بیان کردیم، یکی از افرادی که از متوفی ارث می‌برد، همسر دائم متوفی است؛ بنابراین زوج از زوجه و زوجه از زوج، ارث خواهند برد. ارث در رابطه زوجیت، در ماده ۸۶۴ قانون مدنی، پیش‌بینی، شده است. این ماده بیان می‌دارد: «از جمله اشخاصی که به‌موجب سبب، ارث می‌برند، هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری، زنده باشند.»

طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی فقط همسر دائم مرد از وی ارث می‌برد؛ بنابراین در ازدواج موقت به هیچ یک از زوجین ارث تعلق نمی‌گیرد.

البته سهم الارث زن از شوهر باتوجه‌به شرایط فوق، در صورت داشتن فرزند و نداشتن فرزند، متفاوت است.

سهم الارث دو زن از شوهر

ازآنجاکه برخی از مردان، اقدام به ازدواج مجدد نموده و همسر دوم اختیار می‌کنند، در این مطلب به سهم‌الارث دو زن از شوهر می‌پردازیم.

طبق ماده ۹۴۲ قانون مدنی: «در صورت تعدد زوجات، ربع یا ثمن ترکه که تعلق به زوجه دارد، بین همه آنان، بالسویه تقسیم می‌شود.»

همان گونه که در این ماده مشخص شده است، اگر مرد دو زن دائم یا بیشتر داشته باشد، میزان سهم‌الارثی که به لحاظ قانونی به همسران او، تعلق می‌گیرد، میان آن‌ها تقسیم می‌شود.

سهم ارث دو زن از شوهر در صورت داشتن فرزند

طبق قانون اگر مردی که دارای دو زن است همچنین فرزند نیز دارد، سهم‌الارث زن یک‌هشتم خواهد بود. باتوجه‌به ماده ۹۴۲ قانون مدنی، می‌بایست یک‌هشتم ارث به نسبت مساوی، میان همسران دائمی مرد، تقسیم شود.

ت ت
کدخبر: 153831 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها