خبر فوری، اطلاعیه تازه سازمان اداری و استخدامی کشور
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرده است که احتمالاً در برخی از استانها نیاز به جذب مجدد آموزگاران وجود داشته باشد.
به گزارش منیبان، طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه مجاز به جذب نیرو از میان دانشآموختگان سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزههای علمیه میباشد، به شرطی که در رشتههایی که امکان توسعه آنها از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد، و مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش عمل نماید. برای این منظور، داوطلبان باید دوره یک ساله مهارت آموزش در دانشگاه فرهنگیان را با موفقیت گذرانند.
بر این اساس برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ دو مرحله آزمون یکی برای جذب آموزگار و دیگری جذب دبیر در نظر گرفته شد.
آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی، هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در ۳۸۶ حوزه امتحانی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و در ۲۳۲ شهرستان در سراسر کشور برگزار و نتایج اولیه آن سهشنبه ۳۰ خرداد اعلام شد.
نهایتا بر اساس نتایج این آزمون آموزگاری، ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ نفر آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی جذب آموزش و پرورش میشوند. در واقع در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب خواهند شد.
امسال طبق قانون، حداقل سن شرکت در آزمون آموزگاری ۲۰ و حداکثر سن ۴۰ سال بود و دهه شصتیها نیز توانستند در این آزمون شرکت کنند.
همچنین پیش تر سهم نمره آزمون کتبی ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود اما در آزمون آموزگاری برگزار شده، سهم آزمون ۴۰ و سهم مصاحبه ۶۰ درصد درنظر گرفته شد.
با این حال طبق تغییراتی که این آزمون طی امسال داشت می توان گفت ورود و شرکت در آزمون تسهیل شده، اما قبولی در آن سختتر شده است. به طوری که کل آزمون ۱۰۰۰ امتیاز داشت و ۴۰۰ امتیاز مربوط به آزمون کتبی و ۶۰۰ امتیاز مربوط به ارزیابی تکمیلی و مصاحبه بود و حداقل نمره برای قبولی نیز ۴۷۰ امتیاز است.
فرایند ارزیابی تکمیلی در این آزمون استخدامی مبتنی بر ادبیات ارزیابی حرفهای با درجه اعتبار بالا بهنحوی برنامهریزی شده که بتواند در گستره ملی جایگزین مصاحبههای سنتی جذب معلمان شود. با این هدف که بتواند بسترسازی لازم را برای احراز شایستگیهای پایه و جذب معلمان با کیفیت فراهم کند و ضمن توجه جامع به مهارت و شایستگی معلمان، اسباب رشد و ارتقای آنان را در ابتدای خدمت فراهم کند. در این فرایند سعی شده است فرصتی فراهم شود تا بهترینها بتوانند توانمندی خود را به نمایش بگذارند و ارزیابی، عادلانه و مبتنی بر موقعیت شبیهسازی شده در مورد داوطلبان صورت پذیرد.
در سال جاری براساس دفترچه آزمون استخدامی آموزگاری وزارت آموزش و پرورش، ارزیابی تکمیلی آموزگاران در قالب برگزاری و شکل گیری حوزههای ارزیابی انجام خواهد شد.
در فرایند ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی آموزگاری، علاوه بر مصاحبه عمومی، تمرینهای شبیهسازی شدهای تحت عنوان ارائه تدریس، ایفای نقش و کار گروهی طراحی شده است که بتواند توانمندی افراد معرفی شده در پذیرش نقش مربی در نسبت با دانشآموزان و خانواده ایشان و همچنین نقش مرجعیت اجتماعی، مورد ارزیابی قرار دهد.
نیاز برخی استانها به جذب مجدد آموزگار
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بابیان اینکه معیارهای عمومی، اختصاصی برای آموزگاری در مقطع ابتدایی مدنظر بود، در سؤالات این آزمون وجود داشت، ادامه داد: طی مباحثی که در این جلسه انجام شد، احتمالاً نیاز به جذب مجدد در رشته آموزگاری در برخی از استانها داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه تلاش میکنیم در سال جاری برای جبران کمبودهای نیروی انسانی آموزگاری در برخی از استانها آزمون مجددی برگزار کنیم، گفت: اگر سازمان سنجش این آمادگی را داشته را داشته باشد، آزمون استخدامی آموزگاری در زمستان آینده برگزار خواهد شد تا کسریها جبران شود.
لطیفی با اشاره به این که مسیر اصلی جذب و استخدام معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان است، تصریح کرد: باید برای جذب نیروی انسانی از طریق این دانشگاه کمک کنیم. همچنین در جلسهای که روز گذشته با رئیسجمهور برگزار شد بر این موضوع تأکید شد و رئیسجمهور دستوراتی ارائه دادند، بنابراین امیدواریم بتوانیم جذب نیروی انسانی از طریق دانشگاه فرهنگیان را تسریع و تقویت نماییم.