تکلیف امتحانات دانش‌آموزان چه شد؟

تکلیف امتحانات پایان سال دانش‌آموزان در تمام پایه‌های تحصیلی مشخص شده است و قرار است امتحانات متناسب با شرایط کرونایی، از 27 اردیبهشت آغاز شده و تا 22 خرداد ادامه دارد.

تکلیف امتحانات دانش‌آموزان چه شد؟
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان؛ سال تحصیلی 1400ـ1399 رو به پایان است و حالا این سؤال مطرح است که قرار است امتحانات دانش‌آموزان چگونه برگزار شود. با توجه به اینکه عمده آموزش در سال تحصیلی جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل مجازی و تلویزیونی برگزار شد، نحوه ارزشیابی به چه شکلی خواهد بود؟

در این خصوص معاونت آموزش ابتدایی با توجه به اینکه شیوه ارزشیابی در این دوره به صورت کیفی ـ توصیفی است، تکلیف را روشن کرده است. رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: «پایان دوره آموزشی در دوره ابتدایی، ۳۱ اردیبهشت است و معلمان با توجه به اینکه ارزشیابی به صورت کیفی ـ توصیفی هست، این فرصت را دارند که حداکثر تا ۱۰ خرداد نتایج نهایی ارزشیابی را بر اساس شواهد و مستنداتی که در طی فرایند یاددهی ـ یادگیری در خصوص دانش‌آموزان جمع‌آوری کردند، ثبت کنند».   

*ارزشیابی پایان سال تحصیلی جاری از 27 اردیبهشت‌ آغاز می‌شود

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش هم در این خصوص تعیین تکلیف کرده است. بر همین اساس به استناد مصوبه ۹۷۷ مورخه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش و آیین‌نامه‌های مربوط، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰ـ ۱۳۹۹ در بازه زمانی ۲۷ اردیبهشت لغایت ۲۲ خرداد انجام می‌شود.

به استناد بند 8 مصوبه 977، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی فراهم باشد، ارزشیابی مطابق آیین‌نامه‌های مربوط و مجوز از ستاد کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام می شود. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم دوره ابتدایی و ثبت نتایج طبق مواد ۱، ۲، ۳، ۴ و ۹ مصوبه جلسه ۷۹۳ تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌شود.

*وقتی امکان حضور دانش‌آموزان برای امتحان در مدرسه نیست

بر اساس بند ۹ مصوبه ۹۷۷، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی فراهم نباشد، ارزشیابی دانش‌آموزان مدارس روزانه دوره‌های اول و دوم متوسطه به استثنای پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت غیرحضوری و با مسؤولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود.

 برای ارزشیابی تراکمی پایان سال با توجه به مرجعیت معلم و تقویت رویکرد مدرسه محوری، به معلم اختیار داده می‌شود با استفاده از آزمون‌های برخط یعنی آنلاین در سامانه‌های بومی مورد تأیید مدیر و شورای مدرسه و سایر شیوه‌های نوین ارزشیابی نظیر کارپوشه، آزمون شفاهی، آزمون عملکردی، آزمون کتاب باز (طراحی سؤال در سطوح بالای یادگیری)، تکالیف کلاسی، پروژه‌ها و پژوهش‌های دانش‌آموزی، خلاصه نویسی، خودسنجی (از طریق ارائه متن، صوت، تصویر و فیلم عملکرد یادگیرنده)، ارزشیابی همتایان، همکاری والدین در نظارت و ارزشیابی به صورت برخط و برون خط، نمره پایانی نوبت دوم را تعیین کند.

البته اعتراض دانش‌آموزان به نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی غیر حضوری، در شورای مدرسه مطابق بند ۱۲ مصوبه ۹۷۷، بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.

* وضعیت امتحانات پایه نهمی‌ها

 در پایه نهم مدارس روزانه، ستاد امتحانات استان می‌تواند با توجه به مقتضیات آن استان، سؤالات امتحانات را بر اساس بارم‌بندی وضعیت قرمز به صورت هماهنگ استانی و یا منطقه‌ای طراحی و به شیوه مدرسه برگزار کند.

 ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش‌آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته، تعیین رشته، تعیین پایه و جهش تحصیلی در تمام دوره‌های تحصیلی به صورت حضوری انجام می‌شود.

البته طراحی سؤالات پایه نهم این دانش‌آموزان به صورت هماهنگ استانی یا منطقه‌ای و برای داوطلبان آزاد پایه ششم، به صورت هماهنگ منطقه‌ای و درهر دو مورد بر اساس بارم بندی وضعیت قیمت انجام می‌شود.

 دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی که از سال‌های قبل فارغ‌التحصیل نشده‌اند، می‌توانند پس از تطبیق دروس، در امتحانات نهایی حضوری دروس معادل پایه دوازدهم شرکت کنند که در بند دو مصوبه هجدهم جلسه کمیسیون معین شورای عالی به تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ آمده است. همچنین دانش‌آموزان پیش دانشگاهی رشته هنر مطابق برنامه تنظیم شده می‌توانند در امتحانات شرکت کنند.

*نحوه آموزش و ارزشیابی دروس کارگاهی فنی

به استناد بند ۱۰ مصوبه ۹۷۷، آموزش و ارزشیابی دروس کارگاهی شایستگی‌های فنی و همچنین دروس عملی هفت رشته هنری خاص شامل نمایش، نقاشی، سینما، موسیقی ساز ایرانی، موسیقی ساز جهانی، نقشه کشی معماری و گرافیک درشاخه فنی و حرفه‌ای، استانداردهای مهارت شاخه کاردانش داخل و خارج از هنرستان‌ها و دروس کارآموزی و کارورزی به صورت تراکمی و حضوری با رعایت شیوه نامه بهداشتی انجام می‌شود.

 با توجه به تغییر شرایط مناطق و بر اساس نظر مراجع ذیصلاح، تکمیل فرایند آموزش و ارزشیابی حضوری متناسب با آن، پس از تصویب در شورای مدرسه و با هماهنگی اداره آموزش و پرورش منطقه تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ بلامانع است. گروه‌های آموزشی و تربیتی با هماهنگی دبیرخانه‌های راهبری و معاونت آموزش متوسطه در هر استان می‌توانند و حسن اجرای آن نظارت کنند.

نمرات دروس شایستگی‌های فنی، استانداردهای آموزش مهارت‌ و کارآموزی/ کارورزی به صورت «جاری» در خردادماه لحاظ و پس از اتمام ارزشیابی در کارنامه خردادماه هنرجویان ثبت می‌شود؛ در دروس پایه فنی و شایستگی‌های غیرفنی، مسؤولیت حصول اطمینان از آموزش حضوری، غیرحضوری(مجازی) از پودمان‌ها با معلمان و هنرآموزان مربوط خواهد بود.

 درس کارآموزی و کارورزی شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش متناسب با مصوبات ابلاغی از سوی مراجع ذیصلاح و شرایط فعالیت‌های مشاغل گروه ۱، ۲، ۳ و ۴ در وضعیت‌های سفید، آبی، زرد، نارنجی و قرمز با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نظارت شورای کارآموزی شهرستان، ناحیه و منطقه به شکل زیر انجام می‌شود.

نحوه ارزشیابی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در دروس غیر نهایی از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ابلاغ خواهد شد. سؤالات امتحان نهایی پایه دوازدهم بر اساس برنامه درسی و بارم‌بندی وضعیت قرمز در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا طراحی می‌شوند. برنامه درسی شرایط کرونا در وضعیت قرمز، بارم‌بندی دروس و برنامه امتحانات در پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir قابل مشاهده است.

امتحانات حضوری در مناطق زرد، نارنجی و قرمز با صدور مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی ارسال می‌شود و نظارت مراقبین بهداشت انجام می‌شود.


ت ت
کدخبر: 16915 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین