مشکل تازه مردم معمولی در پمپ‌بنزین‌ها

طی چند ماه گذشته ویدئوهایی در فضای مجازی مبنی بر کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت منتشر می‌شود. در این ویدئوها فردی با گالن‌های چهار لیتری مشغول سوختگیری است و به چند جایگاه سوخت مراجعه می‌کند. در برخی جایگاه‌ها در ظرف چهار لیتری حدود شش لیتر بنزین ثبت می‌شود.

مشکل تازه مردم معمولی در پمپ‌بنزین‌ها
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان به نقل از جام جم، طی چند ماه گذشته ویدئوهایی در فضای مجازی مبنی بر کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت منتشر می‌شود. در این ویدئوها فردی با گالن‌های چهار لیتری مشغول سوختگیری است و به چند جایگاه سوخت مراجعه می‌کند. در برخی جایگاه‌ها در ظرف چهار لیتری حدود شش لیتر بنزین ثبت می‌شود.

موضوعی که رئیس سازمان ملی استاندارد نیز آن را تایید کرد و گفت: برخی جایگاه‌های سوخت که تعطیل هستند، به دلیل کم فروشی است. طبق قانون اگر کسی اقدام به گرانفروشی و کم‌فروشی کرده‌باشد، بایدعلاوه بر پرداخت خسارت وارده به خریدار، درمرحله اول به دو برابر قیمت کم‌فروشی(گرانفروشی) و در مرحله دوم به چهار برابر مبلغ کم‌فروشی(گرانفروشی) جریمه شود، موضوعی که حداقل درباره جایگاه‌های سوخت شاهد نیستیم. دراین باره جام‌جم گزارشی تهیه‌کرده که در ادامه می‌خوانید.

چندی پیش وزارت نفت از سختگیری در جایگاه‌های سوخت با کارت جایگاه خبر داد و اعلام کرد انجام سوختگیری باید با کارت شخصی انجام شود؛ موضوعی که در قانون بودجه امسال نیز آمده و دولت موظف است استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها را به بیش از ۹۰ درصد برساند. زمانی که دولت در این زمینه سختگیری کرد، برخی بر این باور بودند که شاید قیمت بنزین قرار است تغییر کند؛ اما دولت بارها تصریح کرد چنین قصدی ندارد و هدف از این کار، اجرای قانون و همچنین رصد سامانه است. از نحوه سوختگیری که گذر کنیم، به موضوع کم‌فروشی بنزین می‌رسیم. در واقع این موضوع برای عموم مردم عادی شده و به اصطلاح می‌گویند «بنزین هوا داره». به این معنا که بنزین با هوا توسط دستگاه ترکیب و با تقویت فشار در نمایشگر، بنزین بیشتری ثبت می‌شود در حالی که بنزین کمتری وارد باک خودرو شده‌است. این موضوع نارضایتی عموم مردم را در پی داشته‌است.

کم‌فروشی داریم

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد دیروز در نشست خبری در پاسخ به جام‌جم مبنی بر این‌که آیا کم‌فروشی در جایگاه‌های بنزین وجود دارد یا خیر، گفت: این موضوع وجود دارد و وزارت نفت به عنوان متولی اصلی برخورد و همچنین سازمان ملی استاندارد برای حسن اجرا اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با تایید کم‌فروشی بنزین در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت، گفت: نظارت بر اجرای عملکرد جایگاه‌ها به وزارت نفت واگذار شده و نظارت بر حسن اجرا با سازمان ملی استاندارد است.اسلام‌پناه با بیان این‌که سازمان ملی استاندارد هر فصل از جایگاه‌های سوخت نمونه کیفیت و کمیت می‌گیرد، توضیح داد: بر اساس ماده ۱۷ قانون استاندارد، سازمان موظف است نسبت به ارزیابی انطباق کالاهای ساخت داخل، وارداتی و نیز خدماتی که از لحاظ ایمنی، بهداشت و سلامت عمومی حائز اهمیت است با همکاری نهادهای ارزیابی انطباق تأیید صلاحیت‌شده اقدام و نتایج حاصل را برای اطلاع عموم و مراجع ذی‌ربط اعلام کند. از این رو بازرسی توسط بخش ارزیابی انطباق انجام می‌شود.

متولی برخورد، وزارت نفت است

وی درباره عملکرد نازل‌های سوخت گفت: بسیاری از نازل‌ها با مشکلاتی همچون کهنگی، قدیمی بودن، به‌روزرسانی نشدن، عدم کارکرد و... روبه‌رو هستند و همه این موارد باعث شده صف بنزین طولانی شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که برخی جایگاه‌ها استاندارد هستند و برخی لازم است استاندارد شوند، تاکید کرد: در تهران حدود ۳۴۵ جایگاه سوخت وجود دارد اما باید توجه داشت جایگاه‌های تهران به دلیل مصرف زیاد بنزین، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازطرفی از جایگاه چندبرابر استاندارد استفاده می‌شود، که همه این موارد موجب مشکلاتی در جایگاه‌های سوختگیری شده‌است. اسلام‌پناه با تاکید بر این‌که حدود ۲۰میلیون لیتر مصرف بنزین استان تهران است که این میزان مصرف، خلاف استاندارد است، تصریح کرد: کارشناسان ما بعضا برای نظارت به جایگاه‌ها می‌روند و چهار نوبت نمونه‌گیری می‌کنند و اگر جایگاهی کم‌فروشی کرده‌باشد، در ابتدا تذکر سپس برای مرتبه‌های بعدی جریمه اخطار می‌گیرد.

وی گفت: سلسله‌ای از موضوعات در مورد جایگاه‌ها و اجرای اجباری استاندارد و نظارت بر اجرای آن به وزارت نفت واگذار شده‌است. بنابراین متولی نظارت بر اجرای عملکرد جایگاه‌ها، وزارت نفت بوده و نظارت بر حسن اجرا با سازمان ملی استاندارد است.  جایگاه‌های عرضه بنزین که در سطح شهر تعطیل هستند و عمدتا می‌گویند بنزین نیست یا نازل‌ها خراب است، به دلیل کم‌فروشی پلمپ شده‌اند. سیاست سازمان ملی استاندارد این است که اعلام نکند چه جایگاهی به چه دلیلی پلمپ شده اما اغلب آنهایی که با برخورد سازمان تعزیرات حکومتی روبه‌رو می‌شوند، مطلع هستند که مشکل کجاست.

بنزین  تهران یورو۴ است

رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به جام‌جم که بنزین تهران یورو۴ است یا خیر، گفت: بنزین تهران یورو۴ است و در برخی مواقع بنزین یورو ۵ می‌شود. این‌که بنزین یورو۴ باشد یا یورو۵، به جایگاه بستگی دارد. بهتر است بدانید ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین یورو ۵ دنیا در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است.  وی تاکید کرد: این‌که برخی خودروها سوخت یورو دارند، به سازمان ملی استاندارد ارتباطی ندارد اما همه بنزین یورو۵ توزیع داخلی دارد و صادر نمی‌شود و خودروسازان باید روند تولید خود را تغییر دهند تا زنجیره با هم تطابق داشته‌باشد.


ت ت
کدخبر: 180737 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین