مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی:

سیلاب استان تهران را تهدید نمی‌کند

محمد شهریاری گفت: با توجه به اینکه در چند سال اخیر سیلاب‌های شدیدی را در بالا دست سدها تجربه کرده ایم با مدیریت حجم ذخیره آب سدها توانسته‌ایم این سیلاب‌ها را مهار کنیم.

سیلاب استان تهران را تهدید نمی‌کند

به گزارش منیبان؛ طی سال‌های اخیر وقوع سیل در فصل بهار خسارت‌های متعدد را به‌دنبال داشت. همین امر باعث شد تا با هر بارش یا فرارسیدن فصل بهار بیم تکرار سیل‌ در کشور برایمان تداعی شود. محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی گفت: با توجه به روند آبگیری مخازن سدها و رهاسازی آب برای مصارف مختلف در پایین دست سدها معمولا در فصول پاییز و زمستان بیلان مخازن منفی شده و از ذخیره آبی در پشت سدها استفاده می‌شود.

 او افزود: هر ساله عملا مقوله آبگیری سدها در فصل بهار به‌دلیل وقوع بارش‌های بهاری و ذوب برف ناشی از ذخیره برفی بارش‌های زمستانی باعث بروز و شکل گیری سیلاب در حوضه آبریز سدها شده و نقش کلیدی و اساسی سدها در مهار سیلابها و به تبع آن آبگیری و افزایش ذخیره آب دریاچه سدها به خوبی نمایان می شود.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی تصریح کرد: عملا در حوزه عملکرد سدهای پنج گانه تهران این اتفاق در طی سال‌های بهره برداری به وقوع پیوسته است. با توجه به اینکه در چند سال اخیر سیلاب‌های شدیدی را در بالا دست سدها تجربه می‌کنیم، توانسته‌ایم این سیلاب‌ها را مهار کنیم و رهاسازی آب به شکل کنترل شده به پایین دست انجام شده است که  شاهد حوادث ناگوار و خسارات در پایین دست نیز نبوده ایم.

شهریاری افزود: با توجه به وضعیت موجود ذخیره آب مخازن سدهای پنجگانه تهران شرایط به نحوی است که نگران وقوع سیلاب در بالادست سدها و عدم کنترل و رهاسازی آنها به پایین دست نیستیم.

او تصریح کرد: سیلاب‌های حادث شده در بالادست مخازن سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو با توجه به ظرفیت خالی که در مخازن این سدها وجود دارد قابل کنترل بوده و با مهار آنها می‌توان حجم ذخیره سدها را افزایش داده و برای مصارف برنامه‌ریزی شده در پایین دست استفاده کرد و با مدیریت مخزن نیازی به تخلیه آنی و  بیش از حد آب نبوده و با این روند مهار سیلاب و تخلیه کنترل شده نگرانی در  پایین دست سدها نخواهیم داشت.


ت ت
کدخبر: 1859 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها