معاون وزیر کشور:

افزایش 30 درصدی افسردگی، استرس و اضطراب در کشور/ 19 میلیون بدمسکن در کشور وجود دارد/کاهش 10 درصدی قتل و افزایش 24 درصدی خشونت خانگی در دهه اخیر

تقی رستم وندی گفت: استرس، اضطراب و افسردگی افزایش پیدا کرده و در کشور ما نیز این علائم سه گانه 30 درصد میان افراد درگیر کرونا افزایش پیدا کرده است.

افزایش 30 درصدی افسردگی، استرس و اضطراب در کشور/ 19 میلیون بدمسکن در کشور وجود دارد/کاهش 10 درصدی قتل و افزایش 24 درصدی خشونت خانگی در دهه اخیر

به گزارش منیبان؛ تقی رستم وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی در نشست خبری که روز یکشنبه 19 بهمن ماه در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: دو، سه سال اخیر با فشارهای اقتصادی از سوی دشمنان مواجه بودیم و تحریم ها و سیاستی که آمریکا علیه ایران اتخاذ کرد تاثیرات زیادی بر مسائل اجتماعی گذاشت اما در چهار دهه گذشته باوجود فقر، بیکاری و.... توانستیم مدیریت کنیم.

او افزود: بلایای طبیعی مانند زلزله کرمانشاه و سیل دوسال گذشته از اتفاقات دیگری بود که مشکلات اجتماعی را افزایش داد.

رستم وندی درخصوص اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سونامی اختلالات روانی در دوره پساکرونا گفت: از آنجایی که کرونا جهانی است برای فهم آثار آن هم می‌توان از مطالعات خارجی استفاده کرد و هم داخلی البته خیلی ها کرونا را با پیامدهای منفی می‌شناسند درحالی که باید تاثیرات مثبت آن در جامعه را درنظر بگیریم  مانند همین نظم پذیری و قانون پذیری مردم با سیاست های نظام، افزایش مشارکت های اجتماعی، گسترش فضای معنویت و گرایش به آن از آثار خوبی بود که باید توجه کرد.

او افزود: طی یکسال گذشته با کاهش روابط اجتماعی، گسترش تنهایی مردم، کاهش نشاط اجتماعی پیرو تعطیلی مراکز هنری فرهنگی و... فشارهای اجتماعی به وجود آمده و با نبود آنها جامعه با مشکلاتی مواجه می‌شود.

معاون وزیر کشور بیان کرد: تاثیرات منفی کرونا هم بر فرد هم خانواده هم نظام سیاست گذاری تاثیر می‌گذارد برای مثال یکصد میلیون نفر در جهان به تعداد فقرا اضافه شده است همچنین تغییر نظام آموزش و تعلیم و تربیت به شکل مجازی از دیگر آثار منفی کروناست.

رستم وندی ادامه داد: در این میام سلامت روانی و اجتماعی مردم بسیار حائز اهمیت است و در کنار اجرای برنامه های سلامت و درمان محور حتما باید به سلامت روان توجه کنیم. قابل ذکر است که طبق مطالعات جهانی در یکسال گذشته در کشور انگلستان تا حدود 27.3 درصد علائم و نشانه های روانشناختی افزایش پیدا کرده است یا در چین تا 50 درصد استرس، اضطراب  و افسردگی افزایش داشته و در کشور ما نیز این علائم سه گانه 30 درصد میان افراد درگیر کرونا افزایش پیدا کرده است.

او افزود : بنده با اینکه از سونامی یاد کنیم موافق نیستم چون هر جامعه ای در میزان تاب آوری متفاوت است و جامعه ایرانی سالیان گذشته فشارهای اقتصادی و سیاسی فراوانی را تحمل کرده که نشان می‌دهد مردم ما تاب آور هستند بنابراین امیدواریم شاهد تغییرات شدید سلامت روان نباشیم و با آن برخورد کنیم همانطور که وزارت بهداشت، سامانه 4030، سامانه 123، سازمان بهزیستی خدمات مشاوره روانشناختی انجام می‌دهند و به جهت کمی و کیفی در یکسال گذشته از طرف دستگاه هایی که می‌توانند فعال باشند این ارائه خدمات افزایش پیدا کرده است لذا تعریف سونامی دقیق نیست و باید از آن به‌عنوان دغدغه و نگرانی یاد کرد.

رئیس سازمان امور اجتماعی گفت: در خصوص خودکشی ظرف چندسال گذشته با روند صعودی مواجه بودیم اما باید اجازه دهیم سال تمام شود بعد قضاوت کنیم به همین دلیل محاسبه ماهانه آن مانند سه ماهه، 6 ماهه و... درست نیست اما پیش بینی ما این است که امسال نسبت به سال گذشته میزان خودکشی 5 درصد افزایش پیدا کند.

او افزود : نکته قابل توجه این است که در تعداد خودکشی تغییر خاصی رخ نداده است اما سن آن تغییر پیدا کرده و با خودکشی افراد زیر 18 سال و بالای 60 سال مواجه هستیم اما باز هم باید صبر کنیم  تا پایان سال گزارش دقیق آن را ارائه دهیم.

رستم وندی ادامه داد: چون خیریه ها مرتبط با اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و سازمان بهزیستی متولی حمایت از آنهاست عمده مجوز خود را از بهزیستی کسب می‌کنند و تحت نظارت آن هستند اما چون وزارت کشور هم برای صدور مجوز سمن ها و خیریه ها نقش دارد قبل از دادن مجوز به یک خیریه یا سمن استعلامات عمومی از دستگاه های نظارتی مثل قوه قضائیه، ناجا، وزارت اطلاعات اخذ می شود و پس از شروع به کار بازرسین وزارت کشور به این خیریه ها سر می‌زنند و وضعیت آنها را بررسی می کنند و گزارش مالی از آنها می‌گیرد در حین انجام کار اگر انحرافاتی مشاهده شود گزارش داده می‌شود و در یک شورایی بررسی می‌شود و درنهایت فعالیت خیریه متوقف می‌شود درهرصورت ما در این حوزه یعنی نحوه نظارت خلا قانونی داریم و باید نظارت ها بر فعالیت خیریه ها جدی تر شود.

معاون وزیر کشور عنوان کرد: یکی از مشکل اصلی کشور ما مهاجرت و حاشیه نشینی است که به خاطر حاکم شدن فقر و محرومیت این اتفاق رخ داده لذا در حوزه جمعیت اگر کشور بخواهد اقدام فوق العاده ای انجام دهد باید تلاش کنیم جمعیت روستایی در مبدا ساکن باشد و جمعیتی که مهاجرت کرده از یک حد استاندارد برخوردار باشد و با دادن انگیزه به آنها تشویق به مهاجرت معکوس کنیم، به، طور کلی این سه مورد از اولویت های وزارت کشور است.

او افزود: 1050 محله حاشیه نشین در کشور شناسایی شده و دفتر تسهیل گری در 235 مناطق تشکیل شده است برای مثال در سیستان و بلوچستان علاوه بر زاهدان در زابل و چابهار نیز این دفاتر را تشکیل دادیم که کارشان این است از طریق ارتباط با نهادهای خدمات شهری توجه آنها را به نیازهای مردم جلب کنند و زبان گویای این محلات محروم باشند و در مجموعه 19 میلیون نفر بدمسکن در کشور زندگی می‌کند.

رستم وندی گفت: در محلات حاشیه نشینی بیس از 3 هزار مدرسه تعمیر ؛ 302 مرکز فنی و حرفه ای تجهیز؛ 887 مرکز خدمات بهزیستی، 419 پارک و 195 کتابخانه ایجاد کردیم همچنین 506 مکان ورزشی و چمن مصنوعی و 586 کانکس نیروی انتظامی ساختیم.

او تصریح کرد: از سال 90 تاکنون 25 درصد جمعیت کیفری کاهش پیدا کرده است، تقریبا میزان طلاق بر 175 هزار مانده و نشان میدهد مدیریت می‌شود، از سال 89 تا امروز به کاهش ازدواج مواجه بودیم اما سال 99 احتمالا به کاهش مواجه نخواهیم داشت و شاید افزایش هم داشته باشد چون باید تا آخر سال صبر کنیم.

رستم وندی گفت: طی دهه 90 قتل که یکی از شاخص های خشونت است در کشورمان 10 درصد کاهش پیدا کرده است و در حوزه نزاع نیز از سال 94 تا الان روند کاهشی داشتیم و در تجاوز به عنف هم این کاهش قابل مشاهده است اما در خشونت خانگی روند اینگونه نبوده و در این حوزه از سال 90 تا 98 افزایش 24 درصدی مشاهده می‌کنیم و همسر آزاری در این دهه اضافه شده است اما آمار معاینات پزشکی قانونی نشان می‌دهد خشونت خانگی در دوران کرونا افزایش نداشته است و البته کاهش هم داشته است.

معاون وزیر کشور در پایان افزود: در حوزه ازدواج و طلاق وزارت ورزش و جوانان بسیار خوب وارد شده به گونه ای که هزاران کارگاه برای ازدواج برگزار کرده همچنین مجمع خیرین ازدواج در استان‌ها تشکیل داده که تاثیر بسیار زیادی بر افزایش ازدواج ها می‌گذارد البته گفتنی ست ایجاد مراکز مشاوره تخصصی ازدواج نیز از اقدامات دیگر موثر این وزارتخانه است.


ت ت
کدخبر: 1915 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها