واریز یک پایه حقوق اضافه برای بیمه شدگان تامین اجتماعی
بیمه تامین اجتماعی یک نظام تامین اجتماعی است که به منظور حفظ و تامین حقوق اجتماعی و اقتصادی افراد در برابر ریسکهای مختلف به صورت تامین مالی فعالیت میکند.
به گزارش منیبان به نقل از مکتوب نامه؛ بیمه تامین اجتماعی یک نظام تامین اجتماعی است که به منظور حفظ و تامین حقوق اجتماعی و اقتصادی افراد در برابر ریسکهای مختلف به صورت تامین مالی فعالیت میکند. بیمه تامین اجتماعی در بسیاری از کشورها وجود داشته و در بسیاری از جوامع مورد استفاده قرار گرفته است.هدف اصلی بیمه تامین اجتماعی، ایجاد تعادل میان حقوق و تعهدات اجتماعی و اقتصادی فرد است. اعطای کمکهای مالی به افرادی که به دلیل بیماری، ناتوانی، تحت تاثیر سن، از کار افتادهاند و یا در شرایط اقتصادی ضعیف قرار دارند، از عمده فعالیتهای این سازمان است.یکی از موارد پیگیر در سازمان خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی است.در ادامه به آخرین خبر از بیمه تامین اجتماعی می پردازیم.
معاون نظارت و تعهدات کوتاهمدت ادارهکل امور بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به شرایط ارائه کمک هزینه ازدواج، میگوید: یکی از شرایط مهم برای دریافت این کمک هزینه، وجود سابقه لازم است به نحوی که بیمهشده ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته و حقبیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد.
با توسعه خدمات الکترونیکی و ارائه برخی از مهمترین و پرتقاضاترین خدمات تأمیناجتماعی بهصورت غیرحضوری، امکان ثبت درخواست برای دریافت کمکهای این سازمان بیمهگر فراهم شده است. افراد تحتپوشش این سازمان میتوانند با مراجعه به سامانه غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir درخواستهایشان را ثبت کنند و خدمات و تسهیلات را بدون رفت و آمدهای غیرضروری به شعب دریافت کنند؛ یکی از این تسهیلات کمکهزینه ازدواج است. در همین راستا، معاون نظارت و تعهدات کوتاهمدت ادارهکل امور بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی از شروطی برای دریافت این حمایتهای کوتاهمدت سازمان برای بیمهشدگان میگوید بهطوری که برای بهرهمندی از هدیه ازدواج، بیمهشده باید ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته باشد.
به گفته محمد بایندریان، کمک هزینه ازدواج یا هدیه ازدواج سازمان به بیمهشدگان در راستای تشویق شاغلان صورت میگیرد که هدف آن ترغیب بیمهشدگان به ازدواج و فرزندآوری است.
بیمهشدگان تأمین اجتماعی در صورت داشتن دو سال سابقه بیمهپردازی در هنگام ازدواج اول، هدیه ازدواج معادل یک ماه حقوق مبنای کسر حق بیمه دریافت میکنند و اگر زن و شوهر هر دو بیمهشده سازمان تأمین اجتماعی باشند، این هدیه بلاعوض به هر دو نفر پرداخت خواهد شد.
بایندریان افزود: بیمهشدگان برای دریافت کمک هزینه ازدواج لازم است شرایط مقرر در ماده ۸۵ قانون تأمین اجتماعی را داشته باشند. یکی از شرایط مهم برای دریافت این کمک هزینه، وجود سابقه لازم است به نحوی که بیمهشده ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته و حقبیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد. همچنین در تاریخ ازدواج، رابطه استخدامی بیمهشده با کارفرما قطع نشده باشد و ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد.
معاون نظارت و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی با بیان آنکه بیمهشدگان برای دریافت این تسهیلات نیازی به مراجعه حضوری ندارند، گفت: متقاضی میتواند با ورود به سامانه به آدرس es.tamin.ir و مراجعه به منوی بیمهشدگان، حمایتهای کوتاه مدت، درخواست کمک هزینه ازدواج، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملّی همسر، درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کند.
به گفته این مسئول، در سال گذشته ۱۰۱ هزار و ۲۹۹ سند ثبت شده است که بر اساس آن مبلغ ۵۰۸ میلیارد تومان به بیمهشدگان واجد شرایط از سوی سازمان تأمین اجتماعی هدیه ازدواج پرداخت شده است. میزان کمکهزینه ازدواج برابر است با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف ۲ سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ و در صورتی که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش مییابد.