معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت کشور خبر داد:
استخدام1500 نیروی وزارت کشور در اردیبهشت سال آینده / پرداخت 8 میلیارد تومان به سیل زدگان سال 98/ پیشنهاد تشکیل سازمان امور مهاجرین را به مجلس دادیم
جواد ناصریان گفت: اوایل اردیبهشت ماه سال آینده 1500 نفر در وزارت کشور استخدام می شوند.
به گزارش منیبان؛ جواد ناصریان، معاون وزیر کشور و معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت کشور در نشستی که روز دوشنبه 20 بهمن ماه در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: معاونت توسعه و مدیریت منابع کشور بحث های ساختاری تشکیلاتی، بودجه و منابع انسانی وزارت کشور، استانداری ها و فرمانداری ها را پوشش میدهد.
او افزود: یکی از تاکیدات وزیر کشور توجه به اقتصاد و بهبود فرایندهای اقتصادی جهت تامین معشیت های مردم است و باتوجه به جایگاهی که این وزارتخانه دارد، نیازمند بودیم ساختاری را اصلاح کنیم تا ماموریت وزیر کشور که در مجلس قول دادند را پوشش دهیم به همین دلیل در ساختار وزارت کشور معاونت هماهنگی اقتصادی را به صورت ملی و استانی ایجاد کردیم و در حال حاضر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه استان ها مشغول به کار هستند.
ناصریان عنوان کرد: هماهنگی و پیگیری سند آمایش استانها، نظارت و ایجاد هماهنگی در مبادلات استانها علی الخصوص در 16 استان مرزی، نظارت بر بازارچه های مرزی و... از جمله وظایف ماست و در حال کار در این زمینه ها هستیم.
او گفت: وزیر کشور توجه ویژه به تعاملات منطقه ای و ارتباطات متقابل با کشورهای هم مرز علی الخصوص ارتباط ایران در سیاست داخلی و خارجی دارد به همین دلیل دو مرکز را با یکدیگر ادغام کردیم.
ناصریان افزود: احیای سازمان برنامه و بودجه از برنامه های رئیس جمهور بود که در دولت نهم منحل شده بود به همین دلیل تفاهم نامه ای با رئیس سازمان وقت انجام دادیم و درنهایت سازمان برنامه و بودجه احیا شد.
معاون وزیر کشور عنوان کرد: از جمله تاکیدات وزیر کشور سازمان دهی آسیب های اجتماعی بود که مطابق با فرمایش رهبری نیاز بود این حوزه تقویت شود بنابراین درنهایت با پیگیری هایی که انجام دادیم سازمان امور اجتماعی تشکیل شد و ماموریت های اصلی از جمله برنامه ریزی جهت افزایش مشارکت اجتماعی، کاهش آسیب های اجتماعی، رصد و پایش جامعه درخصوص وضعیت اجتماعی را برعهده گرفت.
ناصریان گفت: در سالهای گذشته به خصوص پس از دهه 40 اتباع بیگانه ای وارد کشور شدند به گونه ای که ما حدود 2 میلیون اتباع مجاز و بیس از 1 میلیون نفر اتباع غیرمجاز داریم به همین دلیل پیشنهاد تشکیل سازمان امور مهاجرین را به مجلس دادیم و در حال حاضر منتظر هستیم در صحن علنی مطرح شود تا بتوانیم با تشکیل این سازمان بر امور بیگانگان نظارت کنیم.
معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: آخرین درجه بندی و رتبه بندی فرمانداران سال 77 انجام شد اما چون با توسعه شهرستان ها مواجه بودیم و فاصله بین شهرها زیاد شده بود لازم دانستیم برای ساماندهی تشکلات بازنگری وزارت کشور بازنگری کنیم بنابراین سال 99 باردیگر رتبه بندی فرمانداران را انجام دادیم.
ناصریان افزود: ما هیچ وقت در مجموعه دولت دستورالعمل انتخاب و انتصاب فرمانداران و بخشداران نداشتیم بنابراین براساس دستور وزیر کشور برای اولین بار دستورالعمل انتصابات فرمانداران را تدوین کردیم و درحال حاضر کسانی که منصوب میشوند در راستای دستورالعمل هستند.
او ادامه داد: یکی از ضعف های ما در کشور این است که فرایندها دستی و حضوری انجام می شود می شود اما ما 136 فرآیند را در وزارت کشور شناسایی و الکترونیک کردیم و آن را ستاد وزارتخانه به استانداری ها و فرمانداری ها تعمیم دادیم و حداکثر تا قبل از پایان دولت تمام فرایندها الکترونیکی می شود.
معاون وزیر کشور بیان کرد: در وزارت کشور حدود 12 سامانه را راه اندازی کردیم که تمام فعالیت های مجازی وزارتخانه را پوشش میدهد.
ناصریان گفت: در حوزه منابع انسانی برای اینکه بتوانیم وزارت کشور را از حالت قبلی خارج کنیم چارچوبی را مشخص کردیم تا از ظرفیت نیروی انسانی وزارت کشور استفاده شود و برای پست های مدیریتی از این افراد استفاده شود.
او افزود: یکی از رویکرد های ما توجه به انتصاب جوانان و بانوان بود و براساس برنامه ششم توسعه حضور 30 درصدی بانوان را رعایت کردیم و هرجا موقعیت برای زنان و مردان یکسان بود اولویت را به بانوان دادیم درنهایت هم در حوزه انتصابات جوانان پیشرفت خوبی داشتیم و افراد 30 تا 45 سال را استخدام کردیم که رشد 85 درصدی را نشان میدهد در مورد بانوان نیز در حال حاضر 16 نفر از معاونین استانداران از میان بانوان هستند.
معاون وزیر کشور بیان کرد: بانک جامعه کارکنان وزارت کشور را راه اندازی کردیم و اطلاعات تمام 25 هزار پرسنل وزارت کشور در سراسر کشور را ثبت کردیم تا از ظرفیت آنها در جایگاه های مختلف استفاده شود.
او افزود : ما جزء معدود دستگاهایی هستیم که کانون ارزیابی آماده کردیم و اولویت آن را نیز به فرمانداران دادیم تا در این کانون شرکت کنند و براساس شاخص ها دوره هایی را بگذرانند.
ناصریان گفت: قبل از بیماری کرونا بین 4 تا 5 میلیون نفر به دستگاه های اجرایی مراجعه میکردند اما دولت سامانه الکترونیکی ارتباط مردم با دولت را راه اندازی کرد که در این ایام آن را تقویت کردیم.
او افزود: همکاری با حوزه عمرانی درخصوص تهیه 5 هزار اتوبوس از اقدامات دیگر ما بود همچنین برای اولین بار سال گذشته 58 هزار دستگاه احراز هویت آماده کردیم تا انتخابات ریاست جمهوری مجازی برگزار شود.
ناصریان عنوان کرد: چون برخی اقدامات فرمانداری ها و استانداری ها با یکدیگر همپوشانی داشت استانها را منطقه ای کردیم.
معاون وزیر کشور گفت: متولی حوادث طبیعی سازمان مدیریت بحران است که وابسته به وزارت کشور است چون سال 98 همه استانها درگیر سیل شدند هم ریاست جمهور هم رهبری دستور دادند قرارگاهی تشکیل شود تا جبران خسارت دیدگان از جمله کشاورزان را در دستور خود قرار دهیم و امور را ساماندهی کنیم.
ناصریان با بیان اینکه براساس دستور وزیر که فرمانده این قرارگاه بودند 7 کمیته ایجاد کردیم که کمیته برآورد و تعیین خسارت با تمام دستگاه های اجرایی جلسه برگزار کرد و درنهایت سامانه امداد دولت یعنی سجاد را راه اندازی کردیم تا خسارت ها را وارد سامانه کنیم، افزود: در نهایت از 1 میلیون و 250 هزار هکتار حداکثر 400 هزار هکتار خسارت قابل پرداخت شناسایی شد و بقیه خسارتی ندیده بودند و از آنجایی که 235 شهر ما درگیر سیل شده بودند 8 هزار میلیارد در قالب تسهیلات قرض الحسنه از سوی دولت پرداخت شد و حدود 10 هزار میلیارد تومن هم بلاعوض پیش بینی شد که 6 هزارمیلیارد تومان به مردم پرداخت کردیم و باقی آن به بقیه به دستگاه های اجرایی پرداخت شد.
معاون وزیر کشور عنوان کرد: وزارت کشور از سال ۹۰ هیچ آزمونی را برگزار نکرد و چون 3 هزار نفر را هم به سازمان برنامه و بودجه استانها انتقال داد با کمبود نیرو مواجه شد درنهایت دولت موافقت کرد هزار و پانصد نفر استخدام شوند که آزمون آن اخیرا برگزار شد و ما 3 برابر ظرفیت درخواست داشتیم بنابراین قرار شد تا 15 اسفند استانداری ها اطلاعات افراد را بگیرند و برای سازمان اداری استخدامی ارسال کنند قابل ذکر است اوایل اردیبهشت سال آینده 1500 نفر جذب می شوند.