دلیل افرایش نقص فنی در مترو تهران چیست؟
عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره بروز نقص فنی در ماههای اخیر در مترو توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش منیبان به نقل از فرارو،حجتالاسلام سید محمد آقامیری، عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره تکرار نقص فنی در متروی تهران گفت: واقعیت این است که ناوگان مترویی به سمت فرسودگی پیش میرود. سیاست معاونت حمل و نقل شهرداری و شورای شهر این بود که زیرساختهای حمل و نقل شهری را توسعه دهیم و برهمین اساس نیز خرید واگن انجام شده است.
آقامیری گفت: بیش از هزار دستگاه یعنی هزار و ۸۴ دستگاه قرارداد خرید واگن مترو بسته شده است. البته از این تعداد ۱۱۳ واگن داخلی است که از این واگنهای داخلی یک رام قطار ۷ تایی در حال حاضر در خط تهران پرند در حال کار است و تستهای نهایی را میگذراند.انشاءالله این تستها نهایی شد و استاندارد تایید نهایی داده شود، در آخر سال دو رام قطار دیگر نیز تولید میشود.
عضو کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: به دلیل کمبودی که ما داریم و تاکنون تولید داخل انجام نشده است، مجبور شدیم خرید خارجی انجام دهیم و انشاءالله واگنهای متروی خارجی از اواخر سال یعنی از بهمنماه مرحله به مرحله به کشور وارد شده و به ناوگان اضافه و بعضا جایگزین میشود. در عین حال تعدادی از واگنهای مترو مشخص شده است که به مرور این واگنها اورهال کامل میشوند و توقفی در آن نیست.
بخشی از ناوگان مترو فرسوده است
آقامیری با بیان اینکه امروز حدود ۲ میلیون سفر از طریق مترو انجام میشود، گفت: این حجم سنگین و قابل قبولی از سفر است که انشاءالله با ورود واگنهای جدید این ظرفیت را تا ۵ میلیون نیز افزایش میدهیم. در عین حال بحثهای فنی نیز وجود دارد، چراکه حجم جابجایی مسافر در سطح شهر از طریق مترو بالاست و بخشی از ناوگان نیز فرسوده است. انشاءالله بر این اساس سیاستگذاری کردهایم که ناوگانهای جدید بیاید و جایگزین شود و این واگنهایی که فرسوده هستند اورهال کامل شوند.
وی در پاسخ به این سوال که بروز نقص فنی در مترو که در ماههای اخیر مکرر شاهد آن بودهایم ممکن است همچنان ادامهدار باشد؟ گفت: ما در حال انجام یک دوره اورهال کامل برای واگنها هستیم هر چقدر به سمت اورهال و بازسازی برویم، بروز این نقصهای فنی کمتر میشود، اما بالاخره درصدی هم نقص فنی در خطوط و واگنها وجود دارد و این طبیعی است با توجه به حجم جابجایی مسافر و حجم سفری که وجود دارد نقص فنی ایجاد شود و در همه جا هم همینطور است.
امروز برای نگهداری قطعات مترو، کمبود انبار داریم
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا برای اورهال واگنهای مترو با مشکلات کمبود قطعات مواجه هستیم؟ گفت: در دوره قبل متاسفانه انبارها خالی بود اما در این دوره به قدری قطعات اصلی مترو خریداری شده است که امروز کمبود انبار داریم و در حال حاضر دو انبار جدید در حال ساخت است برای قطعات جدیدی که خریداری شده است. هیچ مشکلی هم در رابطه با کمبود قطعات واگن مترو وجود ندارد.
وی درباره واگنهای تولید داخلی گفت: ما تاکنون تولید داخل نداشتهایم واگنهای مترو با واگنهای قطار بین شهری متفاوت است و ما با خرید واگنهای جدید که از چین خریداری شده است، شرکت واگنسازی تهران که متعلق به شهرداری تهران است را فعال میکنیم تا این انتقال فناوری هم همزمان انجام شود. براساس استانداردهای بینالمللی در این شرکت کار انجام میشود.
آقامیری با اشاره به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران گفت: در ناوگان اتوبوسرانی نیز روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ اتوبوس به دلایل مختلف از جمله تعویض روغن و نقص فنی در گاراژها و تعمیرگاهها درحال گردش و تعمیر هستند این موضوع شامل حال واگنهای مترو نیز میشود.
وی ادامه داد: از بهمنماه قطارهای چینی نیز وارد میشود که طی دو سال انشاءالله این روند تکمیل خواهد شد. البته بخشی از این قطارها طبق توافقی که صورت گرفته است در شرکت واگنسازی تهران انجام میشود. در ابتدا یک سری قطعات کامل میآید بعد مرحله به مرحله قطعات وارد میشود و در اینجا با انتقال فناوری در اینجا تکمیل و بعد از مدتی نیز یک سری قطعات در کشور ساخته میشود.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره اتوبوسها گفت: در حال حاضر حدود سه هزار و ۱۰۰ اتوبوس داریم و انشاءالله اگر تولیدداخل هم به ما برسد تعداد این اتوبوسها تا پایان سال به حدود ۵ هزار اتوبوس خواهد رسید. البته خریدهایی هم که از چین در این خصوص داشتهایم مرحله به مرحله از ۵الی ۶ ماه اینده و یا در ۶ ماهه دوم تا پایان سال وارد ناوگان اتوبوسرانی خواهد شد.