نماز اول ماه ربیع الاول چگونه است؟+دعای مخصوص

یکی از اعمال مستحب و ادعیه‌ای که در اول ماه ربیع الاول بسیار سفارش شده‌ است نماز اول ماه ربیع الاول است که به طریقه خواندن و دعای بعد از آن میپردازیم.

نماز اول ماه ربیع الاول چگونه است؟+دعای مخصوص

به گزارش منیبان؛ درباره حاجت گرفتن در ماه ربیع الاول بسیار خوانده و شنیده ایم و میدانیم که تبریک اول ربیع الاول بسیار سفارش شده است چراکه خروج از ماه صفر برای مسلمانان همچون یک تغییر مثبت تلقی شده و بر خوش یمن دانستن این روز تاکید ویژه دارند. اعمال اول ربیع الاول را بطور کامل برایتان شرح دادیم و در ادامه همان مطلب، حالا به نماز سفارش شده ای که میتوانید در اولین روز ماه ربیع الاول بخوانید اشاره خواهیم داشت.

روز اول ربیع الاول چه روزی است؟

امسال شروع ماه ربیع الاول مصادف شده است با آخرین ماه تابستان بنابراین در پاسخ به سوال اول ربیع الاول چندم شهریور است باید بگوییم که 15 شهریور 1403 شمسی مصادف است با اول ربیع الاول 1446 هجری قمری.

طریقه خواندن نماز اول ماه ربیع الاول

در مفاتیح الجناح برای روز اول ربیع الاول نماز اول هر ماه سفارش شده است که به شرح زیر خوانده می شود:

دو رکعت نماز مستحبی که در رکعت اول بعد از حمد، سه بار سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سه بار سوره توحید خوانده می‌شود.

دو رکعت نماز می خوانیم به نیت نماز اول ماه که در رکعت اوّل آن یک بار سوره‌ حمد و سی بار سوره توحید (قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ) و در رکعت دوّم یک بار سوره‌ حمد و سی بار سوره‌ قدر(إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ) خوانده می شود.

پس از نماز، دادن صدقه سفارش شده است تا حوادث و خطرات طول ماه دفع شود.

در کتب مربوطه زمان خاصی برای خواندن این نماز عنوان نشده است و میتوان گفت برای خواندن نماز اول ماه ربیع الاول از ابتدای طلوع فجر تا هنگام مغرب فرصت داریم.

دعای بعد از نماز اول ماه ربیع الاول

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ مَا مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلا عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا

وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَوَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرا مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّهَ إِلا بِاللَّهِ

حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ

رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ


ت ت
کدخبر: 234121 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها