نیاز هلال احمر به طبیبی حاذق و دلسوز

جمعیت هلال احمر کشور به عنوان بزرگ ترین سازمان مردم نهاد و محور خدمات بشردوستانه در روزهایی بحرانی و نابسامان از بدو شکل گیری به سر می برد.

نیاز هلال احمر به طبیبی حاذق و دلسوز

به گزارش منیبان؛ جمعیت هلال احمر، در طول بیش از یک قرن فعالیت خود به عنوان بزرگ ترین سازمان مردم نهاد کشور نقش موثری در حوزه های مختلف از جمله امداد و نجات، خدمات بشردوستانه، بهداشت و درمان و... ایفا کرده است. بسیاری از خدماتی که از آنها با عنوان امور حاکمیتی یاد می شده است، در این سال ها توسط این سازمان مردم نهاد به خوبی ارائه شده بدون آنکه نیازمند تخصیص منابع و اعتبارات کلان باشد. این کار بزرگ به واسطه بهره مندی این نهاد اجتماعی از سرمایه ارزشمندی محقق شده است که از آن با عنوان «سرمایه اجتماعی» یاد می شود. سرمایه اجتماعی بزرگ ترین دارایی جمعیت هلال احمر است که در طول این سال ها و در همه بحران ها (اعم از جنگ، زلزله، سیل، اپیدمی کرونا و...) موجب شده که عملکرد هلال احمر ایران در داخل و خارج از کشور «تحسین برانگیز» ارزیابی شود. بهرام بیضایی و سوسن تسلیمی در پشت صحنه فیلم «شاید وقتی دیگر» البته مهم ترین دلیل محبوبیت و کارآمدی این نهاد بین المللی در «اصول هفتگانه نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر» که همه جمعیت های ملی عضو این نهضت، ملزم به پذیرش و اجرای آن هستند، نهفته است. «بی طرفی»، «بی غرضی»، «استقلال»، «خدمات داوطلبانه»، «بشردوستی»، «یگانگی» و «جهان شمولی» هفت اصلی هستند که از ابتدای تشکیل نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، چارچوب اصلی فعالیت این نهاد را مشخص کرده و همواره محافظ آن در برابر انحراف ها و کجروی ها بوده اند.

اینکه امروز شرایط هلال احمر بحرانی است، ناشی از عدول از همین اصول است. اگر چه در تمام دوران های مدیریتی، هم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و هم پس از آن، دولت ها نگاهی مصلحت اندیش و سیاسی به این نهاد مردمی داشته اند، اما عمدتا مدیران، کارکنان و داوطلبان توانسته اند در سایه همین اصول هفتگانه از استحاله این سازمان جلوگیری و از توفان ها به سلامت عبور کنند، اتفاقی که در دولت سیزدهم به گونه ای دیگر رقم خورد و جمعیت هلال احمر را به سازمانی سیاست زده و رو به افول بدل کرد.انتخاب رییس جمعیت هلال احمر در دولت شهید رییسی از ابتدا با حاشیه هایی همراه بود، نه به حرف دلسوزان و دغدغه مندان توجه و نه حتی قوانین موجود به درستی رعایت شد و نتیجه آن آغاز دورانی بود که جمعیت هلال احمر را در لبه خطرناک پرتگاهی قرار داد که نجات آن کاری بسیار حساس و دشوار است.در سه سال گذشته، در شوون مختلف هلال احمر بدعت های خطرناکی ایجاد شده است. بدعت هایی که اگر هرچه سریع تر متوقف و اصلاح نشوند، می توانند جمعیت را در سراشیبی سقوط قرار بدهند گرچه که شاید همین حالا هم دیر باشد.

اگر بخواهیم از همین روزها و هفته های اخیر شروع کنیم، انتخابات مجامع جمعیت هلال احمر که تعیین کننده مهم ترین رکن سیاستگذاری و نظارت در این سازمان است، در فرآیندی غیرشفاف مهندسی شد. نه به توصیه ها برای تعویق زمان آن با توجه به شرایط دولت توجه و نه حداقل مسائل اخلاقی در روند اطلاع رسانی، ثبت نام و رای گیری در آن رعایت شد. به عنوان نمونه برای ثبت نام نامزدها اطلاع رسانی مناسبی انجام نشد، اما پس از پایان انتخابات، تمام توان رسانه ای جمعیت هلال احمر برای تبلیغ نتایجی که از قبل قابل پیش بینی بود، بسیج شدند. نگاهی به منتخبان مجامع شهرستان ها و هیات مدیره استان ها بیانگر این واقعیت است که جریانی در جمعیت هلال احمر تمام تلاش خود را برای تشکیل یک شورای عالی همسو، با استفاده از فرصت به وجود آمده از زمان شهادت دکتر رییسی تا استقرار دولت جدید، به کار بسته است.

در سه سال گذشته مسیر حرکت هلال احمر در حوزه های مختلف دستخوش تغییرات اساسی شد، از آن جمله می توان انتصاب بی سابقه مدیران نامرتبط در پست های حساس، اعزام بی ضابطه افراد و نزدیکان به ماموریت های خارجی، هزینه های سنگین برای تبلیغات و همراه کردن خبرنگاران و رسانه ها را نام برد.جالب است که در سال های اخیر، به یک باره همه رسانه ها برای تبلیغ هلال احمر و خصوصا مدیران آن همسو شده اند و صدای هیچ انتقادی از رسانه ای شنیده نمی شود، حال آنکه عملکرد هلال احمر در این چند سال بیش از هر زمان دیگری درخور انتقاد بوده که امدادرسانی در سوانح داخلی و خارجی این چند سال اوج بروز و ظهور این شرایط است. باید دید این عدم انتقاد رسانه ها اعم از رسانه ملی، روزنامه ها، پایگاه های خبری و... از کجا نشات گرفته است؟

در این ماه های اخیر «آش آنقدر شور شد» که حتی مدیران ارشد و منصوب شده در همین دوره نیز ناراضی از شرایط، لب به انتقاد گشوده و حتی دبیرکل هلال احمر که دومین مقام اجرایی این سازمان محسوب می شود و در بین کارکنان به عنوان فردی شریف، صدیق و دلسوز شناخته می شد از سمت خود استعفا کرد.دولت چهاردهم در هلال احمر کار سختی پیش رو دارد، از طرفی باید یک زمین سوخته را که به عنوان باغی پر رونق معرفی شده است، تحویل گرفته و به شکلی آن را مدیریت کند که حداقل بتواند به سال های قبل خود برگردد!از طرف دیگر استخدام های بی ضابطه و پرتعداد، کارکنانی دلسرد شده در سه سال، انحراف از مسیر اصول و اهداف، خریدهای کلان و غیرشفاف، از بین بردن سرمایه های استراتژیک و بسیاری موارد دیگر چالش هایی هستند که به زودی باید با تدبیر رییس جدید هلال احمر چاره اندیشی شوند.

رییس جدید هلال احمر ابتدا باید کارکنان متخصص و توانمندی که هریک به شکلی دور نگه داشته شده و کنار مانده اند را دوباره به روزهای بهتر امیدوار کند، رمز موفقیت هلال احمر در سال های گذشته مدیران و کارکنان دلبسته، دلسوز و متخصص بوده است که این افراد امروز یا کنار گذاشته شده اند یا ناامید از آینده، روزها و ماه ها را سپری می کنند، همان طور که دکتر پزشکیان تاکید کرد، هر کس بدون شایستگی به مسوولیتی رسیده است باید به جایگاه واقعی خود بازگردد و کسانی که به ناحق کنار گذاشته شده اند لازم است در جایگاه خود قرار بگیرند. وقتی در همین انتخابات اخیر ریاست جمهوری، مدیران ارشد هلال احمر فعالیت سیاسی کردند و تا آنجا پیش رفتند که بدون واهمه «رای دهندگان به پزشکیان» را کسانی دانستند که جایی در هلال احمر ندارند، اکنون که پزشکیان در راس قوه مجریه قرار گرفته است، نمی توانند دلسوز و همراه باشند و احتمال آنکه سرپیچ های خطرناکی که در مسیر است، نپیچند تا تماشاگر سقوط به دره های ناکامی باشند، زیاد است. این در حالی است که هلال احمر بر اساس اصول هفتگانه خود (صرف نظر از قوانین ناظر بر انتخابات در کشور) اساسا نباید جهت گیری سیاسی داشته باشد و این عدول از اصول هفتگانه آسیبی است که جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست.پس از آن می توان انتظار داشت، هلال احمر در شکل واقعی دوباره حرکت رو به رشد خود را آغاز کند، البته این حرکت مثل همه این یک قرن باید با آرامش همراه باشد، هیاهوی رسانه ای در این چند سال جز برای سرپوش گذاشتن به واقعیت موجود، دستاوردی برای هلال احمر نداشته است.در این راه البته مشورت گرفتن از دلسوزان بسیار مهم است، پیشنهاد نگارنده به رییس جدید جمعیت هلال احمر که احتمالا در هفته های آینده ساکن طبقه دوازدهم ساختمان «صلح» خواهد شد، این است که از توصیه های نماینده ولی فقیه در جمعیت استفاده کند، ایشان بهتر از هرکسی می تواند ابعاد پنهان آنچه در این سال ها بر هلال احمر گذشته است را روایت کند.و در آخر اینکه فراموش نکنیم فرصت هلال احمر اندک است و خطرها بسیار، همین روزهایی که جریان هایی در تلاش برای حفظ وضع موجودند، نفس های این سازمان آسیب دیده به شماره افتاده است. پزشک جمهور خود بهتر از هر کسی می داند که بیماری اینچنین رنجور، طبیبی حاذق و دلسوز می خواهد.

منبع: روزنامه اعتماد

 


ت ت
کدخبر: 236068 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها