تصادف ساختگی چه مجازاتی در پی دارد؟

تصادف ساختگی در حقیقت با هدف دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه و یا اخاذی از راننده‌ها انجام می‌شود و یک روش درآمدزایی برای مجرمان است. اما درصورت دستگیری این افراد، آنها با چه مجازاتی روبه‌رو خواهند شد؟

تصادف ساختگی چه مجازاتی در پی دارد؟

به گزارش منیبان؛ سید مسعود موسوی، وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: در تصادف ساختگی، افراد به‌صورت انفرادی یا در قالب باند در نقاط مختلف شهر یا بیرون از شهر با آموزشی که دیده‌اند و با تبحری که دارند، خود را عمدا جلوی خودروها به‌ویژه خودروهای گران قیمت می‌اندازند تا منجر به جراحت جزئی آنها شود و بتوانند دیه و خسارت مالی از راننده خودروها و یا بیمه دریافت کنند.او می‌افزاید: البته کارشناسان بیمه و مرجع پزشکی قانونی به‌راحتی اجازه دریافت خسارت مالی و یا دیه را از بیمه صادر نمی‌کنند. از این‌رو افراد سودجو تلاش می‌کنند پس ‌از صحنه‌سازی و تصادف ساختگی با ایجاد هیاهو و برهم ریختن جو محیط، راننده وسیله نقلیه را مجاب یا مجبور به پرداخت وجه نقد به‌عنوان خسارت وارد شده به آنها کنند.

موسوی می‌افزاید: گاهی هم تصادفات ساختگی بین۲ خودرو و یا بین موتورسیکلت و خودرو اتفاق می‌افتد. یعنی تبهکاران طوری صحنه‌سازی‌ می‌کنند که راننده خودرو و یا موتورسیکلت با صحنه زنی و اقدامی که انجام می‌دهد منجر به تصادف با خودرو و یا موتور سیکلت دیگری شود تا بتوانند با این روش و با مقصر اعلام کردن طرف مقابل خسارت و دیه را از راننده مقصر و یا بیمه دریافت کنند.

موسوی با اشاره به مجازات تصادف ساختگی و صحنه‌زنی می‌گوید: صحنه‌زنان درصورت اثبات جرم طبق ماده‌۶۱ قانون بیمه اجباری خسارت، به حبس تعزیری درجه ۶ در قانون مجازات اسلامی و پرداخت جزای نقدی معادل ۲ برابر وجه دریافتی محکوم می‌شوند. براساس قانون مجازات اسلامی، مجازات درجه ۶ به این شرح است: حبس بیشتر از ۶‌ماه تا ۲ سال، جزای نقدی بیشتر از ۲۰۰ میلیون ریال تا ۸۰۰میلیون ریال، شلاق تعزیری از۳۱ تا ۹۹ ضربه، محرومیت از حقوق اجتماعی بیشتر از ۶‌ماه تا ۵ سال و انتشار حکم قطعی در رسانه ها.


ت ت
کدخبر: 238078 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها