بی‌برنامگی نامزدهای انتخاباتی در برابر کودکان کار

هادی شریعتی، حقوق‌دان و فعال حوزه کودکان است. او سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده و به سبب تجربیاتی که دارد معتقد است که در برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی یا توجه به مسائل و موضوعات کودکان نمی‌شود یا این نگاه بسیار سطحی است که همان‌ها هم بعد از انتخابات فراموش می‌شود.

بی‌برنامگی نامزدهای انتخاباتی در برابر کودکان کار

به گزارش منیبان؛ شریعتی درباره توجه به کودکان کار و نیازهای این کودکان در برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، اظهارکرد: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه ما در جامعه سیاست‌زده‌ای زندگی می‌کنیم و همین امر باعث شده که مسائل اجتماعی همواره در زیر چتر سیاست قرار بگیرد، البته نباید از یاد ببریم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی با سیاست‌های کلان حاکمیت دارند؛ اما سیاسی شدن این مشکلات بدون شک آنها را پیچیده‌تر خواهد کرد.

شریعتی ادامه داد: معمولا در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، بیشتر از هر زمان دیگری واژه کودک، زن و کارگر تکرار می‌شود. در برخی از موارد نیز برنامه‌های عریض و طویل کاندیداها اشاره مختصری به حقوق این گروه‌های اجتماعی دارد و از آن‌ها صحبت‌هایی را به میان می‌آورد، اما در همین برنامه‌ها هم نگاهی سطحی و گاهی بدون شناخت حداقلی از موضوع حاکم است و تبدیل به موضوع مورد بحث می‌شود. اگر به واکاوی دوره‌های گذشته انتخابات و برنامه‌های در نظر گرفته برای قشرهای مورد ذکر بپردازیم، شاهد خواهیم بود که تقریبا هیچ‌گاه موضوعی جامع و منظم که کارشناسی صحیحی روی آن انجام شده باشد و عقلانیتی صحیح همراه آن باشد به جامعه ارائه نشده‌است.

این فعال حوزه کودکان با اشاره به این موضوع که با گذر از مرحله انتخابات، همان جملات پراکنده و برنامه‌های بدون کارشناسی نیز در سیاست و برنامه‌ریزی رئیس جمهور منتخب، دیده نمی‌شود، گفت: در برخی از موارد و در کمال تعجب شاهد هستیم ناگهان فضایی امنیتی برای فعالان حامی کودکان، زنان و کارگران ایجاد می‌شود که فعالیت‌های حمایتی و مطالبه‌گری را محدود می‌کند. این‌ها همه در حالی است که گاهی پیش از انتخابات، کاندیداها با افراد فعال در سازمان‌های مدنی دیدار می‌کنند و عکس‌های این دیدارها با شعارهای تکراری، راهی برای جذب آراء بیشتر می‌شود.

این حقوق‌دان در رابطه با مبحث کودکان کار به عنوان بخشی از طبقه به حاشیه رانده شده و جایگاه آن‌ها در برنامه نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: نه تنها در زمان انتخابات بلکه پس از روی کار آمدن دولت‌ها و در زمان تعیین وزرا و ارائه برنامه‌ و بودجه نیز، هیچ طرح منظم و مدونی برای حمایت از این گروه آسیب‌پذیر، ارائه نمی‌شود. به طور مثال آقای روحانی در یکی از کلیپ‌های تبلیغاتی‌‌شان یک فعال حقوق کودک را دعوت کرده و از فقر گسترده و نیازهای کودکان کار صحبت کردند، ولی بلافاصله بعد از انتخابات، با انتصاب و انتخاب افرادی که برای حمایت از کودکان کار برنامه‌ خاصی نداشتند، این بخش از جامعه را نادیده گرفته و با اجرای طرح‌های ناکارآمدی مثل «طرح سامان‌دهی کودکان کار» در عمل خشونت علیه کودکان و افراد به حاشیه‌رانده شده را قانونی کردند.

او افزود: متاسفانه به دلیل بی‌برنامگی در این حوزه و اتخاذ رویکردهای تهاجمی، نه تنها آمار کودکان کار رو به افزایش است؛ بلکه هرساله  وضعیت آنان بحرانی‌تر شده و دچار آسیب‌های جدی‌تری می‌شوند، به طور مثال اگر تا چند سال پیش، عمده مشکلات آنها شامل مواردی مانند بهداشت و سوادآموزی بود، حالا باید نگران خودکشی کردن و یا آزار دیدن‌شان در خیابان‌های شهر یا کارگاه‌های مخفی باشیم.

شریعتی در پایان یادآور شد: متاسفانه زدن انگ امنیتی و سیاسی به فعالیت‌های اجتماعی، باعث شده شکاف بین فعالین حقوق کودک و سیاست‌های حاکمیت در رابطه با کودکان و معضلات آن‌ها، هر روز بیشتر از قبل شود و در نتیجه اگر طرحی هم در هیات دولت در خصوص کودکان کار تصویب شود، معمولا ناکارمد و بی‌اثر است، چرا که این طرح‌ها بدون مشورت با متخصصین حوز‌ه کودکان، تدوین می‌شوند‌. مشخص است که این نگاه سیاسی و امنیتی به آسیب‌های اجتماعی، فرصت بررسی شفاف و برنامه‌ریزی درست در راستای کاهش آسیب‌ها را از بین می‌برد.


ت ت
کدخبر: 25288 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها