رئیس پلیس راهور فراجا:
معضل موتورسیکلتهای تهران با توقیف و انتقال به پارکینگ حل نمیشود
رئیس پلیس راهور فراجا از تولید موتورسکیلتهای شهری با توان و قدرت موتور مسابقهای انتقاد کرد و گفت: با برخورد سلبی و دپوی موتورسیکلتهای متخلف در پارکینگها معضل این حوزه ترافیکی حل نخواهد شد.
سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا روز شنبه در جمع خبرنگاران موتورسیکلت را یک پارادوکس در حوزه ترافیکی و زندگی شهری کشور عنوان کرد و گفت: از یک طرف موتورسیکلت ها وسیله ای با تخلفات گسترده و متعدد هستند که باعث آزار مردم میشود و عملاً مدیریت ترافیکی و زندگی عادی را با اختلال مواجه میکند و از طرف دیگر تعداد بسیاری از افراد از این وسیله به عنوان ابزار امرار و معاش استفاده میکنند که از قضا جزو قشر ضعیف جامعه هستند. با توجه به چنین تناقضی ما نمیتوانیم به شکل ۱۰۰ درصد برخورد چکشی و سلبی با موتورسیکلتهای متخلف داشته باشیم و همچنین نمیتوانیم آن را نیز رها کنیم.
به گفته وی، پلیس راهور در حال حاضر طرح غدیر را در دست بررسی دارد که بسته کاملی از تمامی اقدامات بویژه اقدامات فرهنگی و آموزشی و همچنین اقدامات سلبی و عملیاتی است. این طرح نیازمند تایید از سوی مراجع بالادستی است.
رئیس پلیس راهور فراجا از وضعیت تولید در حوزه موتورسیکلتها نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه حوزه تولید موتورسیکلت یکی از چالش های اساسی است که هیچ توجهی به آن نمیشود.به نظر می رسد که ما طی این چند سال فقط خواستیم به صورت پلیسی با موتورسیکلتها برخورد کنیم و هیچکس سازندگان موتورسیکلت را موظف نکرده است تا استاندارد تولید را براساس کاربری آن متناسب کند.
به گفته این مقام انتظامی، اینکه قدرت موتورسیکلت برای کاربری شهری بسیار بالا است نشان دهنده رهاسازی حوزه تولید بوده که باید مورد توجه قرار گیرد. وضعیت و قدرت موتور برای کاربری روزمره نباید به گونه ای باشد که راکبین فکر کنند که خیابان پیست مسابقه است و قدرت موتور را غیرمنطقی بالا ببرند.قدرت موتورسیکلتهای شهری باید متناسب با نیاز روزمره باشد و نیازمند قدرت بالا نیست.
پرکردن پارکینگ ها راه حل نیست
رئیس پلیس راهور انبوه موتورسیکلتهای فرسوده، نبود شغل مناسب که افراد روی می آورند به مشاغل درگیر با موتورسیکلت را از دیگر چالشهای این حوزه عنوان کرد و گفت: آمار و ارقام نشان میدهد که هر سال برخورد با موتورسیکلتهای متخلف نسبت به سال قبل افزایش داشته است. توقیف موتورسیکلتها چاره کار نیست، زیرا ما بارها مواجه بودیم که پارکینگهای پلیس مملو از موتور شده و دیگر ظرفیت گنجایش نداشته است ولی با این کار شاهد تردد سرسام آور موتورسیکلتها و تداوم تخلف بودیم.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا میتوان از قوه قضاییه مجوز امهای موتورسیکلتهای متخلف یا لااقل فاقد مالک را گرفت گفت: چنین مجوزی نه داده شده و نه خواهد شد.
منبع: ایرنا