صدای دانشآموزان شنیده نمیشود
معاون وزارت آموزشوپرورش گفت: یکی از چالشهای اساسی ما این است که به نظرات دانشآموزان بهدرستی گوش نمیدهیم. دانشآموزان بر این باورند که مشکلات پرورشی آنها با آنچه معلمان مطرح میکنند، تفاوتی اساسی دارد.

به گزارش منیبان؛ حجتالاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره اعطای فرصت به دانشآموزان برای مطالبهگری و افزایش نقشآفرینی آنها در مدارس، اظهار داشت: نقش نوجوانان در تصمیمگیریها باید از سوی مدیر مدرسه، رئیس منطقه و مدیرکل آموزش و پرورش جدی گرفته شود. چند جریان نقشآفرین مهم برای دانشآموزان وجود دارد که یکی از آنها شورای مدرسه است. یکی از اعضای اصلی این شورا، نماینده دانشآموزان است که باید مصوبات را امضا کند. این یک قانون است و تمام مدارس موظف به اجرای آن هستند، چراکه اعضای دانشآموزی شورا توسط سایر دانشآموزان انتخاب میشوند.مجلس دانشآموزی نیز در سطح ملی تشکیل میشود و دانشآموزان از سطح مدرسه به عنوان نماینده به این مجلس راه مییابند. رئیس مجلس دانشآموزی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور دانشآموزی است و باید در جلسات مختلف، نظرات و پیشنهادات دانشآموزان را مطرح کند. برنامههای پویشی و جنبشی برای افزایش نقشآفرینی دانشآموزان در نظام آموزش و پرورش کشور طراحی شدهاست. یکی از چالشهای جدی ما این است که به نظرات دانشآموزان بهدرستی گوش نمیدهیم. در حوزه پرورشی، مسئلهشناسی انجام دادیم و نظرات دانشآموزان، مدیران، معلمان و سایر افراد مرتبط را جمعآوری کردیم.: نتایج این بررسیها نشان داد که نظرات دانشآموزان با نظرات سایرین تفاوت چشمگیری دارد. به عنوان مثال، دانشآموزان معتقد بودند که مشکلات پرورشی با آنچه معلمان بیان میکنند، کاملاً متفاوت است. در برنامهریزیهای پرورشی و تربیتی، نظرات دانشآموزان را مدنظر داریم. دلیل این امر آن است که دانشآموزانی که در دهههای 80 و 90 متولد شدهاند، تفاوتهای بسیاری با کسانی دارند که در دهه 60 به دنیا آمدهاند. این دو گروه در فضای کاملاً متفاوتی رشد کردهاند و بنابراین، باید اقتضائات و نیازهای دانشآموزان امروزی را درک کنیم و با آنها همراه شویم.
وی با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه آسیبهای اجتماعی و طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان)، گفت: تا به امروز 17 جلسه در وزارت آموزش و پرورش برگزار شده و اقدامات متنوعی انجام گرفته است. تاکنون، 5 میلیون و 600 هزار دانشآموز غربالگری شدهاند و حدود یک میلیون نفر مصاحبه تشخیصی شدهاند. همچنین، نزدیک به 3 میلیون دانشآموز آموزشهای ارتقایی دریافت کردهاند و تقریباً 1.5 میلیون نفر در اردوهای کاهش آسیبها شرکت کردهاند. در زمینه تابآوری نیز، آموزشهای ارتقایی برای معلمان و والدین ارائه شده و مدرسان ویژهای تربیت شدهاند. علاوه بر این، محتوای آموزشی مانند فیلم، کلیپ و کتاب تولید شده است. آموزش مشاوران نیز در دستور کار قرار دارد. تابآوری دانشآموزان یکی از محوریترین اقداماتی است که باید برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و رشد دانشآموزان انجام شود. در این حوزه، 5 برنامه ویژه در حال اجراست که قطعاً نتایج مثبتی به همراه داشته است. ما در تلاش هستیم تا این برنامهها را توسعه دهیم.
منبع: تسنیم