شیوع فشار خون بالا در بین کودکان ۶ تا ۱۲ سال ایرانی

مجری مطالعه پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با اعلام شیوع ۹ درصدی فشار خون بالا بین کودکان ۶ تا ۱۲ ایرانی گفت:‌ شیوع این بیماری در بزرگسالان کشورمان ۴۲ درصد است در حالیکه بیش از نیمی از مبتلایان نسبت به بیماری خود بی اطلاع‌اند.

شیوع فشار خون بالا در بین کودکان ۶ تا ۱۲ سال ایرانی

به گزارش منیبان؛ رضا ملک زاده، مجری مطالعه پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی گفت: ۹ درصد شیوع فشار خون در کودکان هردو گروه دختر و پسر اندازه گیری شده و میزان شیوع "پیش فشار خون بالا" در همین جمعیت حدود ۸ درصد است.

این محقق افزود: بی اطلاعی مبتلایان تاثیر بسیاری در افزایش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی، سکته های قلبی و مغزی، نارسایی مزمن کلیوی و از عوامل اصلی مرگهای زودرس است.

او از تاثیر نمک به عنوان یکی از مهمترین و شایع ترین علل فشار خون نام برد و گفت که میانگین مصرف روزانه نمک در بین کودکان ۶ تا ۱۲ سال ایرانی، بالا و حدود ۱۰ گرم (۱۱ گرم در روستا و ۱۰ گرم در شهرها) است.

به گفته او  شیوع فشار خون بالا در بین زنان بزرگسال (۵۰ سال به بالا) ایرانی ۴۷ درصد و در بین مردان بزرگسال ۳۸ درصد است.

او در مقام مقایسه عنوان کرد:‌ شیوع فشار خون بالا در زنان بزرگسالان ۳۰ تا ۷۹ سال جهان ۳۱ درصد و در مردان ۳۴ درصد است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که نیمی از جمعیت ایران با رسیدن به سن ۵۵ سالگی مبتلا به فشار خون بالا می شوند؛ بیشترین میزان شیوع فشار خون بالا در بین گروه های مختلف سنی ایران را به ترتیب مربوط به افراد ۶۰ سال و بالاتر ( ۶۲ درصد) ، ۵۰ تا ۵۹ سال ( ۵۰ درصد ) و ۴۰ تا ۴۹ سال ( ۳۲ درصد ) اعلام کرد.

ملک زاده افزود: شیوع فشار خون بالا  در افراد دارای اضافه وزن و چاقی، مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، مبتلایان دیابت ، افراد دارای سابقه مصرف سیگار، افراد بی سواد یا کم سواد ، دارای وضعیت اقتصادی ضعیف و جمعیت روستایی در مقایسه با جمعیت شهری بیشتر است.

ت ت
کدخبر: 36038 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها