آیا واقعا واکسن تبخال تناسلی موجب نازایی می‌شود؟

واکسن گارداسیل (HPV) با این که می تواند سبب بروز عوارض جانبی شود اما احتمال بروز این موارد نادر است. تاکنون هیچ عوارض جانبی جدی در اثر تزریق این واکسن ها گزارش نشده است.

آیا واقعا واکسن تبخال تناسلی موجب نازایی می‌شود؟

به گزارش منیبان؛ واکسن گارداسیل در برابر برخی انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مصونیت ایجاد می کنند. این موارد سبب بروز سرطان های مقعد،  دهانه رحم، دهان و گلو، آلت تناسلی مردانه، واژن، فرج و همچنین زگیل های تناسلی می شوند.

انواع واکسن گارداسیل

دو واکسن HPV با نام های سرواریکس و گارداسیل ۹ وجود دارند. در حالی که واکسن گارداسیل ۹ برای استفاده در هر دو جنس طراحی شده اما واکسن سرواریکس فقط برای زنان تزریق می شود. هر دوی این واکسن ها در برابر ۲ نوعی از ویروس مصونیت ایجاد می کنند که عامل ۷۰ درصد سرطان های دهانه رحم و ۸۰ درصد سرطان های مقعد هستند.

واکسن گارداسیل ۹ از مصرف کنندگان در برابر ۵ نوع دیگر نیز محافظت می کند که این ۵ نوع عامل ۱۵ تا ۲۰ درصد سرطان های دهانه رحم، ۱۱ درصد سرطان های مقعد در زنان و ۴ درصد سرطان های مقعد در مردان هستند. ۲ نوع از ویروس HPV عامل بروز ۹۰ درصد زگیل های تناسلی هستند که مصونیت در برابر آن ها با تزریق گارداسیل به دست می آید.

مزایای واکسن گارداسیل

در زنانی که تاکنون به HPV ابتلا نیافته اند، واکسن گارداسیل تقریبا از ۱۰۰ درصد سرطان های دهانه رحم مرتبط با HPV پیشگیری می کند. همچنین، پیشگیری از نمونه های زیر از جمله مزیت های این واکسن است:

۷۸ درصد سرطان های مقعد در مردان که در اثر ۲ نوع از ویروس HPV ایجاد می شوند.

۹۰ تا ۱۰۰ درصد زگیل های تناسلی در مردان و زنانی که در اثر ۲ نوع از ویروس HPV ایجاد می شوند.

معایب واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل (HPV) با این که می تواند سبب بروز عوارض جانبی شود اما احتمال بروز این موارد نادر است. تاکنون هیچ عوارض جانبی جدی در اثر تزریق این واکسن ها گزارش نشده است.

واکسن گارداسیل در حالی که در برابر برخی سرطان های مرتبط با HPV ایمنی ایجاد می کنند اما از مقابله با همه انواع آن ناتوان است. احتمالا، مهم ترین جنبه منفی واکسن HPV عوارض احتمالی آن باشد. البته، بروز این عوارض رایج نیست. اغلب افراد بدون تجربه هر گونه عوارض جانبی از مزایای این واکسن بهره می برند.

عوارض جانبی واکسن گارداسیل

عوارض جانبی با شدت خفیف تا متوسط اغلب بروز داده اما چندان رایج نیستند. از جمله این موارد می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

    درد یا تورم در محل تزریق

    تب خفیف

    سردرد

    خستگی

    درد عضلانی

    درد مفصلی

    غش کردن

    حالت تهوع

    استفراغ

    درد در شکم

    اسهال

در صورت تجربه هر گونه عارضه جانبی یا دیگر علائم غیر طبیعی یا تداوم علائم رایج باید به پزشک مراجعه کرد. برخی افراد نگران احتمال بروز عوارض جدی همچون ناباروری در بلند مدت هستند. در جواب باید گفت که واکسن گارداسیل سبب ناباروری نشده و زنانی که در معرض عفونت های منتقل شونده جنسی بوده اند با تزریق آن می تواند باروری خود را ارتقا دهد.


ت ت
کدخبر: 41661 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها