درمان خانگی جوش

زیبایی پوست یکی از دغدغه‌هایی است که هر انسانی را می‌تواند به خود درگیر کند.

درمان خانگی جوش

به گزارش منیبان؛ آکنه یکی از رایج‌ترین عارضه‌های پوستی در سراسر دنیا می‌باشد که نزدیک به ۸۵٪ جوانان و افراد بالغ را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

یکی از درمان‌های متداول در درمان آکنه‌های پوستی استفاده از مواد شیمیایی و ساخته شده در آزمایشگاه‌ها می‌باشد که از این دست می‌توان به سالیسلیک‌اسید، نیاسین‌آمید، بنزوئیل‌پروکسید اشاره کرد اما باید به این نکته توجه داشت که تهیه این دست از درمان‌ها می‌تواند هزینه‌های بسیاری از نظر مالی برای شما به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که استفاده از مواد سنتتیک، ممکن است عارضه‌های پوستی مانند خشکی، التهاب و همینطور قرمزی را برای شما ایجاد ‌کند.

همین امر و اثرات سوء استفاده از مواد شیمیایی سبب شده است تا تعداد بسیاری از جوانان و کسانی که از آکنه رنج می‌برند به فکر درمان خانگی این مشکل پوستی باشند و بر اساس تحقیقات این افراد چیزی در حدود ۷۷٪ جامعه‌ی آماری ما را تشکیل می‌دهند.

اما باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از این درمان‌ها پایه و اساس علمی ندارند و یا اینکه تاییدی‌های علمی برای آنها به میزان کمی در دست بررسی و تحقیق است. از همین رو بر آن شدیم تا تعدادی از این درمان‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم. اما قبل از آن بهتر است با دلایل ایجاد و بروز آکنه بیشتر آشنا شویم پس با صبارسانه همراه باشید.

پوست زیبا میتواند در بالا بردن اعتماد به نفس هر فرد تاثیر بسیار زیاد و به سزایی داشته باشد.

دلایل بروز آکنه

آکنه معمولا زمانی بروز پیدا می‌کند که منافذ پوست شما از سلول‌های مرده و همینطور از چربی پر شده باشد. به طور معمول منافذ پوستی به سلول‌های تولید کننده‌ی چربی متصل هستند که ماده‌ای به نام سبوم را تولید می‌کند. حال اگر این ماده بیش از اندازه تولید شود سبب می‌شود تا منافذ پوستی مصدود گردد که همین امر باعث رشد باکتر‌ی‌هایی به نام پروپیونی‌باکتریوم می‌شود.

بعد از آنکه این سویه از باکتری‌ها شروع به رشد کردند سیستم ایمنی بدن به آنها حمله می‌کند و همین موضوع سبب ایجاد التهاب در محل می‌شود. لازم به ذکر است که جوش‌ها انواع مختلفی دارند و از موارد شایع آنها می‌توان به جوش‌های سرسیاه، جوش‌های چرکس یا سرسفید و همینطور پیمپل‌ها اشاره کرد.

همانطور که می‌دانید موارد بسیار زیادی در بروز آکنه نقش دارند که از آنها می‌توان به:

    عوامل ژنتیکی

    رژیم غذایی

    استرس و اضطراب

    تغییرات هورمونی

    عفونت

اشاره کرد. در بالا به عوامل ایجاد آکنه اشاره شد اما در ادامه با صبارسانه همراه باشید تا تعدادی از راه حل‌های خانگی درمان جوش و آکنه را با هم بررسی کنیم.

    استفاده از سرکه‌ی تخمیری سیب

سرکه‌ی تخمیری سیب همانطور که از نامش مشخص است در اثر تخمیر سیب و یا آب طبیعی سیب به وجود می‌آید. از همین رو سرکه به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و قارچی که دارد می‌تواند در درمان جوش و آکنه بسیار موثر باشد. یکی از عناصری که در سرکه‌ی تخمیری سیب قرار دارد اسیدسیتریک طبیعی بوده که می‌تواند علیه باکتری‌های پروپیونی‌باکتریوم وارد عمل شود. همچنین بر اساس تحقیقات مختلف مشخص شده است که اسیدهای طبیعی نظیر سوکسینیک اسید توانایی مبارزه با التهاب ناشی از فعالیت‌های این باکتری‌ها را  داشته و از ایجاد زخم و جای جوش نیز جلوگیری می‌کند.

اما باید به این نکته توجه داشت که در بعضی از موارد سرکه‌ی تخمیری سیب می‌تواند پوس را حساس تر کرده و مشکلات دیگری برای پوست ایجاد کند به همین خاطر بسیاری از متخصصین پوست استفاده از سرکه‌ی تخمیری سیب را راه حل خوبی برای از بین بردن جای جوش‌ها و همینطور آکنه‌ها نمی‌دانند. پس با سوالی بسیار مهم روبه‌رو میشویم که آیا سرکه‌ی سیب می‌تواند به درمان جوش و آکنه کمک کند؟

    طریفه‌ی استفاده از سرکه‌ی تخمیری سیب

۱— سرکه‌ی سیب را با نسبت ۱ به ۳ با مقداری آب جوشیده ترکیب می‌کنیم.

۲— برای قرار دادن سرکه‌ی تخمیری سیب بر روی پوست خود بهتر است الیاف پنبه‌ای تمیز استفاده کنید.

۳— بعد از آغشته کردن پوست خود با سرکه‌ی تخمیری سیب آنرا به مدت ۵ تا ۲۰ ثانیه به همان حال رها کنید سپس به آرامی با آب ولرم شست و شو دهید و آنرا خشک نمایید.

۴— مراحل بالا را ۲ بار در روز تکرار کنید.

نکته آخر: استفاده از سرکه‌ی تخمیری سیب میتواند برای شما دردناک باشد و باعث سوزش و یا التهاب پوست شما شود پس بهتر است که آنرا با آب رقیق کنید تا از بروز مشکلات پوستی در امان بمانید.

در آخر اینکه از متخصص پوست خود کمک بگیرید.

    استفاده از مکمل‌ زینک

زینک یکی از مواد معدنی بسیار مهم در بدن انسان می‌باشد که در تقسیم سلولی، افزایش ترشح هورمون‌ها و همینطور ارتقاع سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد. به همین خاطر مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی در زمینه‌ی تاثیرات زینک بر درمان آکنه و جوش صورت گرفته است که درصد زیادی از آنها نشان می‌دهد استفاده از مکمل زینک می‌تواند موثر باشد. در این تحقیقات مشخص شده است افرادی که استفاده از مکمل‌های زینک را به صورت خوراکی شروع کرده‌اند میزان قابل توجهی از جوش‌ها و آکنه‌ی آنها از بین رفته است و همینطور در آزمایشات بالینی مشخص شده است که افرادی که جوش و آکنه پوست آنها را درگیر کرده است به میزان بسیار کمتری در بدن خود از عنصر زینک دارند.

در مطالعات بالینی که در سال ۲۰۱۴ به انجام رسید مشخص شد که عنصر زینک می‌تواند درمان بسیار مطلوبی برای جوش‌ها و آکنه هایی باشد که حالت التهابی شدیدی دارند. همچنین مشخص شد که برای درمان آکنه استفاده از مکمل زینک به میزان ۳۰ تا ۴۵ میلی‌گرم در روز اثر بخش خواهد بود و از همین رو باید در هنگام تهیه‌ی این مکمل‌ها به میزان درج شده‌ی آنها در ترکیبات مختلف خوراکی توجه لازم را داشته باشید.

یکی از مکمل‌هایی که میزان بسیار زیادی زینک در خود دارد، مکمل زینک اکساید میباشد که چیزی در حدود ۸۰٪ از این عنصر را در خود جای داده است.

نکته: استفاده از مکمل زینک به اندازه‌ی ۴۰ میلی‌گرم در روز مانعی ندارد اما اگر قصد دارید از این میزان بیشتر دریافت کنید بهتر است که با پزشک متخصص خود مشورت کنید. زیرا دریافت بیش از اندازه‌ی زینک می‌تواند برای شما مشکلات متعددی از جمله مشکلات گوارشی و همچنین سوزش معده را ایجاد کند. در آخر اینکه استعمال عنصر زینک به صورت موضعی نیز تایید شده نمی‌باشد و در درمان جوش ممکن است موثر نباشد.

    استفاده از ماسک عسل و دارچین

یکی دیگر از موادی که می‌تواند در درمان جوش و آکنه موثر باشد عسل و دارچین است. این ترکیب توانایی بسیار بالایی در مبارزه علیه باکتری‌ها دارد و سبب کاهش حالات التهایی پوست می‌شود. جالب است بدانید که این دو عامل یعنی التهاب و باکتری دو فاکتور اصلی در بروز جوش و آکنه‌ها می‌باشند. اما همچنان اثر بخشی این ترکیب به طور کامل ثابت نشده است و احتیاج به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد. در همین رابطه بر اساس مطالعه‌ای که بر روی ۱۳۶ نفر از افراد مختلف که دچار عارضه‌های پوستی بودند انجام گرفت مشخص شد که استفاده از عسل بعد از شست و شوی صورت با صابون‌های آنتی‌باکتربال تاثیر چندانی در از بین بردن جوش‌ها و آکنه‌ها ندارد. با این حال نمیتوان از خاصیت ضد باکتریایی و همینطور ضد التهابی این ترکیب غافل شد. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه‌ی تهیه و استفاده از ماسک عسل و دارچین را به شما توضیح دهیم.

    نحوه‌ی تهیه‌ی ماسک عسل و دارچین در خانه

۱— ابتدا دو قاشق غذاخوری از عسل را به همراه یک قاشق چایی‌خوری از دارچین را با یکدیگر مخلوط می‌کنیم.

۲— سپس بعد از آنکه صورت خود را از آلاینده‌ها پاک کردید ماسک را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی صورت خود قرار دهید.

۳— حال وقت آن رسیده تا ماسک را با آب ولرم از صورت خود بردارید و صورت خود را به آرامی با حوله‌ای تمیز خشک نمایید.


ت ت
کدخبر: 43742 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها