چگونه اختلاف در مشاعات ساختمان را حل کنیم؟

مشاعات ساختمان شامل چه مواردی است؟ قوانین مربوط به مشاعات چیست؟ درصورت رعایت نشدن قوانین چه کار کنیم و به کجا مراجعه کنیم؟

چگونه اختلاف در مشاعات ساختمان را حل کنیم؟
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان؛ حتما در مورد مشاعات ساختمان، درگیری‌ها و اختلافات پیرامون آن بسیار شنیده‌اید. در عصر آپارتمان‌نشینی یکی از موارد همیشگی مورد بحث بین ساکنین آپارتمان، مشاعات و حد و حدود آن است.

قانون مشاعات در آپارتمان‌ها

    هیچ یک از ساکنین اجازه تصرف مشاعات ساختمان را ندارد و نمی‌تواند آن را به شخص دیگری واگذار کند، مگر اینکه با سایر ساکنین توافق کرده باشد و قانون به او اجازه این کار را بدهد.

    ساکنین ساختمان باید در حد معمول از مشاعات استفاده کنند، طوری‌که استفاده آن‌ها مانعی برای استفاده سایرین نباشد.

    هرگونه تغییر در نقشه ساختمان بدون رضایت ساکنین و کسب مجوز‌های لازم ممنوع است.

    خودرو‌ها نباید در محلی غیر از محل تعیین شده پارک شوند یا جلوی رفت و آمد ساکنین ساختمان را بگیرد.

    گذاشتن زباله در راهرو که موجب پخش بوی بد در کل ساختمان می‌‎شود ممنوع است.

    استفاده اختصاصی از برق و آب مشاع ساختمان ممنوع است.

    هرگونه تغییر شکل و رنگ در آپارتمان که موجب بر هم زدن و ناهماهنگی در نمای ساختمان شود ممنوع است.

    استفاده از مشاعات نباید باعث اذیت و آزار ساکنین دیگر واحد‌ها شود.

    اسباب‌کشی یا حمل مصالح ساختمانی با آسانسور نیز ممنوع بوده و درصورت مشاهده این عمل، با فرد خطاکار برخورد می‌شود و اگر آسانسور در حین انجام چنین اقداماتی خراب شود، کلیه هزینه تعمیرات توسط فردی که از قوانین تخطی کرده است باید پرداخت شود.

    درصورت بنایی یا تعمیرات در یکی از واحدها، باید با هماهنگی ساکنین و سرایدار درباره نظافت ساختمان تصمیم گرفته شود.

    برای اینکه ساکن یا ساکنان مجتمع آپارتمانی بتوانند در قسمت‌های مشترک هر نوع دخل و تصرفی داشته باشند، باید رضایت ۱۰۰ درصدی همه صاحبان آن مجتمع را جلب کنند.

    در مهمانی‌های شب‌های غیر تعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در شب‌های تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت کامل ساختمان الزامی است.

هزینه تعمیر مشاعات آپارتمان

تمام ساکنین موظف هستند سهم خود را برای تعمیر و نگهداری از مشاعات به مدیر ساختمان پرداخت کنند.

اگر مالکی هزینه‌های ساختمان را پرداخت نکرد، چه باید کرد؟

بر این اساس مطابق با ماده ۱۰ قانون تملک آپارتمان‌ها، در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک، باید به‌صورت زیر عمل کرد:

    ابتدا از طرف مدیر یا هیئت مدیران به وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن، از مالک مطالبه می‌شود. اگر مالک یا استفاده کننده ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد، مدیر یا هیئت مدیران می‌توانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات، از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و… خودداری کنند.

    اگر مالک یا استفاده کننده هم‌چنان اقدام به تسویه حساب نکنند، اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیئت مدیران، برای وصول وجه مورد نظر بر طبق اظهارنامه ابلاغ شده، اجرائیه صادر خوهد کرد.

    با این حال اگر عدم ارائه خدمات مشترک ممکن یا موثر نباشد، مدیر یا مدیران مجموعه می‌توانند به مراجع قضایی شکایت کنند. دادگاه‌ها موظفند این‌گونه شکایات را خارج از نوبت رسیدگی کنند. واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموعه ارائه می‌شود محروم کنند و او را تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه کنند.


ت ت
کدخبر: 48549 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین