این افراد بیشتر به دیابت مبتلا می‌شوند

رئیس گروه مبارزه با بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: شیوع بیماری دیابت در بین افراد چاق بیشتر بوده و علت آن وجود چربی زیاد مخصوصا در ناحیه شکم است.

این افراد بیشتر به دیابت مبتلا می‌شوند

به گزارش منیبان؛ روح اله یزدانی، رئیس گروه مبارزه با بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: وجود چربی زیاد در ناحیه شکم موجب افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین شده و در نتیجه باعث بالا رفتن قند خون فرد چاق می شود.

او بیان کرد: حدود 6 درصد از جمعیت بالای 30 سال استان، مبتلا به دیابت هستند و مراقبت موثر از دیابت در استان 36 درصد است.

یزدانی عنوان کرد: دیابت یک بیماری جدی و طولانی‌مدت است و زمانی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند انسولین تولید و یا به طور موثر از آن استفاده کند.

او با بیان این که دیابت در سه گروه دیابت نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری طبقه بندی می شود، گفت: دیابت نوع ۱ بیماری دوران کودکی و نوجوانی است ولی می‌تواند در هر سنی رخ دهد که در حال حاضر نمیتوان از آن پیشگیری کرد

یزدانی ادامه داد: افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ در صورت تامین دائمی انسولین، آموزش، خودمراقبتی و اندازه گیری قند خون، می توانند در سلامت زندگی کنند.

او حدود ۹۰% دیابت در سراسر جهان را دیابت نوع ۲ خواند و گفت: دیابت نوع 2 قابل پیشگیری بوده و در برخی موارد در اوایل بیماری با آموزش، خودمراقبتی و پیروی از شیوه زندگی سالم و استفاده از دارو قابل بهبود است.

یزدانی تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماری دیابت در صورت عدم مراقبت دوره ای و کنترل قند خون در طولانی مدت باعث عوارض چشمی، قلبی عروقی، کلیوی و عرقی–عصبی می شود لذا برای پیشگیری از آن باید وزن خود را در حد مناسب حفظ کنند و حداقل به مدت 30 دقیقه تحرک و فعالیت بدنی داشته باشند.

او افزود: مصرف روزانه 5-3 وعده میوه و سبزیجات، کاهش مصرف قند و چربی های اشباع، کنترل استرس و پرهیز از استعمال دخانیات از دیگر موارد پیشگیری از دیابت و کنترل قند خون است.

یزدانی با بیان این که 50 درصد از جمعیت مبتلا به دیابت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کنند، گفت: با توجه به شرایط پاندمی کرونا، مراقبت توسط غیر پزشک هر سه ماهه و مراقبت توسط پزشک هر شش ماه انجام می شود.

او خاطرنشان کرد: کلینیک دیابت بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد در حال حاضر مشغول به فعالیت است و بیماران دیابتی از طریق مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و مراقبت های دوره ای در سطح یک و دریافت نوبت الکترونیک امکان دریافت خدمات تخصصی در کلینیک ویژه این بیمارستان را دارند.


ت ت
کدخبر: 5309 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها