هشدار؛ محیط زیست در آستانه نابودی بخاطر کم آبی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از چالش‌های اصلی محیط زیست مساله کم‌آبی بوده که سرمنشا و مادر همه مشکلات محیط زیستی از جمله در استان خراسان جنوبی است.

هشدار؛ محیط زیست در آستانه نابودی بخاطر کم آبی

به گزارش منیبان؛ حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در آیین تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، چهار چالش اصلی محیط زیست در کشور و استان را برشمرد و گفت: فرسایش تنوع ژنی کشور و استان از دیگر چالش‌هاست و بخش‌های زیادی از خراسان جنوبی در اثر فعالیت‌های انسانی یا شکار بی‌رویه دچار تخریب شده و منابع زیستی کاهش جدی داشته است.

او افزود: این استان بالغ بر ۲۵ و نزدیک به ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور را در خود جا داده ولی گونه‌های ارزشمندی در معرض انقراض و خطر جدی است.

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: حفاظت از این گونه‌ها وظیفه محیط زیست است و در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده اما همواره به عنوان یکی از چالش‌ها مدنظر است.

اکبری گفت: مساله گرد و غبار از دیگر چالش‌های اساسی است که تقریبا بیشترین نرخ تولید گرد و غبار در کشور را در این استان داریم.

او اظهار کرد: در چند سال اخیر اعتبارات خوبی در این زمینه به استان اختصاص پیدا کرد اما تداوم آن خیلی مهم است اینکه توسعه را به‌گونه‌ای ساماند دهیم که کانون‌های فرسایش کمتر توسعه یابد.

اکبری پسماندها را یکی دیگر از چالش‌های محیط زیست ذکر کرد و گفت: پسماندهای عادی چهره بکر استان را دستخوش تغییر قرار داده که باید با جدیت دنبال شود تا بتوان مشکلات این حوزه را تا حدودی رفع کرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در کنار این چالش‌ها و تهدیدها، ظرفیت‌های بسیار زیادی هم در استان خراسان جنوبی وجود دارد از جمله اینکه تحقیقات و پژوهش‌های خوبی در چند سال اخیر در استان انجام شده که باید تداوم پیدا کند.

او افزود: خراسان جنوبی دارای بهترین نیروی انسانی کشور به‌ویژه در حوزه محیط زیست است و کارکنان این استان دارای پشتکار و روحیه صداقت بوده، موضوعی که در کمتر جایی شاید وجود داشته باشد.

اکبری که آبان امسال با حکم معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی این سازمان منصوب شد، اضافه کرد: توصیه اکید سازمان بر این است که کارها با نگاه علمی و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی انجام شود.

او گفت: توصیه رییس سازمان این است که بتوانیم از ظرفیت‌های بیرون سازمان به‌ویژه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای انجام کارهای علمی و موثر و هدایت توسعه به سمتی که کمترین آسیب را به سرمایه‌های محیط زیستی کشور بزند، استفاده کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: نگاه سیستم مدیریتی جدید سازمان حفاظت محیط زیست کشور مانند نگاه دولت سیزدهم، مردم‌داری، توجه به مشارکت مردم در حفظ محیط زیست، روحیه انقلابی، جهادی و پاکدستی است.

اکبری خاطرنشان کرد: براساس سیاست‌های جدید سازمان باید طوری عمل کنیم که رضایت و همکاری مردم در حفظ محیط زیست بسیار پررنگ‌تر شود و شرایط بهتری را در نهایت برای رفاه مردم رقم بزنیم.

اکبری با بیان اینکه ارتباط خوبی در استان خراسان جنوبی با مراکز علمی و پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی داشتیم افزود: اینکه از بین همکاران داخل استان به فردی اعتماد شده و به عنوان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست انتخاب شد یعنی قرار است از ظرفیت‌های استان استفاده شود.

او گفت: شاید اولین بار است که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در این چند سال به اداره کل حفاظت محیط زیست استان آمدند که نشان می‌دهد روحیه بسیار بالایی در مجموعه استانداری وجود دارد که باید از این فرصت استفاده شود.

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ضمن قدردانی از رسانه‌های استان اضافه کرد: رسانه‌ها بیش از حد انتظار با ما همکاری کردند و در مساله فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، بیان حساسیت‌ها، با نقدهای سازنده ما را یاری کردند و امیدواریم این روحیه با مدیریت جدید نیز ادامه یابد.

در این آیین با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست که پیش از این مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بود و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، "اسدالله حاتمی" به عنوان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی معرفی و از خدمات "حسن اکبری" قدردانی شد.

اسدالله حاتمی که ریاست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌های بیرجند و طبس را در سوابق مدیریتی دارد، با حکم معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی منصوب شد.


ت ت
کدخبر: 63503 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها