اگر مدارک شناسایی گم یا دزدیده شد چه کار کنیم؟
آیا تا به حال برای شما پیش آمده که مدارک شناسایی، کارتهای بانکی و یا مدارک هویتی خود را گم کرده باشید و این سوال پیش آمده که در این زمان چه باید کرد؟
به گزارش منیبان؛ این که در یک روز، یک ساعت و یک لحظه، مدارک خود را گم کنید یا طعمه یک کیفقاپ شوید، اتفاق بسیار ناخوشایندی است. فرد احساس میکند بخش مهمی از هویت و زندگی خود را گم کردهاست. بعد از چند دقیقه به راههای پیدا کردن مدارک فکر میکند. این مدارک ممکن است شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت، گواهینامه رانندگی و کارتهای اعتباری بانکی باشد.
اقدامات فوری هنگام گم شدن مدارک هویتی
بلافاصله پس از کیف قاپی یا گم کردن مدارک هویتی، با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و ماوقع را شرح داده و صورتجلسه دریافت کرده و اعلام مفقودی مدارک خود را ثبت نمایید.
پس از آن میتوانید موارد احتمالی طرق پیدا شدن آنها را بررسی کنید.
شرکت پست با طراحی سرویسی به نام «پست یافته» شرایطی ایجاد کرده تا افراد بتوانند با مراجعه به سایت http://postyafteh.post.ir این شرکت به پیگیری وضعیت مدارک مفقود شده خود از جمله کارت بانکی و کارت ملی خود بپردازند.
براین اساس فرد با ورود به سایت شرکت پست و قسمت پست یافته با وارد کردن نام، نام خانوادگی و نام پدر خود میتواند مطلع شود آیا مدارکش به دفاتر پستی تحویل داده شده یا خیر؟
بنابر امکاناتی که این سایت در اختیار کاربران قرار میدهد، برخی مدارک را از طریق این سایت میتوان جستوجو کرد که این موارد عبارتنداز: شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارتهای نظامی، کارت ملی، اسناد مالکیت، عقدنامه، دفترچه بیمه، مدارک بانکی، کارتهای اعتباری بانکی، کارت دانشجویی و مدارک تحصیلی، کارت بیمه وسائط نقلیه، سند، معاینه فنی و سایر مدارک خودرو، پروانهها و گواهیها، لوازم خانگی، انواع چک، انواع کارت شناسایی، اوراق سهام و کارت هوشمند سوخت.
فقط ۶ ماه فرصت دارید به دنبال مدارک خود بروید
نکته مهمی که باید در زمینه گم شدن مدارک هویتی مدنظر داشت این است که همه مدارک پیدا شده تنها تا ۶ماه در اداره پست باقی میمانند.
گذرنامه؛ گمشده پر دردسر
پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی فرمهایی دارد مخصوص کسانی که گذرنامه خود را گم کردهاند. از شهروندانی که گذرنامه آنان مفقود شده، درخواست میشود مفقودیت گذرنامه خود را به ادارات صدور گذرنامه اعلام کنند.
گذرنامههایی که مفقود میشوند، صاحبان آنها باید به مدیریت گذرنامه استان مراجعه و اعلام مفقودیت کنند. در ادارات صدور گذرنامه فرمهایی در اختیار مراجعه کنندگان قرار میگیرد تا مشخصات خود را وارد کنند تا گذرنامههای آنها به عنوان گذرنامه فاقد اعتبار ثبت شود.
رسیدگی به گذرنامههای مفقود شده ۶ماه طول میکشد.
برای پیگیری کارت ملی مفقود شده چه باید کرد؟
افراد با مراجعه به سامانه www.sabteahval.ir، میتوانند مدارک (کارت شناسایی ملی/کارت هوشمند ملی/ شناسنامه) مفقود شده خود را با وارد کردن شماره ملی پیگیری کنند که این جستجو تنها از میان مدارکی است که در اختیار سازمان ثبت احوال قرار گرفته است.