تکلیف ارث زن بچه‌دار از شوهرش چه می‌شود؟

از جمله مسائلی که همواره سبب اختلاف میان وراث متوفی است، مبحث سهم‌الارث هر یک از وراث است.

تکلیف ارث زن بچه‌دار از شوهرش چه می‌شود؟

به گزارش منیبان؛ افرادی که با متوفی قرابت نسبی (مانند فرزند) یا قرابت سببی (مانند زوج یا زوجه) دارند، با توجه به درجه و قرابت (نزدیکی) در طبقات مختلفی قرار می‌گیرند که با توجه به طبقه و جایگاهشان میزان سهم‌الارث هر یک متفاوت خواهد بود.

در خصوص میزان ارث زن از اموال شوهرش باید گفت که سهم‌الارث زن از اموال شوهر، در صورت داشتن فرزند با حالتی که مرد فرزندی ندارد متفاوت است. باید دقت داشت که وجود فرزند یا عدم وجود فرزند، در خصوص متوفی ملاک است. یعنی معیار تفاوت میزان سهم‌الارث زن این است که مرد هنگام فوت فرزندی دارد یا فرزندی ندارد. مهم نیست این فرزندان حاصل ازدواج او با همسر فعلی خود باشد یا همسر سابقش.

بر اساس ماده ۹۴۶ قانون مدنی ارث زن از اموال شوهرش در صورت فرزنددار بودن مرد، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان (زمین، ساختمان، بنا و درختان) است.

قانون جدید سهم زن از ارث شوهر

دانستیم که زن به عنوان همسر متوفی مستحق یک چهارم در صورت نداشتن فرزند یا یک هشتم از اموال مرد در صورت داشتن فرزند است. حال این که چه مالی را می‌تواند به ارث ببرد بسیار مهم است، زیرا که در مقدار سهم زن موثر است.

در گذشته یعنی قبل از بهمن ۸۷ ماده ۹۴۶ قانون مدنی چنین بیان می‌کرد که زن فقط از اموال منقول (از هر قبیل که باشد) و دوم از ابنیه و اشجار ارث می‌برد، یعنی در این ماده هیچ حقی از اموال غیرمنقول که همان زمین (به طورمعمول) است برای زن فرض نشده بود و به قول معروف فقط یک چهارم یا یک هشتم ارث می‌برد.

اما این رای پس از ۷۰ سال در مجلس هشتم تغییر کرد و بدین صورت شد که زن در صورت فرزنددار بودن شوهر، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان (ساختمان و … ) ارث می‌برد. درصورتی‌که شوهر هیچ فرزندی نداشته باشد سهم زن یک چهارم از کلیه اموال است. در اینجا قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و نیز اعیان به این ماده افزوده شد.

پس باید بعد از مرگ شوهر علاوه بر اموال منقول که تقسیم می‌شود، اموال غیرمنقول قیمت‌گذاری شده و یک چهارم یا یک هشتم از این قیمت به زن داده شود.


ت ت
کدخبر: 71831 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها