آیا می‌توان بخشی از مهریه را بخشید؟

مهریه به عنوان مهم‌ترین حق مالی زن در نظر گرفته شده است که تا زمان پرداخت آن توسط شوهر به زن، به عنوان دین بر گردن شوهر خواهد ماند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع بخشیدن بخشی از مهریه می‌پردازیم.

آیا می‌توان بخشی از مهریه را بخشید؟

به گزارش منیبان؛ مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، بلافاصله پس از جاری شدن خطبه عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر تصرفی که مایل باشد در آن داشته باشد. زن حتی می‌تواند هر زمان که بخواهد تمام یا مقداری از آن را به شوهرش ببخشد. این موضوع نشان‌دهنده مالکیت زن بر مهریه است. زمانی‌که زن در سندی رسمی یا عادی، تمام یا قسمتی از مهر خود را به مرد ببخشد، به این کار بذل مهریه یا بخشیدن مهریه می‌گویند. در واقع با توجه به مالکیت مطلق زن بر مهریه‌اش زن می‌تواند آن را به شوهرش ببخشد. اگر بخشش به‌صورت رسمی انجام شود باید یک‌سری شرایط قانونی در نظر گرفته شده از جانب زن انجام شود.

بخشیدن قسمتی از مهریه در مقابل گرفتن حق یا مالی از شوهر یا بدون هیچ عوضی از طرف زن به مرد امکان‌پذیر است. زنی که تمایل به بخشیدن قسمتی از مهریه به شوهرش را دارد حتما لازم نیست که تمام مقدار مهریه را ببخشد. قانون مقدار خاصی را برای بخشش مهریه از طرف زن به مرد تعیین نکرده است.

زن برای بخشیدن مهریه‌اش نیاز به مراجعه به مراجع قضایی ندارد. زن حتی می‌تواند با نوشتن و امضا کردن و اثر انگشت زدن روی برگه معمولی به عنوان سندی عادی یا با مراجعه به دفتر اسناد رسمی به‌صورت رسمی این کار را انجام دهد.

بخشش به وسیله دست‌ نوشته ‌ای عادی، یک سند عادی است و اعتبار نیز خواهد داشت. اما در صورت مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای بخشیدن مهریه توسط زن سند رسمی مبنی بر بخشیدن مهریه تنظیم می‌شود.  سپس دفتر اسناد برای دفتر ازدواجی که عقد در آن ثبت شده نامه می ‌فرستد تا بخشش مهریه در سند ازدواج ثبت شود.


ت ت
کدخبر: 73405 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها