آیا مستمری شوهر به همسر موقت او می‌رسد؟

شاید ندانید که حقوق زن یا مرد شاغل پس از فوتش به چه کسی می‌رسد؟ یا اینکه مطلع نباشید آیا به همسر موقت نیز از مستمری مرد چیزی تعلق می‌گیرد یا خیر؟

آیا مستمری شوهر به همسر موقت او می‌رسد؟

به گزارش منیبان؛ در جهت حمایت از کارمندان و کارگران پس از فوت این افراد، مطابق قوانین تامین اجتماعی و استخدام کشوری، حقوقی که به این افراد پرداخت می‌شود قطع نشده و به خانواده آن‌ها پرداخت می‌شود. یکی از وراث زوجه فرد فوت شده است.

شرایط زن برای دریافت حقوق شوهر متوفی خود

بر اساس قوانین تامین اجتماعی و به استناد بند ۱ ماده ۸۱ قانون تامین اجتماعی: «عیال دائم بیمه شده متوفی مادام که شوهر اختیار نکرده است.» از جمله بازماندگان واجد شرایطی متوفی است که استحقاق دریافت مستمری را خواهند داشت. نکته مهم که باید توجه شود آن است که به موجب بند ۱ ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ که مقرر داشته است: «زوجه دائم متوفی از حقوق وظیفه یا مستمری وی برخوردار می‌گردد و ازدواج وی مانع دریافت حقوق مذکور نیست» منسوخ شده و از بین رفته است. بنابراین می‌توان گفت، در حال حاضر زن متوفی اگر ازدواج مجدد هم کرده باشد از مستمری شوهرش بهره‌مند می‌شود.

استثنائاتی برای زن به منظور دریافت حقوق شوهر متوفی

گاهی شرایطی پیش می‌آید که برای وراث سوال پیش می‌آید که آیا مستمری و حقوق شوهر پس از فوت به همسر وی می‌رسد یا خیر؟ این شرایط به شرح زیر است:

زمانی‌که عقد نکاح میان زوجین از نوع عقد نکاح موقت باشد، همسر موقت حق دریافت مستمری شوهر خود را ندارد. در این شرایط این حقوق و مستمری به وی نمی‌رسد. به بیان دیگر زنی که در عقد موقت مرد است صلاحیت قانونی برای دریافت مستمری را ندارد. این مورد یکی از مهم‌ترین استثنائاتی است که برای دریافت مستمری زن در قانون وجود دارد.

همان‌گونه که در ابتدا بیان شد، ازدواج مجدد زن پس از فوت شوهر، مانع دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی نمی‌شود. نکته مهم دیگر آن است که اگر شوهر بعدی نیز فوت کند، بیشترین مستمری به زن پرداخت می‌شود. اگر علاقه‌مندید بدانید حقوق مرد و زن شاغل بعد از فوت به چه کسانی می‌رسد به مطلب نکات مهم درباره حقوق زن یا مرد شاغل بعد از فوت مراجعه کنید.


ت ت
کدخبر: 79338 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها