مردی که اقساط مهریه را پرداخت نکند،چگونه مجازات می‌شود؟

گرفتن مهریه حق زن است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان این حق را از زن سلب کرد.

مردی که اقساط مهریه را پرداخت نکند،چگونه مجازات می‌شود؟

به گزارش منیبان؛ زوجه برای دریافت مهریه به یکی از دادگاه‌های صالح مراجعه می‌کند. دادگاه با بررسی موضوع، حکم به پرداخت مهریه می‌دهد. در این شرایط معمولا آقایان ادعای ناتوانی و اعسار از پرداخت مهریه را می‌کنند و می‌گویند که نمی‌توانند مهریه را به‌صورت یک‌جا پرداخت کنند. دادگاه پس از بررسی این موضوع پرداخت مهریه را اقساطی می‌کند. سوالی که در اینجا ایجاد می‌شود این است که اگر آقا اقساط مهریه را پرداخت نکند، تکلیف چیست؟

مجازات عدم پرداخت اقساط مهریه

زمانی‌که مردی درخواست ناتوانی و اعسار از پرداخت مهریه را می‌دهد، اگر دادگاه با آن موافقت کند، مهریه زن را قسط‌بندی می‌کند. بنابراین مرد در زمان تعیین شده باید اقساط مهریه را پرداخت کند.

برای مثال اگر دادگاه روز دوم هر ماه را برای پرداخت مهریه در نظر بگیرد، مرد موظف است دوم هر ماه به دایره اجرای احکام دادگاه مراجعه کند. سپس باید سکه را پرداخت کند و رسیدی حاکی از پرداخت مهریه را امضاء کند. مهریه قسط‌بندی شده هنگام ثبت طلاق، در دفترخانه ثبت می‌شود. دفتردار به تعداد اقساط مهریه به خانم و آقا رسید می‌دهد. اگر مردی بیش از ۳ قسط را پرداخت نکند مهریه از حالت قسطی خارج شده و حال می‌شود.

مهریه حال

مهریه حال به مهریه‌ای گفته می‌شود که دریافت آن نیازی به زمان خاصی ندارد و زن می‌تواند هر زمانی که بخواهد آن را دریافت کند.

عواقب عدم پرداخت اقساط مهریه

اگر احضاریه‌ای تحت عنوان پرداخت اقساط مهریه برای مرد از طرف دادگاه برود و همچنان مرد اقساط را پرداخت نکند و حتی درخواست اعسار ندهد، خانم ‌می‌تواند حکم جلب مرد را بگیرد.

همچنین لازم به ذکر است درصورتی‌که خانم در زمان درخواست مطالبه مهریه اموالی از شوهر خود را توقیف نکرده باشد، در این شرایط که مرد از پرداخت اقساط مهریه خودداری می‌کند، می‌تواند توقیف اموال وی را از دادگاه درخواست کند.

بنابراین آقایانی که واقعا توانایی مالی پرداخت اقساط مهریه را ندارند، می‌توانند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ اجراییه، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه بدهند.


ت ت
کدخبر: 79430 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها