نُه نکتهٔ پُر‌فایده ویژۀ امتحانات پایانیِ دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم

پژوهشگر و مشاور آموزشی: برای استفادۀ پُربازده و بهره‌مندیِ بِهینه از ایّام امتحانات نهایی، لازم است داوطلبان کنکور سراسری، چند نکتۀ کاملاً کلیدی و کاربردی را موردتوجّه قرار دهند.

نُه نکتهٔ پُر‌فایده ویژۀ امتحانات پایانیِ دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان؛ پدرام زاویه دربارۀ نکات کلیدی و کاربردیِ ویژۀ امتحانات نهاییِ دانش‌آموزان کنکوری، گفت:

۱- حتماً و قطعاً، کارِ تشریحیِ خوب و مرغوب، زمینه‌ساز کارِ تستیِ عالی و اساسی است.

به‌عبارتی، کارِ تشریحی مفید و مناسب، بستر و زمینه را برای کارِ تستیِ ممتاز و مؤثّر، مهیّا می‌کند و کارِ تستی و کارِ تشریحی، به‌هیچ‌عنوان مستقلّ از هم نیستند.

بنابراین، امتحانات نهایی را مانع و مُخِلّ و مضرّ و مزاحم، محسوب نکنید.

۲- یک ماه بخور نون و تَره، یک عمر بخور نون و کَره!:

تمرکز و توجّه برای تسلّط روی دروس پایۀ دوازدهم را خیلی‌خیلی جدّی بگیرید و برای کسب نمرۀ ۴۰ در امتحانات نهایی، کار و کوشش کنید نه نمرۀ ۲۰!

این یک ماه را با تمام توانتان کار کنید و یک عمر، از محصولِ مطلوبش بهره‌مند شوید.

چون:

الف) کنکور ۱۴۰۱، کتاب‌محور خواهد بود، یعنی مبتنی بر متن و محتوای کتاب درسی است و محور و مبنای طرّاحی سؤالات کنکور، کتاب درسی می‌باشد.

پس، متن و تمرین و تصویر و شکل و مثال و سؤالِ کتاب درسی را بِجَوید و قورت بدهید...

ب) امکانِ پاسخ‌گویی به لااَقلّ، ۳۰‎٪ از سؤالات کنکور را داشته باشید و کنکور امسال را مُفت‌و‌مجّانی از دست ندهید!

پ) ممکن است نمرهٔ کتبیِ خوبتان در امتحانات نهایی، در نمرهٔ کلّ نهاییِ کنکورتان، تأثیر مثبت داشته باشد و رتبه و وضعیّت و موقعیّتتان را بهبود ببخشد.

ت) با قدرت و لذّت، دیپلمتان رو بگیرید نه با منّت و ذلّت!

۳- ظرفیّت‌سنجی، مسأله‌ای اساسی و حیاتی است که باید بسیار به آن توجّه شود.

پس در آغاز، با توجّه به برنامۀ امتحانات، مشخّص و معیّن کنید که برای هر درس، چه مقدار زمان در اختیار دارید. سپس ببینید چقدر توان دارید و بر اساس توانتان، تعیین کنید چه میزان از زمانِ موجود برایتان قابل‌استفاده است.

در نهایت، متناسب با کلّ زمانِ قابل‌استفاده‌تان، محتوای مطالعاتی و کاری را انتخاب کنید و در برنامه قرار دهید.

۴- کارِ هیبریدی: برای امتحانات نهایی، باید هیبریدی، یعنی ترکیبی و تلفیقی، کار کنید. ترکیب و تلفیقِ کارِ تشریحی و کارِ تستی!

در هر درس، سه‌چهارم یا به‌عبارتی ۷۵‎٪ از زمانِ موجود برای آن درس را به کارِ تشریحی و یک‌چهارم یا به‌عبارتی ۲۵‎٪ از زمانِ موجود را به کارِ تستی اختصاص بدهید.

۵- الف) تست‌زنیِ تشریحی: نیمی از زمانِ کارِ تستی را به تست‌زنیِ تشریحی بپردازید. یعنی تست را به‌عنوان سؤال تشریحی و بدون توجّه به گزینه‌ها، بررسی و حلّ کنید.

ب) تست‌زنیِ سرعتی: نیمۀ دیگرِ زمانِ کارِ تستی را به تست‌زنیِ سرعتی بپردازید. یعنی تست سرعتی و زمان‌دار بزنید.

تست سرعتی و زمان‌دار، تستی است که در مدّت‌زمان استاندارد (مدّت‌زمان پاسخ‌گویی در کنکور سراسری)، پاسخ داده شود.

ب-۱) تست‌زنیِ سرعتیِ جزئی و بخش‌به‌بخش: قسمتی از تست‌زنیِ سرعتی (۸۰‎٪ از زمانِ تست‌زنیِ سرعتی یا به‌عبارتی ۱۰‎٪ از زمانِ کلّ)، بعد از پایان هر بخش و بحث و فصل، انجام شود. یعنی بعد از اِتمام هر جزء، تعدادی تستِ سرعتی از آن، کار شود.

ب-۲) تست‌زنیِ سرعتیِ جامع و صفر‌تا‌صد: بخشی از تست‌زنیِ سرعتی (۲۰‎٪ از زمانِ تست‌زنیِ سرعتی یا به‌عبارتی ۲.۵ ٪ از زمانِ کلّ)، بعد از اِتمامِ تمام بخش‌ها و بحث‌ها و فصل‌ها، اجرا شود! یعنی تعدادی تستِ سرعتی، از صفرتاصدِ کتاب، به‌شکل جامع و ترکیبی، کار شود.

مطمئن‌ترین و مناسب‌ترین و معتبرترین و مفیدترین مرجع و منبع برای کارِ تستی و حلّ سؤال، مجموعه‌سؤالاتِ کنکورهای سراسریِ سال‌های گذشته است.

دفترچۀ سؤالات کنکور‌های سراسریِ سال‌های قبل در سایت سازمان سنجش آموزش کشور (www.sanjesh.org) موجود می‌باشند.

۶- در دروس حفظی و خواندنی، دو‌سوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۵۰‎٪ از زمانِ کلّ) را به خواندن و مطالعه و یک‌سوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۲۵‎٪ از زمان کلّ) را به حلّ سؤال و رفع‌اشکال، اختصاص بدهید. در واقع، بخش بزرگ‌تر به خواندن و مطالعه، تعلّق می‌گیرد.

۷- در دروس تحلیلی و تمرینی، یک‌سوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۲۵‎٪ از زمانِ کلّ) را به خواندن و مطالعه و دو‌سوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۵۰‎٪ از زمانِ کلّ) را به حلّ سؤال و رفع‌اشکال، اختصاص بدهید. در واقع، بخش بزرگ‌تر به حلّ سؤال و رفع‌اشکال، تعلّق می‌گیرد.

۸- با یاری و همراهی و راهنماییِ مشاور و معلّمان گرامی و گران‌قَدرتان، بخشی از زمانِ کارِ تشریحی را به حلّ دقیق سؤالات امتحانات نهایی سال‌های گذشته و بررسی عمیق مثال‌ها، سؤال‌ها و تمرین‌هایی که پُتانسیل بالایی برای طرح‌شدن در امتحانات نهایی را دارند، اختصاص دهید.

۹- شوربختانه، در کشورمان بیشتر از ۸۰ میلیون کارشناس و مشاور و متخصّص در تمامی اُمورِ زمینی و فَرا‌‌زمینی داریم که در همۀ حوزه‌ها و حیطه‌ها، صاحب‌نظر و همواره در حال عرضه و اظهار و ارائۀ نظرات و نگاه‌های تخصّصی‌شان هستند. پس لطفاً به نظرات هر کسی، اعتماد و اعتنا نکنید و فقط‌و‌فقط از کارشناسِ کارآمد و کاربلد و کار‌کُشته، راهنمایی و مشورت بگیرید.

۱۰- کوشش کنید از اجرای کارِ جدّی و قوی در دوران امتحانات نهایی، لذّت ببرید و نتیجه را رها کنید و یقین داشته باشید که با این شیوه، نتیجۀ بهتر و برجسته‌تری کسب می‌کنید و احوال و روزگاری نیک و پُرمهر خواهید داشت.

● مثال برای کارِ هیبریدی: فرض کنید برای امتحان یک درس، ۴۰ ساعت زمان دارید.

۷۵‎٪ از زمانِ کلّ، یعنی ۳۰ ساعت را به کارِ تشریحی، اختصاص می‌دهید.

۲۵‎٪ از زمانِ کلّ، یعنی ۱۰ ساعت را به کارِ تستی، اختصاص می‌دهید.

نصف زمانِ کارِ تستی یعنی ۵ ساعت را به تست‌زنیِ تشریحی و نصف دیگرِ زمانِ کارِ تستی یعنی ۵ ساعت را به تست‌زنیِ سرعتی، می‌پردازید.

۱۰‎٪ از زمانِ کلّ یعنی ۴ ساعت را برای مجموعۀ تست‌زنی‌هایِ سرعتیِ جزئی و بخش‌به‌بخش و ۱ ساعت برای تست‌زنیِ سرعتیِ جامع و صفر‌تا‌صَد، در نظر می‌گیرید.

اگر درسِ حفظی و خواندنی باشد، ۵۰‎٪ از زمانِ کلّ یعنی ۲۰ ساعت را به خواندن و مطالعه و ۲۵‎٪ از زمانِ کلّ یعنی ۱۰ ساعت را به حلّ سؤال و رفع‌اشکال، اختصاص می‌دهید.

اگر درسِ تحلیلی و تمرینی باشد، ۲۵‎٪ از زمانِ کلّ یعنی ۱۰ ساعت را به خواندن و مطالعه و ۵۰‎٪ از زمانِ کلّ یعنی ۲۰ ساعت را به حلّ سؤال و رفع‌اشکال، اختصاص می‌دهید.


ت ت
کدخبر: 83529 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین