آثارجنگ تحمیلی در بسیاری از خانه‌ها جا مانده/ همسران جانبازان اسطوره‌هایی که دیده نمی‌شوند

بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی ایران و عراق می‌گذرد اما هنوز جنگ در برخی خانه‌ها پایان نیافته و حماسه آفرینی در جبهه عشق و ایثار همچنان ادامه دارد.

آثارجنگ تحمیلی در بسیاری از خانه‌ها جا مانده/ همسران جانبازان اسطوره‌هایی که دیده نمی‌شوند

به گزارش منیبان؛ اگر چه بیش از 30 سال از پایان آن آغاز تلخ می‌گذرد و دیگر در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر آثاری از جنگ به چشم نمی‌خورد اما واقعیت این است که جنگ هنوز برای عده‌ای تمام نشده است و هنوز با آن زندگی می‌کنند. همیشه زمانی که صحبت از جنگ می‌شود ذهن‌ها تنها درگیر سربازان و مردانی می شود که در آن روزها پا به میدان گذاشته و جنگیدند اما حقیقت این است که نقش زنان کمتر از مردان نبوده و نیست چه در زمان جنگ چه حالا که برخی از آنها با همسران جانباز شیمیایی و اعصاب و روان زندگی می‌کنند و عمر خود را صرف مراقبت و التیام دادن زخم‌های یادگاران جنگ کردند.

همسر جانباز شیمیایی: در مترو دستفروشی می‌کنم/ حقوق و بیمه بنیاد کفاف داروهای خارجی همسرم را نمی‌دهد

همسرش؛ محمدمهدی تیرماه سال 1366 وقتی شهرمرزی سردشت با دستور صدام حسین بمباران شیمیایی شد و به عنوان سرباز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همان حوالی خدمت می‌کرد. محمدمهدی برای کمک به قربانیان سلاح شیمیایی همراه با سایر بچه‌های گردان وارد منطقه می‌شود و با مشاهده وضعیت اسفبار یک کودک ماسکش را از صورت خود جدا کرده و به صورت او می‌زند و همین تصمیم انسان دوستانه، زندگی او را برای همیشه تغییر می‌دهد. او امروز یک جانباز شیمیایی و آسیب دیده از گاز خردل در ناحیه چشم، ریه و پوست است و پزشکان بنیاد شهید مصدومیت شیمیایی او را تائید کردند و به او 15 درصد جانبازی رسیده است.

با همسر این جانباز که درواقع سرپرست خانواده است به گفتگو نشستیم تا در این روز که به نام «جانباز» مزین شده نگاهی به مشکلات و گرفتاری‌های این خانواده‌ها داشته باشیم.

او حرف‌های خود را اینگونه آغاز می‌کند: شوهرم علاوه بر جانباز شیمیایی، جانباز اعصاب و روان نیز است و یک موقع‌هایی از کوره در می‌رود و دیگر کنترلش با خداست. بارها دخترم را کتک زده و با زور توانستم جدایشان کنم. بیچاره دست خودش نیست و بعد از اینکه می‌فهمد چیکار کرده ناراحت می‌شود و شروع به گریه کردن می‌کند. بچه‌هایم هم به دل نمی‌گیرند اتفاقا بیشتر نگران پدرشان هستند اما چاره چیست؟

از او درمورد وضعیت مالی‌شان پرسیدم و گفت: هزینه‌های داروی همسرم بسیار بالاست و اصلا پیدا نمی‌شود. هرچی کار می‌کنم و از بنیاد شهید حقوق می‌گیریم خرج داروهایش می‌کنم بدتر از آن مستاجر هستیم و باید ماهی 500 هزار تومان اجاره دهیم. آنقدر اجاره‌هایمان عقب افتاده که صاحبخانه از پول پیش برداشته و الان دیگر پول پیش هم نداریم. درمورد خرج خوراک روزمره هم که نگویم؛ قیمت‌ها سر به فلک کشیده و ابتدایی ترین مواد غذایی را هم نمی‌توانیم تهیه کنیم.

این همسر جانباز درمورد شغلی که به آن مشغول است و خرج خانه را درمی‌آورد، گفت: نه سواد درست و حسابی دارم نه حرفه‌ای بلدم تنها کاری که از دستم برمی‌آید این است در مترو دستفروشی کنم. به کمک دخترم گاهی لوازم آرایش گاهی وسایل آشپزخانه مانند اسکاچ و... می‌خرم و از صبح تا شب در واگن‌های مترو می‌فروشم. معمولا خط تجریش_کهریزک هستم چون شلوغ‌تر است و زنان و دختران بیشتری پیاده و سوار می‌شوند.

او درمورد حمایت‌های بنیاد شهید بیان کرد: درصد جانبازی همسرم 15 درصد است و ماهانه 2 میلیون تومان حقوق می‌دهند اما این پول کفاف داروهایش را هم نمی‌دهند چه برسد به خرج بچه‌ها و خرج خانه برای همین مجبورم کار کنم تا با درآمد خودم خرج خانه را دربیاورم و با حقوق همسرم هم تا حدودی خرج داروهایش. به هرحال همسرم رختخواب نشین است و به سختی از جایش بلند می‌شود وگرنه کاری‌ست؛ اگر وضعیت بهتری داشت سرکار می‌رفت.

این همسر جانباز دفاع مقدس با گلایه از قیمت داروهای همسرش گفت: بیمه هستیم اما ‌پزشک فقط داروهای خارجی تجویز می‌کند و داروهای خارجی هم که شامل بیمه نمی‌شوند. اگر بیمه تکمیلی داشته باشیم دغدغه تامین داروهایش کمتر می‌شود. به هر حال اگر خیالم از داروهایش راحت باشد هرجور شده خرج خانه را درمی‌آوردم اما مشکل هزینه داروهایش است!

پرداخت حداقل حقوق کارکنان دولت به 62 هزار جانباز کمتر از 25 درصد/100% هزینه‌های درمان جانبازان با دولت است/ 12 هزار نفر از جانبازان شناسایی و تعیین درصد شدند/افزایش یک و نیم درصدی حقوق جانبازان کمتر از 25 درصد درصورت تصویب قانون برنامه هفتم توسعه

محمود پاکدل، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با خبرنگار برنا ضمن تبریک روز جانباز گفت: براساس تقویم، ولادت حضرت ابوالفضل عباس مصادف با روز جانباز است و این روز هرساله به نام جانبازان عزیز کشورمان گرامی داشته می‌شود و باید خدا را شاکر بود که فرهنگ ایثار و شهادت  ائمه اطهار به نسل ما منتقل شده در واقع وقتی می‌بینیم در راهپیمایی اربعین بیش از 20 میلیون نفر حضور پیدا می‌کنند نشان دهنده همین فرهنگ ایثار و شهادت است. جانبازان عزیز ما نیز رشادت‌هایی انجام دادند  بسیاری از آنان یا شیمیایی شدند و بدون اکسیژن نمی‌توانند زندگی کنند و بسیاری از آنها جانباز نخاعی هستند و تمام عمر باید روی ویلچر زندگی کنند بنابراین وظیفه همه مردم ایران است که آنها را گرامی بداریم و قدردان آنان باشیم.

او با معرفی برنامه‌های بنیاد شهید برای روز جانباز افزود: برنامه‌ای از طرف دفتر مقام معظم رهبری و به نیابت از ایشان طراحی شده تا 890 نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه از 2 هزار و 700 جانباز عزیز در این روز یعنی پنج شنبه همین هفته عیادت کنند و سلام مقام معظم رهبری را خدمت جانبازان ابلاغ کنند همچنین مسئولین بنیاد شهید و مسئولین سایر دستگاهها در این روز نمایندگان ولی فقیه را همراهی می‌کنند که حتما در توسعه فرهنگ ایثار و شهادت موثر خواهد بود.

پاکدل درمورد پرداخت حقوق ماهیانه به جانبازان کمتر از 25 درصد تصریح کرد: حدود دو سه سال گذشته باتوجه به قانون بودجه سنواتی و قانون برنامه ششم توسعه موفق شدیم حدود 62 هزارنفر از جانبازانی که عمدتا زیر 25 درصد هستند و شغل و درآمدی ندارند کمک معیشتی معادل حداقل حقوق کارمندان دولت بدهیم.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید از شناسایی و تعیین درصد 12 هزار نفر از جانبازان خبر داد و گفت: بسیاری از جانبازان عزیز ما در دوران دفاع مقدس علی رغم اینکه مجروح شده بودند وقتی نیاز به حضورشان بود با چفیه مکان جراحت خود را بستند و علی رغم وجود آثار شیمیایی که در ریه‌هایشان بود و تاول‌هایی روی پوستشان ایجاد شده بود، دوباره به میدان جنگ بازگشتند و برای درمان مراجعه‌ای به بیمارستان نکردند بنابراین شناسایی این افراد یکی از موضوعات مهمی بود که سال‌ها به طول انجامید تا اینکه دو سه سال گذشته توانستیم براساس برنامه ششم توسعه تا امروز 12 هزار نفر از این عزیزان را تعیین درصد کنیم تا در ردیف جانبازان دفاع مقدس قرار گیرند.

او با اشاره به ارائه تسهیلات بیمه و درمان به جانبازان گفت: صد در صد هزینه‌های درمانی جانبازان برعهده دولت است و پرداخت می‌کند ما هم قرارداد بیمه طلایی با بیمه دی داریم تا مشکلاتی که قبلا وجود داشت برطرف شود. خوشبختانه با کمک دولت و دکتر نوبخت و پیگیری‌های مهندس اوحدی دیون درمانی هم پرداخت شده و اکنون اکثر مراکز درمانی معتبر که جانبازان مراجعه می‌کنند تحت پوشش قرار دارند و برای درمان بیماری‌های خاص آنها ما 10 بیمارستان اعصاب و روان در سطح کشور داریم که پذیرای قریب به هزار نفر از جانبازان هستند به گونه‌ای که  برخی از  این عزیزان مدت‌های مدیدی از سال در بیمارستان می‌مانند.

پاکدل در پاسخ به این سوال که آیا داروهای خارجی هم تحت پوشش بیمه قرار دارند یا خیر؟بیان کرد: تعدادی از  داروهای خارجی نمونه داخلی دارند که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان است و با استفاده از بیمه تکمیلی به جانبازان عزیز ارائه می‌شود آن دسته از داروهایی که نمونه داخل ندارند و پزشکان تجویز می‌کنند نیز توسط داروخانه‌های طرف قرارداد در اختیار جانبازان قرار می‌گیرد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید درخصوص افزایش حقوق جانبازان کمتر از 25 درصد گفت: عموما جانبازان کمتر از 25 درصد مشکل دارند و ما هم در تلاش هستیم تا مشکلاتشان را حل کنیم اما اکنون براساس قانون، حداقل حقوق کارکنان دولت به آنها تعلق می‌گیرد و وقتی دولت هرسال این حداقل را اعلام می‌کند ما هم تقدیم آنها می‌کنیم انشالله در برنامه هفتم توسعه بتوانیم نسبت به افزایش این مبلغ اقدام کنیم یعنی یک و نیم برابر حداقل را پرداخت کنیم که بستگی به تصویب قانون برنامه هفتم توسعه دارد.

تقویت بُعد نظارتی بر قوانین حمایت از جانبازان در دستور کار کمیسیون اجتماعی است/ مجلس دغدغه معیشت و تهیه داروی جانبازان را دارد/ به دنبال ارائه تسهیلات به جانبازان زیر 25 درصد هستیم

کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز جانباز گفت: اینکه جانبازان سرمایه‌ بزرگ ما هستند شکی نیست چون در روزهایی که نیاز به دفاع از مملکت، تمامیت ارضی و سرزمین داشتیم سلامتی خود را کف دست گذاشته و به میدان جنگ رفتند و توانستند توطئه‌های دشمن برعلیه جمهوری اسلامی ایران را خنثی کنند اما متاسفانه این روزها شرایط برای این عزیزان خوب نیست و با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم می‌کنند.

او ادامه داد: جانبازان علاوه بر مشکلات جسمی، آسیب‌های روحی و روانی فراوانی را متحمل می‌شوند بنابراین طبیعی‌ست که باید توجه بیشتری به آنها شود و مجلس و دولت عنایت ویژه‌ای داشته باشند چون وظیفه ماست و نباید نگاه طلبکارانه داشته باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص اقدامات مجلس یازدهم برای حمایت از جانبازان  تصریح کرد: مصوبات مجلس‌های گذشته در حمایت از جانبازان و ایثارگران خوب بوده و ما قانون‌های خوبی در جهت حمایت از این قشر داریم اما در مجلس یازدهم تلاش کردیم بُعد نظارتی بر این قوانین را افزایش دهیم چرا که ما قوانین حمایتی بسیار خوبی داریم اما ناقص اجرا می‌شوند بنابراین اگر نظارت بر اجرای آنها به خوبی صورت گیرد، مشکلی نخواهیم داشت.

او ادامه داد: همچنین برای افزایش تسهیلات جانبازان بالای 25 درصد طرح‌هایی آماده کردیم که در کمیسیون اجتماعی در حال بحث و بررسی است هرچند که می‌دانیم این تسهیلات و حقوق‌ها برای جانبازان کم است اما تلاش خود را می‌کنیم تا جایی که می‌شود تسهیلات بیشتری به این قشر ارائه دهیم و این طرح‌های مزبور را به تصویب برسانیم.

سرمدی درخصوص استخدام فرزندان جانبازان گفت: طبق بند «ج» ماده 87 برنامه ششم توسعه فرزندان جانبازان بالای 70 درصد باید استخدام شوند اما گاهی این قانون اجرا نمی‌شود بنابراین با تقویت بُعد نظارتی حتما بر این موضوع هم تمرکز خواهیم کرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مسائلی که دغدغه مجلس است، افزود: از آنجایی که پزشکان داروهای خارجی به جانبازان تجویز می‌کنند و این عزیزان برای تامین داروهایشان با مشکل روبه رو هستند به طور کلی وضعیت مالی و معیشتی جانبازان، مشکلات درمانی و داروها و استخدام فرزندانشان از دغدغه‌های مجلس یازدهم است که در کمیسیون اجتماعی پیگیری می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که چه تسهیلاتی برای جانبازان کمتر از 25 درصد درنظر گرفته شده است، گفت: ما یک سری رزمندگانی به نام رزمندگان معسر داریم، یعنی رزمندگانی که سال‌ها در جبهه بودند اما نه استخدام هستند نه حقوق ثابتی دریافت می‌کنند بنابراین قوانینی تدوین شد که حقوق آنها افزایش پیدا کند که طبیعتا هرچقدر هم زیاد شود، کم است اما برای مثال تصور کنید اگر حقوق 800 هزار تومانی دریافت می‌کردند؛ حقوقشان 1 میلیون تومان شد به طور کلی افزایش حقوق این رزمندگان و ارائه تسهیلات و حقوق به جانبازان کمتر از 25 درصد از دغدغه‌های ماست که تصمیم داریم قانونی برای آن تدوین کنیم تا انشالله مشکلاتشان حل شود.

دست جانبازان کمتر از 25 درصد را هم بگیرید

جانبازانی که درصد بالایی به آنها تعلق گرفته معمولا حمایت‌های مناسبی از طرف دستگاه‌های مربوطه از جمله بنیاد شهید دریافت می‌کنند اما مشکل جانبازان کمتر از 25 درصد هستند که نه حقوق مکفی دریافت می‌کنند نه برای تهیه داروهایشان حمایت می‌شوند درصورتی که آنها هم پا به پای شهدا و جانبازان دیگر جنگیدند اما درصد جانبازی‌شان کمتر است! انتظار می‌رود حمایت‌های بیشتر و بهتری از همه جانبازان چه بالای 25 درصد و چه کمتر از 25 درصد صورت گیرد تا این قشر از جامعه که مدیون همه آنها هستیم برای تهیه معیشت خود به درد سر نیافتند و همسرانشان مجبور نباشند با دستفروشی خرج همسر جانباز خود و بچه‌هایشان را دربیاورند.


ت ت
کدخبر: 8524 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها