آیا مستمری زن از همسر اول با ازدواج مجدد قطع می‌شود؟

از سوالات پر تکراری که از ما پرسیده می‌شود آن است که آیا زن در صورت ازدواج دوم باز هم حقوق و مستمری همسر اولش را دریافت می‌کند یا خیر؟

آیا مستمری زن از همسر اول با ازدواج مجدد قطع می‌شود؟

 

به گزارش منیبان؛ مستمری نوعی تعهد قراردادی است که با توافق طرفین به نفع شخص ثالث یا خود فرد انجام می‌شود. همچنین تابع نظام قراردادی از جنس بیمه است. 

آیا «مستمری» متوفی پس از ازدواج مجدد همسر قطع می‌شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا مستمری زنی که پس از فوت همسرش ازدواج مجدد می‌کند قطع می‌شود؟ بایستی اظهار کرد: خیر، قطع نخواهد شد.

بر اساس قوانینی که طی سال‌های اخیر تصویب شده این امکان وجود دارد. زنان بازمانده می‌توانند در صورت ازدواج، کماکان حقوق همسر مرحوم‌شان را دریافت کنند. اگر به موضوعاتی پیرامون ارث علاقه دارید به موضوع آیا تمام ارث به تک فرزند می‌رسد؟ می‌پردازیم.

شاید از نظر کارشناسی به این مصوبه نقد داشته باشیم ولی از زمان تصویب قانون آن را اجرا می‌کنیم.

دریافت مستمری پس از ازدواج

در گذشته زنان که همسران خود را از دست می‌دادند، در صورت فوت همسر، حقوق وی را دریافت می‌کردند اما این پرداخت‌ها پس از ازدواج مجدد آن‌ها قطع می‌شد و همین ترس از قطع مستمری مانعی برای ازدواج رسمی مجدد و ثبت آن می‌شد که تامین اجتماعی برای رفع مشکلات ناشی از این امر، مستمری همسر بعد از ازدواج مجدد را طبق قانون مصوب برقرار کرد.

به موجب بند یک ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۹۱ و آیین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب ۲۷ بهمن ۹۳ قوه قضائیه، ازدواج دائم همسر یا همسران بیمه شدگان یا مستمری بگیران متوفی، مانع استمرار در پرداخت مستمری فوت و سایر مزایای جانبی متعلقه به آنان نخواهد بود.

بر این اساس حتی کسانی که در گذشته نیز به دلیل ازدواج مستمری‌شان قطع شده است، از تاریخ تصویب این قانون یعنی هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ امکان مراجعه به شعب تامین اجتماعی و برخورداری از مزایای مستمری برایشان فراهم است.

اگر شوهر دوم زوجه نیز فوت کند مستمری او چگونه پرداخت می‌شود؟

اگر همسر دوم زن هم فوت کند، بر اساس آیین‌نامه قانون حمایت از خانواده، مستمری که مبلغ آن بیشتر باشد، به زن تعلق می‌گیرد.


ت ت
کدخبر: 87579 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها