این دلیل به زن، حق طلاق می‌دهد

طبق قانون ایران طلاق حقی است که برای مردان در نظر گرفته شده است. قانون‌گذار در شرایط به‌خصوصی، حق تقاضای طلاق را برای زنان نیز در نظر گرفته است.

این دلیل به زن، حق طلاق می‌دهد

به گزارش منیبان؛ عسر و حرج، عبارت است از سختی، ضرر، شدت و تنگی قابل ملاحظه و غیر قابل تحمل برای شخص. قانون‌گذار، مفهوم عسر و حرج را در موادی از قانون مدنی و در مبحث طلاق و انواع آن، به کار برده است. عسر و حرج در مورد زندگی زناشویی، میان زوجین نیز مصداق می‌یابد. بر اساس آن، اگر زن در طول زندگی مشترک با همسرش، دچار رنج و سختی قابل توجهی شود، به نحوی که ادامه زندگی مشترک برای او امکان‌پذیر نباشد، حق دارد که از همسر خود، طلاق بگیرد.

طلاق به دلیل عسر و حرج

در قانون مدنی، برخی از مصادیق عسر و حرج زنان نام برده شده است. وجود مصادیق ذکرشده در قانون مدنی یا هر امر مشقت‌آور دیگری که ادامه زندگی را غیرممکن کند، می‌تواند جزو شرایط طلاق عسر و حرج، از جانب زن محسوب شود. به عنوان نمونه، شرایط طلاق بر مبنای عسر و حرج، می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

    ترک زندگی خانوادگی توسط مرد در طی یک سال، حداقل به مدت شش ماه متوالی یا ۹ ماه ‌متناوب و بدون عذر موجه.

    اعتیاد مرد به مواد مخدر یا الکل، درصورتی‌که این اعتیاد زیان‌آور باشد و با وجود الزام وی به ترک، از این موضوع خودداری نماید.

    محکومیت قطعی مرد، به حبس پنج سال یا ببیشتر از آن.

    ضرب و شتم یا هر گونه سوءرفتار اخلاقی مرد، به‌طوری که عرفا قابل تحمل نباشد و ادامه زندگی را برای زن با مشقت همراه کند.

    ابتلای مرد به بیماری‌های سخت و غیر‌قابل‌درمان که زندگی مشترک را غیر ممکن و مختل کند.

با این حال، تاکید بر این نکته نیز ضروری است که امکان طلاق عسر و حرجی از طرف زن، تنها محدود به وجود شرایطی که در قانون مدنی ذکر شده است، نیست. به این معنا که هر شرایطی سبب ایجاد عسر و حرج، سختی، تنگنا و مضیقه قابل توجه برای زن شود، به صورتی که ادامه زندگی مشترک را برای وی دشوار سازد، می‌تواند یکی از شرایط طلاق عسر و حرجی محسوب شود.


ت ت
کدخبر: 88148 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها