ماجرای رسم عجیب کتک زدن عروس در روز اول ازدواج

رفتار خشونت آمیز با همسر در روزهای نخست ازدواج حتی غیرقابل تصور است چه برسد به اینکه برای یادآوری وظایف خانواده داماد اقدام به کتک زدن عروس در روز اول ازدواج و حتی تا سه شبانه روز بعد از آن کند.

ماجرای رسم عجیب کتک زدن عروس در روز اول ازدواج

به گزارش منیبان؛ اینکه یک دختر جوان در لباس سپید عروسی مورد خشونت فیزیکی قرار بگیرد بسیار عجیب است. اصلا مگر چه اختلافی پیش آمده که داماد به خود اجازه می دهد در مراسم عروسی همسرش را کتک بزند؟ نه،خبری از اختلاف نیست و این اتفاق از یک خرافه قدیمی نشات می گیرد، یک خرافه پوسیده و غیرمحترمانه.

بر اساس یک خرافات قدیمی و یک رسم ناپسند و خلاف شئونات، داماد در شب عروسی با لگد و یا یک سیلی به عروس ضربه ای می زند تا به اصطلاح گربه را دم حجله بکشد و برای همیشه همسر را تحت فرمان خود دربیاورد. شگفت آنکه عروس نیز از چنین رسمی آگاهی دارد و اجازه می دهد تا در نخستین شب زندگی مشترک اینچنین به او خشونت روا شود. اما این رسم ناپسند که از سال های بسیار دور جریان داشته چه تاثیری بر رواج خشونت و زیر سوال بردن مقام زن داشته و دارد؟

تنبیه بدنی نشان دهنده عقب ماندگی فرهنگی و یادگار دوران مردسالاری در خانواده است. داستان امروز و دیروز نیست، می گویند دعوا نمک زندگی است به خصوص اگر اوایل زندگی مشترک باشد، لذت چشیدن آشتی بعد از هر دعوا، خودش می شود بهانه قهر و دعواهای بعدی، البته اگر کار بالا بگیرد و زد و خوردی، اتفاق بیفتد، ماجرا تغییر می کند. در دوران پدربزرگ و مادربزرگ های ما آخر هر دعوای خانگی چند روز قهر بود و بعد از منت کشی پدر و بساط آشتی کنان پهن و خواهر یا برادری هم به جمع خانواده اضافه می شد نه این که این روزها خبری از این آشتی ها نباشد.

روش های مختلف برای اجرای یک خرافه قدیمی

این رسم چگونه اجرا می شود؟ داماد خرافه پرست سیلی می زند و عروس هم که دست کمی از او ندارد با خوشایند این موضوع را می پذیرد! گاهی اوقات یک لگد هم چاشنی نمایش خرافه ما می شود. در این میان پیش از هر چیزی ارزش و مقام یک زن به عنوان همسر زیر سوال رفته است، همسری که باید زندگی خود را با یک خرافه آغاز کند و مشخص نیست در ادامه آن چه اتفاقات دیگری مشابه همین خرافات برای او رخ می دهد.

می توان فرهنگ را جایگزین خرافه کرد. این کار شدنی است و در گذشته هم در زمینه های مختلف این کار انجام شده و نتایج مثبتی هم حاصل شده است. لازمه کار آموزش های لازم و تقویت کردن ارزش های اخلاقی و دینی نزد رده سنی نوجوان است. اگر خرافه هایی ناپسند از این دست به نسل بعدی ما برسد مشخص است که در این میان کوتاهی زیادی شده است. مطمئن باشد خرافه را می توان با فرهنگ از بین برد.

آشنایی با یک ناهنجاری بزرگ

این رسم ناپسند نه تنها در نقاطی از ایران که در بسیاری دیگر از نقاط دنیا نیز رواج دارد. از جمله در آلبانی. در آلبانی رسم عجیب و خشنی وجود دارد که عروس باید سه شبانه روز پس از ازدواج کتک های داماد را برای یادآوری وظایف خانواده تحمل کند. در حالی که این رسم با شدت کمتری نسبت به گذشته در برخی از نقاط ایران ادامه دارد به نظر می رسد باید با فرهنگ سازی در این زمینه این رسم کهنه و زشت را از بین برد.

برخی از رسوم جاری ما ریشه هایی بسیار قدیمی دارند این در حالی است که برخی از این رسوم متاسفانه حاوی نکات مثبتی نیستند و به هیچ عنوان نباید بخشی از فرهنگ غنی ما شمرده شوند در غیراینصورت فرهنگ ما خدشه دار میشود.

از سال های دور رسم اعمال خشونت فیزیکی علیه همسر در شب عروسی آن هم برای یادآوری اقتدار مرد و اینکه همسر باید گوش به فرمان او باشد وجود داشته است. این مساله از جهات مختلف ایرادهای بسیار زیاد و نامطلوبی دارد از جمله بعد روان شناسانه.

برای مثال به سراغ کشور چین می رویم، در این کشور در ارتفاعات وولینگ، یکی از رسوم عروسی و مراسم ازدواج این است که عروس به مدت ۱ ماه تمام باید گریه کند! این رسم در شهر Tuija در مرکز چین با جمعیت بیش از ۸ میلیون تن اجرا میشود. گریه کردن در مراسم ازدواج از سنت های این مراسم محسوب می شود. یک ماه قبل از مراسم عروس باید حدود یک ساعت گریه کند. ۱۰ روز پس از مراسم ازدواج عروس دیگر تنها گریه نمی کند بلکه مادرش او را در گریه همراهی می کند، سپس خواهران، خاله و عمه، مادربزرگ به او می پیوندند و همگی گریه می کنند.

این مراسم با نام «آهنگ گریه در ازدواج» شناخته شده است و با برگزاری این سنت، آینده ای شاد را برای زن و شوهر آرزو می کنند. در یکی از استان های چین، عروس پس از مراسم روی مردم آب می پاشد تا ارواح شیطانی را بترساند.

به اندونزی که برویم می بینیم که، در جزایر بالی یک مراسم عجیب و غریب وجود دارد که پیش از مراسم عروسی برای عروس و داماد انجام می شود. یکی از دندان های عروس و یکی از دندان ها داماد پر می شود. این کار برای این انجام می شود که نیروهای شیطانی و خصوصیت های اهریمنی همچون خشم، شهوت، عصبانیت، طمع و حسادت از جسم آن ها خارج شود.

خشونت علیه زنان باید از جامعه رخت ببندد

گاهی اوقات یک موردی که گفته می شود، برخی آن را به نفع خود تفسیر می کنند و به آن شاخ و برگ می دهند. در مورد این موضوع که در سنت و اسلام آمده است که مردان می توانند زنان خود را تنبیه کنند، می توان گفت بله، این سخن بیان شده، اما در ادامه نیز شرط و شروطی برای آن در نظر گرفته شده است. آن گونه که وجود داشته است، تنها در این منظور که اگر زنی سرکش بوده است یا به گمراهی کشیده شده است، مرد می تواند وی را تنبیه کند.

اما این موضوع نیز چون مطلبی بوده است که به طور عادی در جوامع پیشرفته وجود ندارد، برخی آن را برجسته کرده اند و عنوان می کنند که اسلام گفته است می توانید زن خود را کتک بزنید. همان طور که در مورد تعدد زوجین هم این موضوع مطرح می شود و می گویند اسلام این اجازه را داده است تا ٤ همسر اختیار کنند، اما بسیاری شرط و شروط آن را بیان نمی کنند. شرط و شروطی که حرف از عدالت می زند و در انتها می گوید شما نمی توانید عدالت را در میان آنها برقرار کنید. درواقع افراد تنها منفعت خود را در بیان موارد خاص در نظر می گیرند و باقی مطلب را کوتاه می کنند. البته که کشور ما در میان دیگر کشورهای مسلمان جهان بهتر و بیشتر با این مسائل برخورد کرده است و بیشتر در تلاش برای احقاق حقوق مساوی میان افراد جامعه است.


ت ت
کدخبر: 97242 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها