دوستی اینترنتی خوب است یا بد؟

عصر تکنولوژی و ارتباط گسترده انسان‌ها در تمام نقاط دنیا، باعث پیدایش نوع جدیدی از ارتباطات و دوست یابی، به نام دوست یابی آنلاین و دوستی های مجازی شده است.

دوستی اینترنتی خوب است یا بد؟

به گزارش منیبان؛ دوست یابی‌هایی که گاه به دوستی‌هایی عمیق و حتی ازدواج منجر شده و گاهی به اتفاقات ناخوشایند و آسیب‌هایی مثل تجاوز، فحشا، اعتیاد و قتل ختم شده‌اند. 

دوست یابی آنلاین یا دوستی اینترنتی چیست؟

همانطور که از نام دوستی های مجازی معلوم است، این ارتباطات در بستر اینترنت و شبکه‌های مجازی قرار دارد. ارتباطاتی که باعث شده انسان‌ها با هر شرایط و در هر نقطه‌ای از دنیا، بتوانند دوستانی پیدا کنند. در پی آن روابطی را شکل دهند که مهم‌ترین مسئله‌ی رابــطه سالم، یعنی شناخت تا حد زیادی در آن گم است و شناخت محدود به کلمات و تصاویر می‌باشد. اما آیا این شناخت برای دوستی کافی است؟

باید بگوییم نه. انسان‌ها در فضاهای مجازی خواه ناخواه واقعیات را به گونه‌ای که وجود ندارند نشان می‌دهند. افراد امکان کنترل و حتی ویرایش حرف‌ها و احساساتشان را در این فضا دارند، این باعث می‌شود حقیقت به شکل غیر واقعی در ذهن طرف مقابل به تصویر کشیده شود. اصیل بودن و صـداقت در زندگی لازمه ایجاد روابط دوستی سالم و پایدار است و در اینگونه ارتباطات و دوستی های مجازی انسان‌ها می‌توانند هرکسی باشند.

معایب دوستی های اینترنتی

ارتباطات آنلاین و دوستی های مجازی جدا از محاسن، معایب بسیار مهمی دارند که بهتر است آن‌ها را در نظر بگیرید. برخی از معایب آن به شرح زیر است:

به دلیل وجود تعداد زیادی از افراد همفکر و همسن در این فضا، ممکن است دوری از خانواده، انزوا و افسردگی را به بار بیاورد.

افراد در این فضاها، معمولا خود ایده‌آل را ارائه می‌دهند، ایده آلی که مشخص نیست چقدر به واقعیات نزدیک است.

افرادی که دوستی‌های آنلاین و برنامه های دوست یابی را انتخاب می‌کنند، از حضور در دنیای واقعی منع شده یا با آن مشکل دارند. این مسئله می‌تواند دلیلی برای وجود مشکلات و اختلالات روحی و روانی باشد.

اعتماد متقابل در اینگونه روابط معمولا مختل است. ممکن است افرادی که می‌بینید با چندین نفر در ارتباط باشند و مقایسه‌ها و سوءظن‌ها در اینگونه آشنایی‌ها بسیار زیاد است.

در دوستی‌های آنلاین، ابتدا دلبستگی ایجاد می‌شود سپس آشنایی، این دلبستگی باعث اختلال در شناخت کامل طرف مقابل شده و ممکن است واقعیات نادیده گرفته شود.

پنهان کاری را کنار بگذارید

در صورتی که درگیر رابطه عاطفی با فردی در فضای مجازی شده‌اید، قبل از بروز آسیب‌‌ها و مشکلات موضوع را با خانواده خود در میان بگذارید. در صورتی که والدین خبر داشته باشند بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها از جمله شــکست عاطفی بروز پیدا نمی‌کند. ممکن است خانواده با تصمیم شما برای ادامه رابطه مجازی مخالفت کند؛ اما در صورتی که اصرار و پافشاری شما را ببینند، مطمئنا فرصت‌هایی را برای شناخت بهتر از رابطه‌تان و طرف مقابل در نظر می‌گیرند. در صورتی که رابطه‌ای بی پایه و بی سرانجام و صرفا بر اساس سرگرمی نباشد، مطمئنا هر دو طرف موافق جدی شدن آن در بستر خانواده هستند و خانواده‌ها نیز اگر مشکلی نباشد استقبال می‌کنند. برای رابطه عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب زبان عشق همسر خود را کشف کنید سر بزنید.

رابطه مجازی را به رابطه واقعی تبدیل کنید

در دوستی های مجازی فرصت شناخت واقعی و عمیق افراد از یکدیگر وجود ندارد. در صورتی که قصد ادامه رابطه با فرد مقابل را دارید و به او علاقه‌مند شده‌اید، بهتر است رابطه خود را وارد دنیای واقعی کنید. البته واقعی کردن روابط به این معنی نیست که خود را درگیر روابط پنهانی و پر خطر کنید؛ بلکه بهتر است با آگاهی والدین و خانواده این کار را انجام دهید و برای شناخت بیشتر از یکدیگر سر قرارهای حضوری بروید. پیش از آن که رابطه خود را رسمی کنید.

 


ت ت
کدخبر: 99964 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها