معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان اعلام کرد:

حمایت از ازدواج جوانان، شرط عبور از بحران کاهش جمعیت

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان حمایت از ازدواج جوانان را شرط عبور از بحران کاهش جمعیت عنوان کرد.

حمایت از ازدواج جوانان، شرط عبور از بحران کاهش جمعیت
پیشنهاد ویژه

به مناسبت گرامیداشت هفته ازدواج و با توجه به اهمیت موضوع جوانی جمعیت به سراغ یکی از مدیران جوان استان مازندران که مسئولیتش در ارتباط با موضوع جوانان است رفتیم.

محمدرضا ییلاقی اشرفی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان مازندران، با 32 سال سن به‌صورت ملموس‌تری با موضوعات و مشکلات حوزه جوانان آشناست.

هفته جوان را فرصتی یافتیم برای پرسش و پاسخ‌هایی از جنس دغدغه مندی با این مسئول جوان.

در ادامه این گفتگو را می‌خوانید:

فارغ از اهمیت ازدواج در مسیر تکامل هر انسان، علت تاکیدات اخیر درخصوص ازدواج جوانان و جوانی جمعیت چیست؟

موضوع ازدواج را در ابعاد مختلفی می‌توان بررسی کرد. از توصیه بزرگان دین تا ایجاد آرامش در جامعه و قوام خانواده و... اما اگر بخواهیم از صحبت‌های کلیشه‌ای عبور کنیم و به‌صورت علمی این مسئله را تشریح کنیم باید بگوئیم خطر پیری جمعیت تهدید کننده نشاط و پویایی هر جامعه است، توان تولید علم را کاهش می‌دهد و وابستگی را نیز بیشتر می‌کند. امروزه در کشورهای توسعه یافته بغیر از تبعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، به‌عنوان یک بحران اقتصادی هم تفسیر می‌شود. یعنی هرگاه هرم نیروی کار و بازنشستگان معکوس شود و جمعیت کهنسالان و خدمات گیرنده گان بیشتر از نیروی کار و جوان هر کشوری شود، عملا با فروپاشی اقتصاد روبرو خواهیم شد.

متاسفانه در سال‌های اخیر به دلایل فرهنگی و اقتصادی افزایش سن ازدواج و کاهش آمار تولد، این تهدید برای ما جدی‌تر شده است.

با توجه به مشکلات اقتصادی که گریبانگیر بسیاری از خانواده‌های متوسط و ضعیف جامعه گردید، آیا می‌توان برای عبور از بحران کاهش جمعیت امیدوار بود؟

بله. معتقدم به‌رغم وجود مشکلات اقتصادی، ولی چالش اصلی ما درخصوص ازدواج و فرزنداوری، بحث فرهنگی است.

با توجه به پایه‌های اعتقادی جامعه، معتقدم همچنان می‌توان به طرح های فرهنگی برای ترویج امر ازدواج و جوان سازی جمعیت امیدوار بود.

به‌رغم مشکلات اقتصادی و افزایش شدید قیمت مسکن و برخی دیگر از مایحتاج زندگی، آیا کارکرد ابزارهای فرهنگی می‌تواند راهگشا باشد ؟

مراد از کارکرد ابزارهای فرهنگی، این نیست که از موضوعات دیگر نظیر مشکلات اقتصادی و ارائه تسهیلات و خدمات درمانی ارزان برای ناباروری و... غافل باشیم و اتفاقا معتقدیم همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها باید بدانند، شرط عبور از بحران کاهش جمعیت، حمایت از ازدواج جوانان است. اما تاکید می‌کنم در این شرایط هم می‌توان با کار فرهنگی آمار ازدواج جوانان و تولد را افزایش داد.

اخیرا در کشورهای توسعه یافته بصورت زیرکانه زندگی خصوصی و تعداد زیاد فرزندان چهره های معروف و مشهور را در رسانه ها منتشر می کنند که نخستین بازخورد آن اینست که خانواده هایی که چند فرزند دارند خوشبخت تر به نظر می آیند. این همان کارکرد فرهنگی است.

دستگاه ورزش و جوانان در سال گذشته به چه میزان در تسهیل ازدواج جوانان اثرگذار بود؟

طبق قوانین موجود، وزارت ورزش و جوانان یک دستگاه تسهیل‌گر در موضوع جوانان است. یعنی شاید به‌صورت مستقیم بودجه قابل توجهی برای ازدواج و شغل جوانان در اختیار ندارد اما نظارت بر روند اجرای قوانین حوزه جوانان و تسهیل‌گری در این بخش را به‌عهده دارد.

لذا با پیگیری‌های مجدانه و تاکید بر اجرای صحیح قوانین حمایتی جوانان و ازدواج جوانان، سعی کردیم فضای ارائه خدمات و رفع چالش‌ها را در استان بهبود بخشیم.

از سویی بر موضوعات فرهنگی مثل مشاوره‌های قبل، حین و بعد از ازدواج تاکید و برنامه‌ریزی داریم و ١٥ مرکز مشاوره ازدواج جوانان در استان فعال است و جوانان می‌توانند برای دریافت مشاوره‌های ازدواج به این مراکز مراجعه کنند.

با پیگیری‌های صورت گرفته در سال گذشته و با استقرار دولت سیزدهم شاهد رشد شتابان در دریافت تسهیلات جوانان بوده‌ایم و در استان مازندران در بازه دوماهه، 2992 نفر تسهیلات ازدواج دریافت کردند. و این یعنی 91 درصد رشد.

برای اشتغال نیز با همکاری صندوق کارآفرینی امید و شبکه توسعه اجتماعی رسالت از طرح های اقتصادی و قابل دفاع جوانان برای ایجاد کسب و کار حمایت می‌کنیم و تاکنون توفیقات خوبی در اعطای تسهیلات داشته‌ایم.

البته ما برای پیشبرد اهداف و سیاست‌گذاری‌ها در حوزه جوانان از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد جوانان، خانه‌های جوان، هیات‌های اندیشه‌ورز و بخش خصوصی علاقه‌مند به مشارکت در تسهیل ازدواج جوانان استفاده می‌کنیم و به‌طور کل اگر همه نهادها و سازمان‌ها هماهنگ، همدلی و پای کار باشند می‌توانیم به افزایش آمار ازدواج در استان مازندران خوشبین باشیم.


ت ت
کدخبر: 93897 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها