نحوه آب بندی خودروی صفر کیلومتر / این خودروها حتما باید آب بندی شوند
خرید خودروی صفر و دست دوم یا کارکرده مزایا و معایبی دارند که ممکن است مشتریان از آنها اطلاع نداشته باشند.
به گزارش منیبان، هر یک از این دو نوع خودرو نیازمند بررسی ها و سرویس نگهداری هایی است که شاید خریداران آنها را رعایت نکنند. اگر به تازگی خودروی صفر خریداری کرده اید حتما با این اصطلاح روبه رو شده اید که گفته می شود خودروی خود را آب بندی کنید. آب بندی خودرو چیست و چه مزایایی دارد؟
آب بندی خودرو چیست؟
گاهی با افرادی مواجه می شویم که ادعا می کنند از آب بندی موتور خودرو چیزی سر در می آورند، در حالی که اطلاعی از نحوه صحیح این اقدام ندارند. اصلا چطور باید خودرو را آب بندی کرد؟ یکی دیگر از سوالاتی که پیرامون این موضوع به وجود می آید این است که آیا خودروهای صفر کیلومتر نیاز به آب بندی شدن دارند یا خودروهای قدیمی؟
اگر از شرکت های مختلف یا شاید هم نمایشگاه های خودرو محصولی صفر کیلومتر تحویل بگیرید، به احتمال زیاد به شما گفته می شود که ماشین را آب بندی کنید. آب بندی عبارت است از این که پیشرانه و قطعات آن را برای بهتر کار کردن خودرو آماده سازی کنید. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم، آب بندی یعنی مهیا کردن قطعات خودرو برای ارتباط بهتر با یکدیگر.
برای مثال ماه های اولیه ای که خودروی صفر کیلومتر می خرید باید دقت داشته باشید که با قطعاتی نظیر گیربکس و دنده و پدال ها با احتیاط برخورد کنید؛ چرا که این قطعات به علت صفر بودن خشک هستند و تا به حال از آنها استفاده نشده است. در صورتی که برخورد شدیدی بین قطعات به وجود آید، استهلاک افزایش خواهد یافت.
برای مثال تصور کنید دو قطعه فلز خشک قرار است به موازات هم حرکت کنند و حال فکر کنید این دو با یکدیگر برخورد کنند! نتیجه چنین برخوردی فروپاشی قطعات و از بین رفتن آنها است. این طور در نظر بگیرید که قطعات به منزله کودکی نوپا هستند که باید در طی زمان به آنها یاد دهید چطور عمل کنند و معنای دقیق آب بندی همین است.
علت آب بندی کردن خودرو چیست؟
شاید این سوال در ذهن شما است که اگر خودرو را آب بندی نکنیم، مشکلی پیش خواهد آمد؟ به طور کلی همان طور که اشاره کردیم، اگر خودرویی آب بندی نشود عمر قطعاتش کمتر می شود. بسیار مهم است که در هزار کیلومتر اول چه رفتاری با خودرو دارید و مجموعه همین عوامل است که سلامت آینده پیشرانه را تضمین می کند.
بنابراین پس از تحویل گرفتن خودرو کاپوت را بالا زده و هر چه زیر آن قرار دارد را به دقت بررسی کنید. از جمله قطعات مهم می توان به واشرها، شمع، پیچ ها، فیوزها و باتری اشاره کرد. باید تمامی این قطعات سر جای خودشان قرار داشته باشند و احیانا چیزی شل یا شکسته نباشد.
بررسی سطح مایعات خودرو
بعد از بررسی قطعات زیر کاپوت نوبت به مایعات می رسد. می بایست جهت اطمینان خاطر سطح روغن خودرو، روغن ترمز، آب رادیاتور، آب شیشه پاک کن، بنزین و ضد یخ یا ضد جوش را بررسی کنید. در صورتی که مایعات مذکور به اندازه کافی وجود داشت، می توانید برای سومین مرحله آب بندی خودرو آماده شوید.
بعد از این که سطح مایعات ضروری و مهم خودرو را بررسی کردید باید حواستان به دور موتور باشد. در این مرحله استارت بزنید و خودرو را به حرکت در آورید. تا ۳۰۰ کیلومتر اولیه مراقب دور موتور باشید و مدام بررسی کنید. توجه داشته باشید که روی موتور فشار نیاورید و کافی است کمی پای خود را روی پدال گاز فشار دهید.
همزمان با فشار آوردن روی پدال گاز، دور موتور نیز افزایش خواهد یافت و باید این اقدام را چندین مرتبه تکرار کنید تا پیستون ها و سرسیلندرها آب بندی شوند.
آب بندی سیستم ترمز را فراموش نکنید
آب بندی سیستم ترمز نیز بسیار مهم است، زیرا احتمال بریدن ترمز وجود دارد. تنها راه آب بندی کردن ترمز، درگیر کردن آن است. باید در هزار کیلومتر اولیه بسیار طبیعی و آرام با ترمز برخورد کنید و به آهستگی پای خود را روی پدال فشار دهید. فشار آوردن به سیستم ترمز کار درستی نیست و همچنین در سرعت های بالا سعی کنید ناگهانی پدال گاز را فشار ندهید.
آب بندی موتور
می دانیم که ضروری ترین قطعه ای که درون خودروها وجود دارد، پیشرانه یا همان موتور است. در واقع خودرو را آب بندی می کنیم به این علت که موتور به درستی کار کند. به همین خاطر با خودروی خود در یک مسیر طولانی برانید تا بدین ترتیب موتور با شرایط مختلف رانندگی و دما آشنا شود.
روی خودروی سبک فشار کمتری می آید و در نتیجه احتمال آسیب دیدن خودرو کمتر می شود؛ بنابراین باید از سوار کردن سرنشین اضافی پرهیز کنید.
چه خودروهایی باید آب بندی شوند؟
در دنیای کنونی که خودروسازهای معروف تمام تلاش خود را برای عرضه محصولی لوکس و مجهز می کنند، به نوعی آب بندی دیگر معنا ندارد و باید تنها برخی ماشین ها را آب بندی کرد. در حال حاضر جز خودروسازهای ایرانی، اغلب محصولات خارجی نیازی به این کار ندارند.
برای مثال فرض کنید از شرکت هایی نظیر تویوتا، هوندا، بنز و بی ام و خودرو می خرید. در این صورت دیگر نیازی به آب بندی ندارید، چرا که این کمپانی های صاحب نام روی تولید محصولات خود دقت و ظرافت زیادی به خرج می دهند.
به احتمال زیاد به پاسخ این پرسش رسیده اید. همان طور که می دانید نیازی به آب بندی خودروی کارکرده نیست؛ زیرا صاحب قبلی خودرو حتما اقداماتی در این راستا انجام داده است. جهت تقریب ذهن شما بگوییم که آب بندی خودروی کارکرده مثل این است که به دونده ای ماهر؛ راه رفتن یاد بدهید.
خودروی خود را گرم کنید
دقت داشته باشید که وقتی سوار خودرو می شوید (فرقی نمی کند دفعه اولتان باشد یا مرتبه هزارم) باید بعد از روشن کردن خودرو اجازه دهید کمی گرم شود. نباید خودرویی که تازه روشن می شود را به حرکت درآورید.
سخن پایانی
سرویس نگهداری یکی از مهم ترین مسائلی است که راننده خودرو باید رعایت کند. در میان اقدامات احتیاطی و ضروری خودرو باید از آب بندی به عنوان نخستین مرحله یاد کنیم. آب بندی هم هزینه ها را کاهش می دهد و هم سواری بهتری برایتان به ارمغان خواهد آورد.
همان طور که فهمیدیم آب بندی نه تنها قطعات بزرگ، بلکه شامل قطعات کوچک خودرو نیز می شود و باید همگی آنها را رعایت کرد. سعی کنید مواردی از قبیل چک کردن چراغ چک، دوری از سرعت بالا، پرهیز از شتاب زیاد، نگرفتن ترمزهای شدید و در چاله نیفتادن را جدی بگیرید و واکنش درستی نسبت به وقوع هر یک از آنها از خود نشان دهید.