کوئیک آر بخریم یا کوئیک معمولی؟/ کدام بهتر است؟

احتمالاً شما هم با شنیدن این نام یاد کلمه انگلیسی Quick که به معنای تند و سریع است می‌افتید. اما هنگام رونمایی از آن، همه دیدند که نوشتار انگلیسی سایپا به این صورت غریب یعنی Quik است!

کوئیک آر بخریم یا کوئیک معمولی؟/ کدام بهتر است؟
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان، بهترین مدل کوییک کدام است؟ در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع کوییک را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپ‌های مختلف آن آیا فرقی دارند یا خیر. در واقع، در این مطلب می‌خواهیم تفاوت انواع کوییک در چه امکانات و مشخصاتی است.

 از روزگار گذشته که پای اولین خودروها به ایران باز شد تا همین چند سال پیش، محصولی که به طور کامل ساخت داخل کشور باشد در بازار موجود نبود. تمام ماشین‌ها یا خارجی بود یا اینکه اگر لوازم آن در داخل تولید می‌شد، نتیجه‌اش نمونه‌ای مونتاژ شده از مدلی بود که طراحی آن به صورت ارجینال توسط شرکت مادر و اصلی انجام شده بود.

شاید «پیکان» جزو اولین خودروهای ساخت داخل محسوب شود، اما در واقعیت پیکان نیز به طور صد درصد یک ماشین ایرانی نیست چرا که در هر حال طراحی اولیه آن توسط گروه روتس انگلستان صورت گرفته است. بعدها که به ایران وارد شد طبق سلایق سازندگان داخلی، چند نمونه طراحی جدید روی آن شکل گرفت، اما طراحی پایه ظاهر آن حفظ شد.

چندین سال بعد از دفاع مقدس و آرام شدن اوضاع و به ثبات رسیدن شرایط، زمزمه‌هایی برای تولید ماشین تمام داخلی شکل گرفت. محصولی که صفر تا صد آن در داخل کشور طراحی و ساخته و پرداخته شود. بعد از چند سال کار و ایده‌پردازی، امروز محصولاتی به‌همین ترتیب در بازار خودرو وجود دارند.

یکی از این محصولات که سال ۱۳۹۵ و توسط سایپا ساخته و رونمایی شد، هاچ‌بکی به‌نام «کوییک» (به انگلیسی Quik) است که در ادامه به بررسی انواع کوییک و مقایسه تیپ‌های مختلف آن می‌پردازیم.

چرا کوییک بخریم؟

پیش از آنکه به تفاوت انواع کوییک بپردازیم و بهترین مدل کوییک را معرفی کنیم، احتمالاً شما هم با شنیدن این نام یاد کلمه انگلیسی Quick که به معنای تند و سریع است می‌افتید. اما هنگام رونمایی از آن، همه دیدند که نوشتار انگلیسی سایپا به این صورت غریب یعنی Quik است!

از آنجا که یک خودروی تماما تولید داخل نمی‌تواند (و یا نباید) اسمی خارجی داشته باشد، سایپا برای توجیه این نامگذاری بیان کرده که علت این انتخاب نه صرفاً آن کلمه انگلیسی، که وجود چند روستا و منطقه قدیمی و باستانی به این نام در هرمزگان، کردستان و شهرستان جوانرود است. ضمن اینکه به یکی از طوایف قدیمی کردنشین هم کوییک می‌گویند.

جدا از صحت این اطلاعات و ادعا، کارشناسان معتقدند علت اصلی انتخاب این اسم دوگانه ایرانی و خارجی و هدف ثانویه سایپا برای شاید صادرات احتمالی آن هم بوده که اگر روزی موفق به این کار شد این اسم برای مشتری خارجی هم آوای خوشی داشته باشد.

معرفی انواع کوییک

برای پاسخ دادن به سوال کدام کوییک بهتر است باید به بررسی انواع آن بپردازیم. در ابتدا فقط یک طرح از کوییک در دو سری دنده‌ای و اتومات رونمایی شد که با دو ساخت رینگ فولادی و آلومینیومی تولید می‌شود. یک سال بعد و در سال ۹۶ سایپا از طراحی جدید آن رونمایی کرد به‌نام «کوییک R» که بالاخره در زمستان ۹۸ این محصول به تولید انبوه رسید و تحویل مشتریان شد.

تا به‌امروز در بازار این سه مدل از انواع کوییک برای خرید و فروش وجود دارند، اما در مرداد سال ۹۸ سایپا خبر داد که کار طراحی و ساخت مدل جدیدتر کوییک به اسم «کوییک S» را هم انجام داده و در مراسمی که از سه محصول جدیدش پرده برداشته بود، سری جدید کوییک را رونمایی کرد.

سایپا اعلام کرد که تا نیمه دوم سال ۹۹ این مدل جدید در بازار وجود خواهد داشت و سپس نسل گرانتر آن به نام «کوییک G» نیز در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

بعد از این توضیح کوتاه بهتر است در بخش‌های جدا به معرفی انواع کوییک و مقایسه آن‌ها بپردازیم.

۱ – کوییک دنده‌ای معمولی

اولین مدل از انواع کوییک مدل معمولی آن است. با اولین رونمایی همه مشخصاً دیدند که کوییک چه شباهت زیادی به «ساینا»، دیگر خودروی تولیدی این شرکت دارد؛ به‌طوری که چراغ‌های آن همان چراغ‌های سایناست. با این حال، در فرم بدنه به‌زعم بیشتر مشتریان و کارشناسان کوییک زیباتر از ساینا و با وجود خط کرومی در وسط، به‌نوعی پخته‌تر است.

از زاویه دید جلو، سپر آن حاوی یک محل بزرگ عبور هواست و در دل آن و قسمت پایین نورافکن‌ها و دی‌لایت قرار گرفته است. از زاویه دید پشت هم کوییک نسبت به ساینا و تیبا ۲ نمره قبولی می‌گیرد. طراحی بهتر و کشیده‌تر فرم چراغ‌ها، محافظ نقره‌ای که در سپر جلو هم دیده می‌شود به مقبولیت این نما کمک می‌کند.

از نمای کناری هم باز این بهبود نسبت به ساینا و تیبا ۲ دیده می‌شود؛ روکش روی گلگیرها، باربند، شکل جدید دسته‌ها که آسان بازشو هستند و البته فرم جدید رینگ‌ها نمونه این ویژگی‌هاست.

در طراحی کابین هم به جز نمایشگری که در بالای داشبورد قرار گرفته و تغییر طراحی فرمان، فرق خاص دیگری بین کوییک و ساینا نیست. البته این شباهت به کیفیت پایین مواد استفاده شده در محصولات سایپا هم می‌رسد که مثل همیشه محل سرزنش است.

مشخصات فنی کوییک دنده‌ای معمولی

در مشخصات فنی، کوییک معمولی از یک موتور ۴ سیلندر ۱۵۰۰ سی‌سی بهره می‌برد که استاندارد یورو ۴ دارد. ترمز دیسکی در جلو و عقب کاسه‌ای، سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و پیچشی در عقب، با یک باک ۴۰ لیتری که حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارد و همچنین شتاب اولیه ۱۳ ثانیه و سقف سرعت ۱۶۰ کیلومتر از مهمترین ویژگی‌های کوییک دنده‌ای معمولی است.

امکانات و مشخصات ایمنی و رفاهی کوییک دنده‌ای معمولی

یکی از اهدافی که سایپا در کوییک دنبال می‌کرد، گذاشتن آپشن‌های متعدد روی آن برای جلب مشتریان بود و امروز کوییک در بازار ایران جزو پرامکانات‌ترین خودروهای ایرانی است.

فرمان اسپرت مجهز به کنترلر، سنسور سرعت، سیستم چکینگ باد تایرها و تهویه هوا، نمایشگر دیجیتال مجهز به مسیریاب، سنسور عقب، سیستم، بلوتوث، آینه و شیشه‌های برقی، نور راهنمایی تا منزل، کنترل کروز، سیستم ترمز ABS و EBD و سیستم کنترل و پایداری هنگام لیز خوردن در سرما و یخبندان از جمله این امکانات است.

دیگر مزایا و معایب کوییک

متاسفانه کوییک همانند سایر تولیدات هم‌رده‌اش در سایپا کیفیت ساخت بالایی ندارد و این موضوع در بین انواع کوییک شایع است. متریال و مواد مصرف شده کم‌کیفیت خصوصاً در اتاقک، عدم عایق‌بندی استاندارد جهانی و درجه یک در درب‌ها و قسمت فنی،‌ شتاب پایین، موتور و ایمنی نسبتاً ضعیف با توجه به ابعاد آن از جمله این ضعف‌هاست. البته که وجود بازار خوب لوازم یدکی و در دسترس بودنشان به‌دلیل داخلی بودن محصول از نکات حائز اهمیت است.

اگر بخواهیم به بهترین مدل کوییک اشاره کنیم، باید بگوییم که این عنوان به کوییک معمولی تعلق نمی‌گیرد.

۲ – کوییک دنده‌ای R و تفاوت آن با کوییک معمولی

برای پاسخ دادن به سوال کدام کوییک بهتر است به سراغ گزینه بعدی می‌رویم. یکی دیگر از انواع کوییک که در بازار وجود دارد و به مدل کوییک دو رنگ هم شناخته می‌شود. کوییک R در واقع همان کوییک معمولی است که در چند قسمت بیرون و درونی رنگش تغییر کرده است.

در ظاهر قسمت داخلی مه‌شکن و پایین سپر، سقف و آینه بغل، و در اتاقک نیز، بخشی از روکش درب‌ها، قاب تهویه وسط و قاب سیستم پخش همرنگ شده‌اند.

تنها تفاوت کوییک با کوییک r دو رنگ شدن نسخه R است. شاید تصور کنید که این دو خودرو در بخش فنی نیز فرق دارند که باید گفت این جمله درست نیست و فرق کوییک معمولی با کوییک r به همان رنگشان خلاصه می‌شود.

بر اساس اطلاعات حاصل از آگهی‌های دیوار، قیمت کوییک R دنده‌ای در اواخر فروردین ۱۴۰۱ حدود ۲۰۸ میلیون تومان است.

۳ – کوییک اتوماتیک فول پلاس و کوییک اتوماتیک

در تفاوت کوییک پلاس با کوییک معمولی می‌توان به قسمت فنی و رفاهی اشاره کرد. ارتقای گیربکس اتومات با قابلیت CVT، به‌علاوه رینگ آلومینیومی به‌جای رینگ فولادی، سیلندرهای با دریچه برقی، فرمان برقی از جمله بهبودهای فنی آن است.

در آپشن‌ها و امکانات ایمنی هم سیستم ترمز BAS، کروز کنترل، کامپیوتر اطلاعات مسافرت، چراغ روشنایی روز، نمایشگر ۷ اینچی، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود به ماشین بدون سوییچ و دوربین دید عقب به این مدل اضافه شده است.

۴ – کوییک S

کوییک S یکی از جدیدترین انواع کوییک است که بعدتر وارد بازار شد. با همان نگاه اول می‌توان تفاوت کوییک s با کوییک معمولی را فهمید. کوییک S در ظاهر دارای جلوپنجره و سپر جدیدی است که آن را از سایر مدل‌های کوییک متمایز می‌کند. جلوپنجره این خودرو بزرگ‌تر از قبل شده و دو نوار سیاه رنگ با الهام از یوزپلنگ ایرانی، بر روی سپر طراحی شده که چراغ‌های جلو را به مجموعه چراغ‌های روشنایی روز و مه‌شکن وصل می‌کند.

کوییک اس به پیشرانه ۱.۵ لیتری M15 مجهز است و دریچه گاز برقی دارد. این پیشرانه ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتارو نیرو تولید می‌کند و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. ترمزهای سایپا کوییک S در جلو از نوع دیسکی خنک‌شونده و در عقب از نوع کاسه‌ای است.

کوییک S دارای تجهیزاتی مانند سنسور پارک دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، دستگیره آسان باز شو، نشانگر تعویض دنده، چراغ روشنایی روز، مه شکن جلو و عقب، چراغ همراه تا منزل، نمایش دمای هوای بیرون دو کیسه هوا، شیشه‌های و آینه‌های برقی، سیستم‌های کمکی ترمز ABS و EBD، شارژر موبایل، کامپیوتر سفر و سیستم ضد سرقت است.

تفاوت کوییک s و کوییک معمولی در چیست؟

تفاوت اصلی کوییک s و معمولی در ظاهرشان است. در کوییک اس از جلوپنجره و سپر جدیدی استفاده شده که فرق اصلی آن با کوییک معمولی است. کوییک s همچنین مجهز به کامپیوتر سفری، نمایشگر و بلوتوث است که در نسخه معمولی دیده نمی‌شود.

تفاوت کوییک s با کوییک r در چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت کوییک s با کوییک r در ظاهراشان است. در ساخت کوییک R از دو رنگ استفاده شده که به همین دلیل، به کوییک دو رنگ مشهور است. کوییک S نیز از سپر و جلوپنجره‌ای جدیدی دارد که در سایر انواع کوییک از آن استفاده نشده است.

همانطور که در بالا گفتیم، کوییک R با کوییک معمولی فرق ندارد (به جز در رنگ). بنابراین تفاوت کوییک S و کوییک R به همان چند آپشنی که در بالا توضیح دادیم خلاصه می‌شود.

 

 


ت ت
کدخبر: 126494 تاریخ انتشار
منبع اقتصاد 100
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین