منتظر پژو ۲۰۶ ۹۰۰ میلیون تومانی باشیم؟

این نماینده مجلس گفت: در ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در حاشیه نشست اتاق بازرگانی نیز آقای فاطمی امین عنوان کرده است برنامه ای داریم تا قرعه کشی خودرو به زودی حذف شود، آیا قرعه کشی خودرو حذف شده، امروز انتهای سال ۱۴۰۱ قرار داریم ولی همچنان لاتاری برای قرعه کشی خودرو راه انداخته ایم.

منتظر پژو ۲۰۶  ۹۰۰ میلیون تومانی باشیم؟
پیشنهاد ویژه

 به گزارش منیبان، در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۲ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قصه خودرو، قصه شیرینی نیست، عنوان کرد: زمانی که آقای فاطمی امین تصدی وزارت صمت را برعهده گرفتند مشخصا دو قول را در برنامه های مختلف تکرار کردند.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی دو قول وزیر صنعت را حذف قرعه کشی خودرو و ثبات قیمت عنوان و تصریح کرد: بنده و بسیاری از نمایندگان دیگر که سوال و استیضاح را مطرح می کنیم نه با دولت پدر کشتگی داریم و نه با هیچ یک از وزرا بلکه حرف ما حرف مردم است. آقای رئیس جمهور نیز وعده های وزیر صمت را نیز تکرار کرده است.

وی اضافه کرد: آقای فاطمی امین در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ عنوان کرد که برای صنعت خودرو ۲ برنامه ۶ ماهه و ۲ ساله داریم که این دو برنامه به افزایش عرضه و عدم افزایش قیمت کمک می کند. امروز کلاه خود را قاضی کنید آیا قیمت خودرو افزایشی پیدا نکرده است، همین ۲- ۳ روز قبل ارزان ترین خودرو تولیدی شرکت سایپا ۳۰ میلیون تومان گران شده است.

رشیدی کوچی افزود: در ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در حاشیه نشست اتاق بازرگانی نیز آقای فاطمی امین عنوان کرده است برنامه ای داریم تا قرعه کشی خودرو به زودی حذف شود، آیا قرعه کشی خودرو حذف شده، امروز انتهای سال ۱۴۰۰ قرار داریم ولی همچنان لاتاری برای قرعه کشی خودرو برقرار است و مردم ناچارند در این لاتاری ثبت نام کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: لاتاری یعنی ما جایی ثبت نام کنیم که چندین برابر پول دهیم و یک خودرو تحویل بگیریم. مردم امروز از چه مسئله ای ناراحت هستند؟ از همین وعده های بی عمل. وقتی پشت تریبون حرف می زنیم و عمل نمی کنیم در مردم نارضایتی ایجاد می شود.

رشیدی کوچی تصریح کرد: هرگاه در مجلس و دولت بحث خودرو مطرح شد، خودروسازان قیمت را بالا بردند و این دهن کجی به دولت و مجلس بود. در پایان سال ۱۴۰۱ قرار داریم و ما در این شرایط به تثبیت قیمت خودرو نیز راضی هستیم اما همین امروز نیز شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.

وی با بیان اینکه مردم امروز به سختی می توانند خودرو دسته دوم تولید داخل را تهیه کنند، گفت: در آبان ۱۴۰۰ عنوان شد که در ۱۴۰۱ قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت و به این سمت می رویم که بیش از نیاز داخل خودرو تولید کنیم اما این در حالی است که به هیچ یک از این وعده ها عمل نشد و فقط ۳۰ درصد افزایش ظرفیت تولید داشتیم.

وی اضافه کرد: در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در برنامه نگاه یک آقای وزیر عنوان کرد که به مردم اطمینان می دهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه کشی و کیفیت حل شود، امروز در انتهای سال ۱۴۰۱ آیا این مسائل حل شده است.

رضایی کوچی تاکید کرد: امروز کسی نمی تواند به کارخانه خودروسازی پول دهد و ماشین تحویل بگیرد، پس اگر استنادی صورت می گیرد نباید به قیمت کارخانه استناد شود چرا که با این مدل عرضه و قیمت های فضایی در بازار این اجازه به مردم داده نمی شود با قیمت کارخانه خودرو معامله کنند بنابراین استناد ما باید به قیمت بازار آزاد باشد.

رشیدی کوچی با مقایسه قیمت خودروهای تولیدی داخل، گفت: سمند ال ایکس ساده که معمولی ترین خودرو تولیدی بعد از پراید در ایران به شمار می آید، ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳۲ میلیون تومان بوده و امروز ۳۷۵ میلون تومان است. این بدان معنا است که وقتی من در دانشگاه صحبت می کنم جوان معترضی عنوان می کند آقای نماینده مجلس اگر پس از دوران تحصیلم به سرکار بروم و ماهی ۲۰ میلیون تومان هم حقوق دریافت کنم که دریافت نخواهم کرد بعد از ۲ سال کار کردن تازه می توانم یک سمند ساده در کشور خریداری کنم.

وی ادامه داد: پژو پارس ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۶۰ میلیون تومان بوده که امروز ۴۰۰ میلیون تومان شده، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۲۴۰ میلیون تومان بوده در حال حاضر ۳۹۵ میلیون تومان است. به جای اینکه مسائل را حل و فصل کنیم دائم وعده می دهیم و می گوییم چرا مردم ناراحتند.

این نماینده مردم در مجلس، تاکید کرد: آنچه که عیان است این بوده که اقدامات شما نه تنها باعث کاهش قیمت نشده بلکه موجب افزایش قیمت خودرو نیز بوده است.

رشیدی کوچی در بخش دوم اظهارات خود پس از استماع پاسخ وزیر، صحبت های وزیر را بهانه دانست و گفت: این صحبت ها بارها و بارها مطرح شده و اگر ما با همین فرمان پیش برویم باید منتظر پژو ۲۰۶، ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومانی باشیم، پارسال هم گفتم که باید منتظر پژو ۲۰۶، ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومانی باشیم که خیلی ها خندیدند.

وی یادآور شد: ما وقتی از خودرو صحبت می کنیم از یک درد ناعلاج صحبت می کنیم، مردم امروز دسترسی به اینترنت دارند و مردم فهیمی هم هستند چرا خودروهای تولید داخل را به ۳ برابر قیمت آن به مردم می فروشیم. خودرو تیگو ۸ پرو با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ به فروش می رسد در حالی که در کشورهای همسایه با قیمت ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومانی معامله می شود، تا وقتی انحصار خودرو در دست ۲ خودروساز باشد وضعیت همین خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس، گفت: برخی می گویند مثل اصحاب کهف هستیم، وقتی از غار بیرون آمدیم قیمت ها چندین برابر شده بود، چرا مردم باید برای خودروهای خارجی نیز قیمت ده برابری پرداخت کنند که برخی از آن ها حتی در خارج از کشور از رده هم خارج شدند.

وی اضافه کرد: در کشور جنگ زده عراق خودروهای ۲۰۱۳ و  ۲۰۱۴ بنز و بی ام و معامله می شود. چرا ما باید خودرو در بورس کالا معامله کنیم و وقتی سوال می کنیم می گویند قصد داریم کشف قیمت کنیم در حالی که خودرو فیدیلیتی با ۴۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت فروخته می شود.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از تولید خودرو اقتصادی می شود، خودرو اقتصادی تعریف دارد. هرگز خودرو اقتصادی که از آن صحبت می شود زیر ۷۰۰ میلیون تومان به مردم عرضه نمی شود. ما تا امروز بد عمل کردیم و مردم ناراحت هستند، مقام معظم رهبری نیز فرمودند مردم ناراحتند و حساب خودروسازان را از بقیه صنایع جدا کردند، چرا حتی به حرف ولی امر خود نیز گوش نکردیم.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس اضافه کرد: خودرو سازمان تملیکی نیز در بازار ارائه شد و چون عرضه کم بود عده ای همه آن را خریدند و همان خودرو افزایش قیمت داشت. مردم دنبال ماشین هستند و خودرو یک کالای سرمایه ای نیست بلکه یک کالای مصرفی صفر است.

وی افزود: این مردم نیستند که بنزین مصرف می کنند بلکه خودروهای تولیدی شما هستند که بنزین مصرف می کنند، چرا خودرو هیبریدی که در ۱۰۰ کیلومتر ۲ لیتر مصرف می کند خودرویی تولید می شود که در ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر مصرف بنزین دارد.

به گزارش خانه ملت در نهایت جلال رشیدی کوچی از توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت قانع نشد و سوال خود را به رأی مجلس گذاشت


ت ت
کدخبر: 126801 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین