علائم خرابی شمع خودرو + چه زمانی شمع را تعویض کنیم ؟

شمع خودرو با وجود اینکه قطعه ی کوچکی است ولی مطمئنا از قطعات اصلی و بسیار مهم خودرو است که محل قرار گیری آن در محفظه ی سیلندر است. علائم خرابی شمع خودرو می تواند متفاوت باشد و باید سریعا تعویض انجام شود تا آسیب به خودرو وارد نشود.

علائم خرابی شمع خودرو + چه زمانی شمع را تعویض کنیم ؟

به گزارش منیبان، ایرادات شمع باعث می شود تا موتور خودرو اصطلاحا دچار خام سوزی شود که همین مشکل باعث می شود که موتور دچار مشکل شود و هم باعث افزایش مصرف سوخت می شود. یکی از علائمی که خرابی شمع خودرو را نشان می دهد لرزش های خودرو است که برای راننده عادی نیست و با این لرزش ها متوجه می شود که خودرو دچار مشکل شده است. وقتی شمع خودرو دچار مشکل و خرابی باشد استارت زدن خودرو در صبح های سرد زمستانی با مشکل روبرو می شود و این کار به آسانی انجام نمی شود.

 مشکل در شتاب گرفتن خودرو یکی دیگر از علائم خرابی شمع خودرو است ولی برای مطمئن شدن می توان با یک تعمیر کار با تجربه مشورت کرد. برای مطمئن شدن از خرابی شمع خودرو می توان ظاهر شمع را چک کرد، چرا که اگر سیاه شده باشد و تغییر شکلی در ظاهرش ایجاد شده باشد نشان از خرابی شمع است. با روشن شدن چراغ چک باید شمع خودرو چک شود چرا که ممکن است بخاطر مشکل شمع چراغ چک روشن شده باشد.

به هر حال هر خودرویی پس از چند سال استفاده ممکن است دچار خرابی شمع شود که با تعویض به موقع هیچ مشکلی برای ماشین پیش نمی آید. بهتر است هر راننده ای علائم خرابی شمع خودرو را بداند تا بروز هر کدام از علائم سریعا برای تعمیر اقدام کند.

علائم خرابی شمع خودرو و پیشگیری از آن چگونه است؟

بسته به نوع موتور خودرو، شمع مخصوصی برای هر خودرویی نیاز است. شمع ها انواع مختلفی دارند مانند: شمع سرد، شمع گرم، شمع ایریدیومی، شمع نیکلی، شمع چند الکترودی و شمع پلاتینیومی که هر کدام مخصوص نوعی از موتور خودرو ها هستند. هر نوع شمعی که روی خودرو باشد، راننده باید کاملا حواسش به علائم خرابی شمع خودرو باشد تا از هر گونه آسیبی جلوگیری کند تا دچار هزینه های چند برابر و مشکلات دیگر برای خودرو نشود.

استفاده از شمع های سرد برای خودرو هایی است که موتور شان دمای بالایی دارد و اصولا پایه های شمع های سرد کوتاه است. همچنین شمع های گرم برای موتور هایی بکار می رود که دمای پایینی دارند. شمع نیکلی الکترود هایی که در ساخت شان استفاده شده از جنس نیکل است ولی عمر زیادی ندارند. شمع های آلومینیومی، ایریدیومی و پلاتینیومی به ترتیب جنس الکترود های به کار رفته در آن ها از جنس آلومینیوم، ایریدیوم و پلاتینیوم است. شمع چند الکترودی چند الکترود منفی دارد که باعث طول عمر بیشتر این نوع شمع می شود.

راننده و صاحب خودرو باید نوع شمع خودروی خود را بشناسد و در موقع مناسب برای تعویض آن اقدام کنند.

خرابی شمع خودرو

 

لازم است بدانید برق مورد نیاز برای جرقه زدن شمع از کویل تامین می شود و هر گونه ایرادی که کویل داشته باشد باعث عملکرد نا درست در شمع خودرو می شود. به گفته ی کارشناسان هر ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر شمع خودرو باید تعویض شود. شمع خودرو قیمت بالایی ندارد پس بهتر است زود به زود و حداکثر هر ۲ سال یکبار حتما تعویض انجام شود. متخصصان و تعمیر کاران کار بلد خودرو روی تعویض به موقع شمع خودرو بسیار تاکید دارند چون به گفته ی آن ها اقدام دیر هنگام باعث مشکلات زیادی برای خودرو می شود. هر گونه نشانه و علائم خرابی شمع خودرو را می توانید به یک تعمیر کار نشان دهید تا از مشکل اصلی چه شمع باشد چه مشکل از دیگر قطعه ها، با خبر شوید.

 

ت ت
کدخبر: 14773 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها