کاهش قیمت خودرو در بازار
حالا برای شهروندان این پرسش ایجاد شده که در سال آینده شرایط تولید، فروش و البته قیمت خودرو چگونه خواهد بود. طبق آنچه وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده، قرار است در سال آینده بین یکمیلیون و ۶۰۰هزار تا یکمیلیون و ۸۰۰هزار دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید برسد. اگر فرض کنیم عددی بین این دو رقم حاصل شود، سال آینده باید شاهد تولید یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور باشیم. اما آیا وزارت صمت سال آینده و بر خلاف امسال میتواند به وعدهاش درباره تولید خودرو عمل کند
به گزارش منیبان، اینکه صنعت و بازار خودروی ایران سال آینده به چه سمتوسویی خواهد رفت و سرنوشت تولید و منحنی قیمت چه خواهد شد، پرسش این روزهای بسیاری از شهروندان است. سال ۱۴۰۱ هرچند با رشد تولید خودرو همراه بود، بااینحال بازار شرایط بسیار ملتهبی را به خود دید و منحنی قیمت نیز به شکلی نجومی بالا رفت. این در حالی است که قیمت کارخانهای خودروها فریز شد و مجوزی برای افزایش از سوی نهادهای مربوطه صادر نشد. از همین رو فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت بالا رفت و بازار به کام دلالان و واسطهگران شد. در سال جاری همچنین شیوه فروش خودرو در بورس کالا نیز تست شد اما دوامی نیافت. حذف قرعهکشی و اجرای ابرطرح فروش خودرو و همچنین پیشفروش خودروهای خارجی نیز از جمله دیگر اتفاقات خودرویی امسال به شمار میروند
حالا برای شهروندان این پرسش ایجاد شده که در سال آینده شرایط تولید، فروش و البته قیمت خودرو چگونه خواهد بود. طبق آنچه وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده، قرار است در سال آینده بین یکمیلیون و ۶۰۰هزار تا یکمیلیون و ۸۰۰هزار دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید برسد. اگر فرض کنیم عددی بین این دو رقم حاصل شود، سال آینده باید شاهد تولید یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور باشیم. اما آیا وزارت صمت سال آینده و بر خلاف امسال میتواند به وعدهاش درباره تولید خودرو عمل کند
این وزارتخانه برای سال جاری وعده تولید یکمیلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو را داده بود، بااینحال گفته میشود رقم تولید بین یکمیلیون و ۲۰۰هزار تا یکمیلیون و ۳۰۰هزار دستگاه خواهد بود. اگر دست بالا را در نظر بگیریم (تولید یکمیلیون و ۳۰۰هزار دستگاهی) وزارت صمت خلفوعدهای ۳۰۰هزاردستگاهی در عرضه خودروسازی طی سال ۱۴۰۱ داشته است. با توجه به این اتفاق، اینکه برنامه تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ نیز محقق نشده و خودروسازان تیراژ کمتری را در کارنامه خود به ثبت برسانند، کاملا محتمل است. بنابراین اگر بنا را بر این بگذاریم که وزارت صمت بر تولید ۶/ ۱ تا ۸/ ۱میلیون دستگاهی خودرو در سالهای آینده اصرار دارد، رسیدن به این هدف با اماواگرهایی روبهرو خواهد بود.