​فروش حواله شاسی بلند جنجالی این روزها 485 میلیون تومان!

عرضه محدود و التهاب بازار خودرو طی سال‌های اخیر باعث شده که خرید و فروش حواله خودرو برای دلالان تبدیل به یک لاتاری شود. این دلالان سود کلانی از فروش حواله خودروها به متقاضیان به جیب می‌زنند.

​فروش حواله شاسی بلند جنجالی این روزها 485 میلیون تومان!
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان، با آغاز عرضه گسترده خودرو در سامانه یک‌پارچه از اسفند ماه 1401، التهاب بازار اندکی کاهش داشته است. به‌طوری که حواله این محصولات بلافاصله پس از مشخص شدن نتایج قرعه‌کشی، وارد بازار آزاد شده و در برخی مدل‌ها، علی‌رغم افزایش قیمت دلار، کاهش قیمت را تجربه کردیم.

در این گزارش وضعیت قیمت حواله برخی از خودروها و سودی که ثبت‌نام کنندگان این طرح‌ها به جیب میزنند، را بررسی خواهیم کرد.

متاسفانه به‌دلیل اینکه دولت، شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های خرید و فروش را عامل اصلی افزایش قیمت خودروها می‌داند، آمار رسمی و قیمت دقیقی در وب‌سایت‌های خودرویی ذکر نمی‌شود. در حالی که همه می‌دانیم دلیل اصلی افزایش قیمت، نوسانات نرخ ارز و عرضه محدود خودرو است.

این شیوه از فروش خودرو کارایی لازم را نداشته و باید تدابیری اندیشیده شود تا فاصله قیمتی کارخانه و بازار کاهش یابد.

این خودرو که یکی از پرطرفدارترین محصولات بازار ایران محسوب می‌شود، قیمت درب کارخانه آن حدود 257 میلیون تومان است. پارس XUP اختلاف قیمتی حدودا 323 میلیون تومان از بازار تا درب کارخانه دارد و حواله آن با موعد تحویل تابستان امسال در برخی از آگهی‌ها، تا 250 میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود.

این خودرو نیز جزو محصولات پرفروش هاچ‌بک ایران خودرو محسوب می‌شود که مدل فرمان هیدرولیکی آن، 310 میلیون تومان در کارخانه قیمت گذاری می‌شود. با احتساب قیمت 690 میلیونی آن در بازار، اختلاف قیمت کارخانه آن با بازار، به 380 میلیون تومان می‌رسد.

این درحالی است که حواله این خودرو با موعد تحویل پاییز، به قیمت 230 میلیون تومان به فروش می‌رسد. باید درنظر گرفت که شرایط فروش خودروسازی‌ها، فعلا به صورت قیمت غیرقطعی بوده و ممکن است در زمان تحویل، تغییر یابد.

پژو 207i

دیگنیتی پرایم و پرستیژ

هر دو نسخه پرایم و پرستیژ این کراس‌اوور مونتاژی گروه بهمن، اخلاف قیمتی حدودا یک میلیاردی در بازار آزاد و درب کارخانه دارند. اختلاف قیمتی زیاد آن باعث می‌شود برخی فروشندگان، قیمت 485 میلیونی برای حواله این خودرو با موعد تحویل تابستان امسال درنظر گیرند.

این کراس‌اوور چینی به نوعی گل سرسبد محصولات بهمن محسوب می‌شود که تقاضای بالایی در بازار دارد. همین تقاضای بالا باعث می‌شود با وجود اختلاف قیمتی کم‌تر کارخانه و بازار نسبت به دیگنیتی (حدودا 930 میلیون تومان)، قیمت 550 میلیونی برای حواله با موعد تحویل تابستان آن درنظر گیرند.

ایما، اولین کراس‌اوور تولیدی آرین پارس موتور قیمتی برابر با یک میلیارد و 555 میلیون تومان دارد و قیمت بازاری آن به دو میلیارد و 270 میلیون تومان می‌رسد. اختلاف قیمتی آن در حدود 720 میلیون تومان می‌شود که حواله‌های آن با موعد تحویل زمستان امسال، به 195 میلیون تومان نیز می‌رسد.

مشاهده می‌کنیم که این اختلاف قیمتی درب کارخانه و بازار باعث می‌شود تا دلالان حواله خودرو، سودهای نیم میلیاردی از خرید و فروش آن‌ها به جیب بزنند که هیچ سودی برای صنعت خودروسازی ندارد.

دولت باید با اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای خرید و فروش حواله و کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار، وضعیت بازار خودرو را سامان ببخشد.

امید است رفته‌رفته با افزایش تیراژ محصولات و کاهش تقاضای خودرو در بازار، شاهد کاهش اختلاف قیمتی و آزادسازی قیمت خودرو در بازار باشیم. تعیین قیمت خودرو توسط بازار باعث می‌شود، از طرفی مشکل عرضه در بازار برطرف شود و از سوی دیگر دلالان خودرو از بازار حذف شوند و محصول با قیمت واقعی به دست مشتری برسد.


ت ت
کدخبر: 154056 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین