آموزش و پرورش یک اطلاعیه مهم داد
وزارت آموزش و پرورش اطلاعیههای مهمی صادر کرد.
به گزارش منیبان، وزارت آموزش و پرورش یک اطلاعیه مهم صادر کرد. وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیهای، جزئیات و نحوه دریافت وجه از والدین در مدارس را اعلام کرد. وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه جدیدی، قیمت کتب درسی و نحوه ثبتنام کتب درسی دانشآموزان را اعلام کرد. وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه دیگری از آغاز غربالگری دانشآموزان در تمام مقاطع تحصیلی خبر داد. آخرین اخبار و اطلاعیههای وزارت آموزش و پرورش را میتوانید در ادامه بخوانید.
ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتابهای درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برای دانشآموزان میان پایه از نهم اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۶ خردادماه ادامه دارد و قیمت کتابهای درسی به طور متوسطه ۳۰ درصد افزایش یافته است.
ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتابهای درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برای دانشآموزان میان پایه یعنی پایههای دوم تا ششم ابتدایی، پایههای هشتم و نهم دوره متوسطه اول و پایههای یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم؛ از نهم اردیبهشت آغاز میشود و تا ۲۶ خرداد ماه ادامه دارد.
همچنین ثبت سفارش پایههای ورودی (اول ابتدایی، هفتم و دهم) از پنجم تیرماه آغاز میشود؛ البته آن افرادی که بنا به دلایلی نیاز به اصلاح و ویرایش اطلاعات ثبت شده دارند میتوانند از ۱۸ تیرماه اقدام کنند و تا ۱۸ شهریور ادامه دارد.
کتابها اواخر مرداد ماه به استانها و مناطق ارسال میشود و از ابتدای شهریور ماه در اختیار مدارس جهت توزیع قرار خواهد گرفت. همانند سنوات قبل توزیع تعدای از کتابها و بستههای آموزشی در برخی مناطق محروم به صورت رایگان و در برخی مناطق به صورت نیم بهاء خواهد بود.
ثبت سفارش و توزیع کتابهای درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تمامی دورههای تحصیلی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی https:// my.gov.ir؛ پنجره پیشخوان خدمات الکترونیک آموزش و پرورش به نشانی https:// my.medu.ir و یا سامانه ثبت سفارش و توزیع مواد آموزشی به نشانی www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com انجام میشود.
با توجه به تأکید رئیس جمهور مبنی بر نظارت روی قیمت تمام شده کتابها و تلاشهای صورت گرفته در سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و دیگر نهادهای دخیل، میانگین افزایش قیمت کتابهای درسی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد در حالیکه با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و بودجه مصوب سال گذشته افزایش حدود ۸۵ درصدی تصور میشد.
در سال جاری حدود ۷۰ درصد کاغذ استفاده شده در کتابها و ۱۰۰ درصد مقوای جلد کتابهای درسی از تولیدات داخلی تهیه و آمادهسازی شده است.
طبق اعلام سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی قیمت کتابهای درسی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲ نیز به این شرح است:
پایه اول ابتدایی: ۴۷ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۱۱ هزار تومان)
پایه دوم ابتدایی: ۵۲ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان)
پایه سوم ابتدایی: ۵۸ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان)
پایه چهارم ابتدایی: ۵۸ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان)
پایه پنجم ابتدایی: ۵۸ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان)
پایه ششم ابتدایی: ۶۹ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۱۶ هزار تومان)
*قیمت کتابهای درسی دوره متوسطه اول
پایه هفتم (دختران) : ۱۱۶ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان)
پایه هفتم (پسران) : ۱۱۴ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان)
پایه هشتم (دختران) : ۹۸ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۳ هزار تومان)
پایه هشتم (پسران) : ۱۰۰ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان)
پایه نهم: ۱۰۴ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان)
*قیمت کتابهای درسی دوره متوسطه دوم
پایه دهم تجربی: ۱۳۱ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۳۱ هزار تومان)
پایه دهم ریاضی: ۱۳۲ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۳۱ هزار تومان)
پایه دهم انسانی: ۱۲۴ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان)
پایه یازدهم تجربی: ۱۳۴ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۳۲ هزار تومان)
پایه یازدهم ریاضی: ۱۴۰ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان)
پایه یازدهم انسانی: ۱۲۲ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۹ هزار تومان)
پایه دوازدهم تجربی: ۱۰۲ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۴ هزار تومان)
پایه دوازدهم ریاضی: ۱۰۸ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۵ هزار تومان)
پایه دوازدهم انسانی: ۱۱۰ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۶ هزار تومان)
اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش درباره غربالگری دانشآموزان
ادارهکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیهای از آغاز اجرای غربالگری دانشآموزان در تمام مقاطع تحصیلی در اردیبهشت و خردادماه خبر داد.
در این اطلاعیه خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش استانها آمده است که «به منظور اجرای غربالگری دانشآموزان در مقاطع سهگانه تحصیلی و شناسایی دانشآموزان نیازمند دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره، جدول زمانبندی اجرای غربالگری در سامانه نماد ارسال میشود. پس از اجرای آزمونهای غربالگری و شناسایی دانشآموزان نیازمند دریافت خدمات تخصصی راهنمایی و مشاوره، در فصل تابستان خدمات تخصصیِ حمایتی – درمانی در مراکز مشاوره آموزش و پرورش به آنان ارائه خواهد شد. ضمنا بستر اجرای غربالگری my.medu.ir (سامانه نماد) است.»
در همین راستا، باقرزاده، معاون پرورشی و وفرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفته است: نظام مراقب اجتماعی دانش آموزان (نماد) با غربالگری دانشآموزان در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم بهصورت سامانهای آغاز شد. در مرحله نخست، پنج میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از دانشآموزان غربال میشوند. غربالگری در پایههای سوم و ششم ابتدایی، هفتم و هشتم متوسطه اول، دهم و یازدهم متوسطه دوم با استفاده از آزمونهای غربالگری و سلامت روان انجام خواهد شد.
به گفته وی پس از شناسایی دانشآموزان نیازمند دریافت خدمات، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به آنان در مراکز مشاوره آموزش و پرورش صورت میگیرد. امروزه با توجه به هجوم آسیبهای اجتماعی، شناسایی بهموقع کودکان ونوجوانانی که نیازمند کمک هستند، بسیار دارای اهمیت است. از این رو کمک به اجرای مطلوب فرایند غربالگری و همکاری تمامی حوزههای وزارت آموزش و پرورش در دستیابی به اهداف مهم این کار، ضرورتی غیر قابل انکار است.
در اطلاعیه دیگر وزارت آموزش و پرورش آمده است:
«به موجب دستورالعمل ثبتنام دانشآموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، اخذ هرگونه وجه به استثنای وجوه مربوط به «بیمه دانشآموزی»، هزینه «کتب درسی» و «لباس کار» در هنرستانها، خارج از ضوابط این آئیننامه، توسط مدیران مدارس ممنوع است.
مقررات مالی ثبتنام دانشآموزان در مدارس برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به این شرح است:
۱- به استناد ماده ۱۳۳ آئیننامه اجرایی مدارس، در مدارس دولتی اخذ هرگونه وجه بهاستثنای وجوه مربوط به بیمه دانشآموزی و هزینه کتب درسی و لباس کار در هنرستانها، خارج از ضوابط این آئیننامه، توسط مدیران مدارس ممنوع است. دریافت یا اعطای کمکهای داوطلبانه مردمی در خارج از فصل ثبتنام مدرسه، بلامانع است.
- نرخ بیمه حوادث و مازاد درمان دانشآموزان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، بهصورت علیالحساب و بر اساس نرخ سال گذشته است.
- مطابق شیوهنامه سفارش و توزیع کتابهای درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به شماره ۱۰۱/۴۷۱ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶، بهای کتابهای درسی برای ثبت سفارش گروهی صرفاً بر اساس قیمتهای ثبتشده در پشت جلد کتاب (ثبتشده در سامانه مربوط) بوده و دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع است.
- اطلاعرسانی نرخ بیمه حوادث و کتب درسی و نصب جدول مبالغ موردنظر در محل ثبتنام الزامی است.
- دریافت وجوه مربوط به سرویس حملونقل دانشآموزان، کمکهای مردمی و فعالیتهای فوقبرنامه با هماهنگی و موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه و با رعایت سایر قوانین و مقررات، صرفاً بعد از شروع سال تحصیلی امکانپذیر خواهد بود.
- دریافت هرگونه وجه مجاز صرفاً از طریق دستگاه کارتخوان یا واریز به شماره کارت مجازی یا حسابجاری با پیششماره ۴۱۵ به نام مدرسه مجاز است و درصورتیکه مدیر مدرسه مجبور به دریافت چک از والدین شود مقابل عبارت «در وجه…» شمارهحساب جاری مدرسه و نام مدرسه قید گردد تا وجوه مستقیماً بهحساب مجاز مدرسه واریز شود. دریافت وجه نقد و دریافت چک در وجه حامل ممنوع است.
۲- مدارس هیئتامنایی از نوع مدارس دولتی محسوب میشود و دریافت هرگونه وجه (بهجز وجوه مربوط به بیمه حوادث دانشآموزی و کتابهای درسی) در زمان ثبتنام در این مدارس مجاز نیست.
ضمناً در خصوص دریافت هزینههای خدمات آموزشی و پرورشی فوقبرنامه این مدارس که به تصویب شورای آموزش و پرورش رسیده است با رعایت دقیق مقررات پس از شروع سال تحصیلی اقدام لازم به عمل آید.
۳- به استناد بخشنامه شماره ۶۱۲۹۸ مورخ ۱۳۹۷/۰۴/۱۱ برقراری هرگونه رابطه مالی مدارس با مؤسسات در خصوص برگزاری آزمون و کتابهای کمکدرسی ممنوع است.
۴ - فرایند استفاده از خدمات حملونقل دانشآموزان متعاقباً از طرف دفتر انجمن اولیا و مربیان ارسال خواهد شد.
- دریافت هرگونه وجه بابت سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان از طرف مدیران مدارس تا زمان تعیین تکلیف نهایی وضعیت خدمات حملونقل دانشآموزی ممنوع است.
- مدیران مدارس استفاده کننده از سرویس روستا مرکزی (دولتی) موظفاند هنگام ثبتنام مشخصات دانشآموزان استفاده کننده از این نوع سرویس را در محل تعبیه شده در سامانه سیدا ثبت کنند تا توسط اداره منطقه تأیید شود.
- با توجه به اینکه در سالهای اخیر بیشترین سوانح، تصادفات و آسیب به دانشآموزان در حوزه مدارس روستایی اتفاق افتاده است، مدیران این مدارس با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان مدرسه و اداره آموزش و پرورش منطقه نسبت به پیشبینی خدمات ایمن و سلامتمحور برای دانشآموزان اقدام کنند و هرگونه استفاده از خودروهای غیرمجاز و شخصی تهدیدکننده امنیت و سلامت دانشآموزان توسط والدین را به اداره آموزش و پرورش منطقه خود گزارش کنند.
۵- مدیران مدارس مجاز به عقد هیچگونه قراردادی با تولیدکنندگان لباس فرم دانشآموزی نیستند.
فرایند نحوه تهیه لباس فرم دانشآموزان پس از تعیین تکلیف نهایی از طرف دفتر انجمن اولیا و مربیان ارسال خواهد شد.
- به جهت عدم تحمیل هزینههای اضافی به خانوادهها، مدیران مدارس تدبیری اتخاذ کنند که دانشآموزان بتوانند از لباس سالم و قابلاستفاده سالهای پیش استفاده کرده و والدین در صورت تمایل با رعایت رنگ و مدل مصوبه مدرسه میتوانند خود نسبت به دوخت و تهیه لباس فرزندشان اقدام کنند.»