ماجرای افزایش قیمت خودروهای اسقاطی چیست؟
دارندگان خودروهای فرسوده میتوانند خودروی خارجی وارد کنند. این بمب خبری است که در چند روز گشته قیمت خودروهای اسقاطی را ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان رسانده است. اما آیا دارندگان خودروی فرسوده میتوانند خودروی خارجی وارد کنند؟
به گزارش منیبان، چند روز قبل وزارت صمت، آییننامه واردات خودروهای کارکرده را به مجلس فرستاد و جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در یک گفتگوی اینستاگرامی برخی ازبندهای این لایحه ارسالی به مجلس را بررسی کرد.
در اظهارا این نماینده بخشی به شرایط واردات خودرو توسط افراد حقیقی اشاره شده و گفته شده بود که هر فرد حقیقی میتواند یک خودروی خارجی وارد کند اما شرط این واردات این است که حتما یک خودروی اسقاطی داشته و این خودرو را اسقاط کند.
پس از این خبر بود که قیمت خودرهای اسقاطی در بازار به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان رسید و دارندگان خودروهای فرسوده را امیدوار کرد که میتوانند در ازای اسقاط خودروی خود، یک خودروی صفر خارجی وارد کنند.
اما بررسی آییننامههای قبل و اظهارات مقامات دولتی نشان میدهد که چنین چیزی واقعیت ندارد و هنوز قانون آن تصویب نشده است. در ادامه نکات مهم این مساله را میخوانید:
اگر آییننامه جدید خودرو را مطالعه کنیم در آن شرط شده که واردات خودرو خارجی در ازاء اقساط تعداد خاصی خودرو ممکن است. با توجه به اینکه واردکنندگان اصلی خودرو، شرکتهای تولید خودرو هستند میتوان گفت که تولیددکندگان خودرو باید چند خودرو اسقاط کنند تا در قبال آن بتوانند خودروهای جدید را وارد کنند.
در بخش دیگر آییننامه واردات خودرو مساله واردات خودرو برای اشخاص حقیقی عنوان شده است. اما این مساله هنوز به تایید نهایی نرسیده است.
شرایط اسقاط خودرو برای واردات
البته توجه داشته باشیم که واردات خودرو خارجی در ازای اسقاط خودرو ماجرای جدیدی نیست و سالهاست که جزو قوانین واردات ایران است. بر اساس قانون قبل، مالک خودروی فرسوده میتواند هر ۱۰ سال یکبار، یک دستگاه خودرو وارد کشور کند.حتی در قانون قبلی عنوان شده بود که درصوتی که واردکننده، گواهی اسقاط نداشته باشد میتواند با پرداخت پنج درصد قیمت خودرو، خودروی وارداتی را شمارهگذاری کند.
مطالعه بیشتر:قیمت خودرو به سمت قیمتهای جهانی میرود/ در حوزه صنعت خودرو خبرهای خوبی برای مردم داریم
بنابراین مساله اسقاط برای واردات خودرو مساله جدیدی نیست و در قانون قبل هم وجود داشته است. اما باید دید چقدر چنین قانونی اجرایی شده و مالکان خودروهای فرسوده در سالهایی که واردات ممنوع نبود توانسته بودند در قبال خودرو اسقاط خود، خودرو جدید وارد کنند؟
البته نکته نهایی در این مورد را محمود مشهدیشریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اعلام کرده و به تجارتنیوز گفته بود: تمام موارد مربوط به گواهی اسقاط خودرو و تعداد آن باید در آییننامه اجرایی، به تصویب هیئت وزیران برسد. این آییننامه هنوز به تصویب این هیئت نرسیده و اینکه بگوییم 16 یا 14 گواهی اسقاط برای شمارهگذاری نیاز است، اشتباه بوده و ما نمیتوانیم در مورد چیزی که تصویب نشده باشد، اظهار نظر کنیم.
به عبارتی این مقام مسئول تاکید میکند اگرچه چنین بندی در آییننامه وجود دارد اما این مساله هنوز نهایی نشده و باید در هیات وزیران به تایید برسد.
مشهدی شرف در انتها اخبار درباره اخبار مربوط به خودروهای فرسوده گفت: همین اظهارات غیرمستند به مصوبات هیئت دولت سبب التهاب در بازار خودرو میشود و قیمت خودروهای فرسوده را گاهی تا 50 الی 200 درصد افزایش میدهد. در صورتی که این اخبار هیچ مبنایی نداشته و یک شوی تبلیغاتی جهت افزایش قیمتها است.در نهایت میتوان دفت ماجرای اسقاط خودرو برای واردات یک ماده قدیمی در آییننامه قبلی است و در
آییننامه جدید هم در حد یک پیشنهاد است.