این ۷ منطقه تهران صاحب جایگاه سوخت می شوند
معاون توسعه و سرمایهگذاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران در رابطه با هزینه ساخت جایگاههای سوخت کوچک مقیاس گفت: هزینه ساخت هر جایگاه بین ۶.۵ تا ۷ میلیارد است.
فردین رحمان نژاد معاون توسعه، سرمایهگذاری و بهره برداری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین به توضیح آخرین وضعیت جایگاههای سوخت کوچک مقیاس پرداخت و گفت: براساس تکلیفی که شورای شهر برای شهرداری معین کرده است، ما موظف شدیم تا موضوع جایگاههای سوخت کوچکمقیاس را پیگیری کنیم. تصور برخی از مردم این است که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مسئول این موضوع است؛ در این رابطه باید توضیح داد که در دوره قبل با وجود پیگیریهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی،شهرداری تن به همکاری نداده بود و در این دوره با توجه به نگاه ویژه شهرداری برای حل مشکل مردم، به این موضوع ورود کردیم. بنابراین ایجاد این جایگاههای سوخت در راستای خدمترسانی به مردم است.
به گفته او« ۷جایگاه سوخت کوچکمقیاس برای شهر تهران با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی همراه شدهاند و میتوان امید داشت که کمتر از ۲ماه آینده بهره برداری از این جایگاه ها را شاهد باشیم. این ۷جایگاه در مناطق ۲، ۶، ۱۵، ۱۶، ۱۱، ۲۰ و ۱۸ بهرهبرداری خواهند شد. ۵ جایگاه سوخت کوچکمقیاس در مرحله رفع معارضین محلی ، ۳مورد در مرحله استعلام پخش اخذ و در مرحله اخذ سایر استعلامات، ۵ مورد در مرحله انتشار فراخوان و ۲جایگاه بزرگ مقیاس در مرحله انتشار فراخوان هستند که در منطقه۲ و ورودی سازمان بهشت زهرا احداث خواهند شد. بهطورکلی باید گفت که نزدیک به ۲۲جایگاه سوخت کوچکمقیاس در مرحله کار است.»
او در رابطه با برآورد هزینه ساخت این جایگاههای سوخت توضیح داد: ما ۳ مدل را توسط کارشناسان رسمی دادگستری برای برآورد میزان درآمد این جایگاهها طراحی کردهایم و با توجه به اینکه تمام این جایگاهها تک سکو هستند، تمام منبع درآمد در جایگاه، مربوط به کارمزد حاصل از فروش بنزین است و بحث تبلیغات محیطی در قرار داد آورده نمیشود؛ چون این بخش بهطورکامل در اختیار شهرداری است. این تیم کارشناسی پس از بررسی ۳ماهه در نقاط مختلف تهران و کشور توانستند متوسط فروش هر نازل بنزین را به دست بیاورند، بر همین اساس یک برآوردی از هزینههای ساخت و ۲ مدل مالی BOT و BOLT به دست آمد.
رحمان نژاد گفت: در مدل مالی BOT که مورد تأیید قرار گرفته است، زمین از شهرداری است و فرد سرمایهگذار دست به ساخت میزند. سرمایهگذار در یک بازه زمانی ۱۰تا۱۱سال از جایگاه سوخت بهرهبرداری میکند و پس از این زمان و اورهال تجهیزات، جایگاه سوخت را به شهرداری میدهد. در مدل BOLT سرمایهگذار در حین بهرهبرداری باید اجارهای به شرکت ساماندهی بدهد اما دوره فعالیتش طولانیتر خواهد بود؛ فعلا این شیوه دوم مورد استفاده قرار نمیگیرد. با توجه به این توضیحات وبراساس فهرست بهای ۱۴۰۲ باید گفت که هزینه ساخت هر جایگاه بین ۶.۵ تا ۷ میلیارد است. برای حفظ ایمنی این جایگاههای سوخت نیز HSE و بخش فنی پخش فرآوردههای نفتی به طور کامل بر این موضوع نظارت دارند و تمام نکات ایمنی رعایت میشود.