تاکسی جدید در راه خیابانهای تهران
برای سالها، سیستم تاکسیرانی ایران بر سه خودرو پژو ۴۰۵، سمند و پراید متکی بود. با توقف تولید این خودروها، ناوگان تاکسیرانی در نوسازی اتومبیلهای خود با مشکل مواجه شد.
برای سالها، سیستم تاکسیرانی ایران بر سه خودرو پژو ۴۰۵، سمند و پراید متکی بود. با توقف تولید این خودروها، ناوگان تاکسیرانی در نوسازی اتومبیلهای خود با مشکل مواجه شد.
از سال ۱۴۰۱ تاکنون، تنها سورن پلاس دوگانهسوز در قالب نسخه تاکسی به بازار عرضه میشود که نسبت به سمند یا پژو ۴۰۵ خودرو گرانقیمتی محسوب میشود. اکنون ساینا تاکسی در راه عرضه است تا بخشی از مشکلات تاکسیداران برای نوسازی خودروها کاهش یابد. البته سایپا پیش از این تاکسی ساینا را در نمایشگاههای خودرو معرفی کرده بود.
بر اساس گزارش دیجیاتو، انتظار میرود نسخه تاکسی ساینا، ساینا S دوگانهسوز باشد. این خودرو یک اتومبیل کاملاً اقتصادی به حساب میآید، بنابراین لازم نیست تا سایپا آن را ارزانتر از حالت فعلی کند. این اقدام بهطور معمول در نسخههای تاکسی پژو ۴۰۵، سمند و سورن پلاس رخ میداد. بهعنوان مثال رودریها و داشبورد نسخههای تاکسی مشکیرنگ بود و از پلاستیک خشک ساخته میشد، درحالیکه نسخههای معمولی کابین بژ رنگ داشتند و کیفیت مواد بهکاررفته در آنها نیز بهتر بود. بااینحال ساینا S در ذات خود یک اتومبیل اقتصادی است و نیازی به ارزانسازی بیشتر ندارد. البته احتمال دارد که شیشه بالابر دربهای عقب در نسخه تاکسی به نوع دستی تغییر پیدا کند.
ساینا S دوگانهسوز همانند دیگر تیپهای این خودرو، به پیشرانه ۱.۵ لیتری چهارسیلندر M۱۵ مجهز خواهد بود که حداکثر ۸۷ اسببخار قدرت و ۱۳۰ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. البته راندمان موتور در حالت دوگانهسوز کمتر از این مقدار و حدود ۷۲ اسببخار خواهد بود. این خودرو از سامانه گازرسانی نسل چهار با تزریق سوخت تناوبی در منیفولد ورودی هوا بهره میبرد. ساینا S دوگانهسوز به واحد الکترونیک یکپارچه کنترل گاز و بنزین مجهز شده و شیر مخزن آن نیز از نوع برقی است. علاوهبراین، بهدلیل ارتقای عملکرد و دوام بیشتر جلوبندی ساینا تاکسی، از نیماکسلهای تقویتشده در محور جلو خودرو و سیستم ترمزگیری قویتر نسبت به نوع بنزینی استفاده شده است. مخزن گاز ساینا S دوگانه سوز ۶۲ لیتر ظرفیت دارد. درحالحاضر قیمت نسخه تاکسی ساینا S دوگانه سوز هنوز اعلام نشده است.