جزئیات واریزی فردا شنبه ۱۸ فروردین برای مردم/ مبالغ

​طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در حالی در روزهای پایانی مرحله دوم اجرا قرار دارد که از زمان شروع طرح (۱۸ بهمن‌ماه) تا پایان روز ۱۳ فروردین‌ با انجام بیش از ۳۹ میلیون تراکنش موفق، موجب توزیع بیش از ۹۱ میلیون بسته غذایی میان خانوارها شده است.

جزئیات واریزی فردا شنبه ۱۸ فروردین برای مردم/ مبالغ
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان، در راستای اجرای سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم و ضرورت تأمین بستر فنی مطمئن و فراگیر برای اجرای آن، طرح فناورانه و نوین با عنوان سامانه «شما» (شبکه ملی اعتبار) اجرا شد. دولت سیزدهم با شناسایی اعتبار برای اقشار مختلف جامعه و به ویژه قشر آسیب‌پذیر اولین گام را در توسعه شبکه اعتباری در کشور برداشت؛ این طرح برای اولین بار در اسفندماه سال ۱۴۰۱ در سطح کشور اجرایی شد و با شیبی بسیار مطلوب و تصاعدی پیشرفت کرده است.

در طرح فجرانه مردم به صورت میلیونی مشارکت دارند به طوریکه تراکنش یک روز طرح فجرانه با تراکنش ۶ ماه ابتدایی طرح کالابرگ برابری می‌کند.

در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی سرانه مصرف کالاهای اساسی کاهش یافته و این مهم در دهک‌های پایین جامعه جدی‌تر است. در راستای حمایت غذایی از خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (۱ تا ۷) در ایام دهه فجر و تداوم طرح حمایتی تا ماه رمضان و عید نوروز، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیش از ۲۰ مدل حمایتی طراحی و تدوین کرد. ابعاد مادی و معنوی طرح‌ها به دقت و در چندین جلسه با هماهنگی و همکاری متخصصان بررسی و در نهایت توسط معاون اول رئیس‌جمهور جمع‌بندی و ابلاغ شد.

طرح فجرانه در راستای تهیه ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم مرغ و حبوبات است. قیمت روز سید مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود. اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی فعلی بوده و میزان حمایت دولت از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است و در ۳ ماه متوالی اجرایی خواهد شد.

با آماده باش تمام عوامل فنی و اجرایی در سراسر کشور، طرح بزرگ فجرانه از ساعت ۱۱ صبح ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ شروع به کار کرد و مرحله اول آن تا ساعت ۱۲ شب ۱۸ اسفندماه ادامه داشت. مرحله دوم این طرح بزرگ از ۲۰ اسفند شروع شد و تا ۱۸ فرودین ماه ادامه خواهد داشت. مرحله سوم نیز از ۱۹ فروردین شروع خواهد شد و برابر برنامه‌ریزی انجام شده تا ۱۸ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از زمان شروع طرح (۱۸ بهمن‌ماه) تا پایان روز ۱۳ فروردین‌ماه، در مجموع بیش از ۳۹ میلیون تراکنش موفق خرید انجام شده است که طی آن بیش از ۹۱ میلیون بسته غذایی توزیع شده است. برای تهیه این بسته‌های غذایی بیش از ۷۸.۸ همت (۱۸.۲ همت آورده دولت + ۶۰.۶ همت آورده مردمی) منابع مالی مصرف شده است. به عبارتی می‌توان گفت ۷۸.۸ همت پول به سمت سفره مردم، امنیت غذایی و تامین حداقل کالری مورد نیاز هر فرد هدایت شده است و به طبع آن بیش از ۹۱ میلیون بسته غذایی به صورت مستقیم به سفره مردم تزریق شده و اثر خوبی در رونق بازار و تولید کارخانجات صنایع غذایی گذاشته است.

به طور متوسط روزانه بیش ۷۰۰ هزار تراکنش موفق خرید انجام شده و این یعنی موفقیت طرح در جلب مشارکت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوار در مقابل تورم و گرانی؛ همچنین در این طرح مردم نیز در حدود ۶۰.۶ همت آورده نقدی داشته‌اند و این یعنی مشارکت ۳.۳ برابری مردم نسبت به دولت در اجرای یک طرح دولتی است.

در مرحله اول طرح فجرانه، مردم مشارکت ۸۶ درصدی در این طرح داشته‌اند. در مرحله دوم نیز تاکنون با توجه به اینکه ۷ روز مرحله دوم در ایام تعطیل عید نوروز بوده و در این ایام مشارکت پایین بوده، شاهد مشارکت ۶۴.۴ درصدی از سوی مردم بوده‌ است.

طبق اعلام وزارتخانه، بیشترین مشارکت از طرح مربوط به خانوار دهک‌های پایین جامعه (دهک اول تا سوم درآمدی) بوده و به طور میانگین ۸۸.۶ درصد خانوار این دهک‌ها در طرح مشارکت کرده‌اند. این موضوع نشان از هدفگذاری و نقطه‌زنی دقیق طرح در حمایت مستقیم و آبرومندانه از سفره این جمعیت آسیب‌پذیر دارد.

اما در ۵۲ روز اجرای طرح حدود ۱۸.۲ همت منابع مالی جدید با خطای بسیار پایین و با دقت بالا به سفره مردم تزریق شده است. خرید ۹۱ میلیون بسته غذایی به ارزش ۷۸.۸ همت در طول ۵۲ روز یک رکورد در خرید و فروش کالا بوده و نشان از آمادگی کشور در تامین مایحتاج مردم دارد.

تامین کالا در سقف نیاز طرح و همچنین اختیار عمل در انتخاب نوع کالا و کیفیت آن توسط مردم در کنار فرایند آسان خرید اعتباری تجربه خوبی را در اذهان عمومی شکل داده و با جرات می‌توان گفت رفتار خرید اعتباری برای مردم و فروش اعتباری برای صاحبان فروشگاه‌ها شکل گرفته است.

در ادامه جدولی از جمعیت دهک‌های مشمول طرح و میزان اعتبار مورد نیاز دولت به ازای هر دهک آمده است:


ت ت
کدخبر: 208217 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین