این دو محصول ایرانخودرو و سایپا را مردم نمیخرند!
سورنپلاس و شاهین با گیربکس دستی دو محصول موجود بازار خودرو نتوانستند دل خریداران را ببرند و نتایج یک نظرسنجی نشان داده است مشتریانی که پول خرید مدل صفرکیلومتر این دو خودرو را دارند، ترجیح میدهند سراغ محصول دستدوم موجود در بازار بروند.
به گزارش منیبان، مدل صفرکیلومتر سورنپلاس با موتور EF۷ بنزینی (ارتقایافته) و شاهین با گیربکس دستی در بازه ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیونتومانی قرار دارند.
بررسی قیمتهای بازاری نشان میدهد متقاضیان در این بازه قیمتی برخی از محصولات مونتاژی ایرانخودرو و سایپا را که در دوران پیش از بازگشت تحریمها در خطوط تولید حاضر بودند و همچنین برخی محصولات دستدوم خودروسازان خصوصی را که تمرکزشان روی مونتاژ محصولات چینی است، میتوانند خریداری کنند.
نتایج این نظرسنجی نشان میدهد حدود ۴۵ درصد متقاضیان با اینکه مبلغی حولوحوش ۷۰۰ میلیون تا ۷۵۰ میلیون تومان را در حسابهای خود ذخیره کردند، قصدی برای خرید سورن پلاس با موتور EF۷ بنزینی (ارتقایافته) و شاهین با گیربکس دستی صفرکیلومتر ندارند و ترجیح میدهند سراغ سایر خودروها بهخصوص مدلهای دستدوم که در این رده قیمتی قرار دارند و همچنان در بازار خودرو دادوستد میشوند، بروند.
باوجود اینکه بخش عمدهای از متقاضیان دو محصول یادشده، ایرانخودرو و سایپا را انتخاب نمیکنند، اما بررسیها نشان میدهد شاهین با گیربکس دستی در میان آن دسته از خریدارانی که قصد خرید خودروی صفرکیلومتر در این بازه قیمتی را دارند با اقبال بیشتری روبهرو شده است. دادههای این نظرسنجی نشان میدهد حدود ۲۹ درصد متقاضیان خرید محصول سایپا را به خرید محصول ایرانخودرو ترجیح میدهند. الباقی نیز همچنان سورن پلاس با موتور EF۷ بنزینی (ارتقایافته) را انتخاب میکنند.
مقایسه شاهین و سورن پلاس گویای این نکته است که شاهین خودرویی بهروزتر از سورن پلاس است؛ بنابراین مصرفکنندگان خودرو در همین بازار محدود نیز ترجیح میدهند محصولی را خریداری کنند که از آپشنها و همچنین پلتفرم بهروزتری بهره میبرد. این قبیل نظرسنجیها به نوعی زنگ خطر را برای خودروسازان به صدا درمیآورد که باید هرچهزودتر با محصولات تولیدی روی پلتفرمهای قدیمی خداحافظی کرده و یک خانهتکانی اساسی در سبد محصولاتی خود ایجاد کنند.
مدیران خودروساز نباید این تصور غلط را داشته باشند که چون متقاضیان ثبتنامکننده برای پژو پارس، اصرار بر تحویل این محصول دارند پس همچنان میتوانند با همین فرمان در بازار خودرو حرکت کنند. پژو پارس بیش از دو دهه است که در خطوط تولید ایرانخودرو حاضر است و آنچه سبب اصرار متقاضیان برای خریداری آن میشود فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار است؛ بنابراین خودروسازی کشور اگر محصولات بهروزتر را طراحی و تولید نکند، نمیتواند در مقابل همین رقبای محدود در بازار حرفی برای گفتن داشته باشد و برای فروش محصولات خود دچار چالش میشود.