تاخیر در واریز حقوق بازنشستگان / علت چیست ؟

مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی از تاخیر چندروزه در پرداخت حقوق تیرماه انتقاد کردند و اعلام کردند حتی یک روز تاخیر در پرداخت برای حداقل‌بگیران مشکل‌ساز است.

تاخیر در واریز حقوق بازنشستگان / علت چیست ؟

به گزارش منیبان ؛ مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی از تاخیر چندروزه در پرداخت حقوق تیرماه انتقاد کردند و اعلام کردند حتی یک روز تاخیر در پرداخت برای حداقل‌بگیران مشکل‌ساز است.

بازنشستگانی که نام خانوادگی‌شان با «ب» شروع می‌شود، هنوز حقوق تیر خود را نگرفته‌اند، این در حالیست که تا پیش از این، حقوق این بازنشستگان ۲۱ تیر واریز می‌شد.

فعالان صنفی، کمبود بودجه و اعتبار را دلیل اصلی تاخیر در پرداخت حقوق‌ها عنوان می‌کنند؛ در عین حال، هنوز خبری از پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی نیست. ظاهراً قرار نیست تامین اجتماعی این ماه، یک میلیون تومان را به حساب بازنشستگان واریز کند.

تغییر حقوق تیرماه بازنشستگان تامین‌اجتماعی

علی اکبر عیوضی، دبیر کانون بازنشستگان تهران، با بیان اینکه براساس نامه مخبر قرار بود تا زمان تصویب و اجرای آیین‌نامه متناسب‌سازی هر ماه یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب به حساب همه بازنشستگان واریز شود؛ گفت: این ماه خبری از واریز یک میلیون تومان نیست و گویا تامین اجتماعی با واریز همان سه میلیون برای ماه‌های آغاز سال، کار را تمام شده فرض کرده.

وی افزود: برای علی‌الحساب متناسب‌سازی، فیش صادر نشده است و با وجود انتظار بازنشستگان، سازمان اراده‌ای برای پرداخت آن ندارد؛ قرار بود ماهانه یک میلیون تومان به حساب همه بازنشستگان از جمله بازنشستگان کارگری واریز شود اما تامین اجتماعی در این زمینه کوتاهی کرده است.

مسئله‌ی بعدی، تاخیر در واریز مستمری تیرماه است؛ در این پرداخت‌ها، یکی دو روز تاخیر اتفاق افتاده؛ مستمری‌بگیرانی که باید چهارشنبه مستمری خود را دریافت می‌کردند تا پایان پنج‌شنبه حقوق‌شان واریز نشد و این تاخیر به سایر بازنشستگان سرایت کرده است. به گفته عیوضی، این تاخیر چیز جدیدی نیست و ماه‌هاست که تبدیل به یک روال عادی در تامین اجتماعی شده.

به گفته وی، بازنشسته حداقل‌بگیر نیمی از ماه دستش خالی‌ست و حتی یک روز تاخیر در پرداخت، مشکلات بسیار برای این بازنشسته به وجود می‌آورد؛ مسئولان تامین اجتماعی باید به این مسئله توجه داشته باشند.

براساس مصوبات جلسۀ هیئت دولت سخنگوی دولت اعلام کرد: دولت با ارسال لایحۀ ساماندهی و یکپارچه‌سازی نظام پرداخت کارکنان دولت به مجلس موافقت کرد.

امیدواریم کفیل ریاست جمهوری از ارسال آن به مجلس خودداری کند و انجام این موضوع حساس و بسیار پر اهمیت را که با سرنوشت نظام جبران خدمت کارکنان دولت و بالطبع نظام پرداخت ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان سر و کار دارد به رئیس جمهور پزشکیان و تیم جدید مدیریتی سازمان اداری و استخدامی کشور محول نماید تا در فرصت مناسب تا پایان سالجاری نظام جامع و علمی پرداخت کارکنان دولت مبتنی بر سیستم امتیازی جامع از طریق همکاری سازمان اداری و استخدامی و دانشگاهیان و صاحب نظران متخصص تهیه و تدوین و سپس در قالب لایحه اصلاحیه فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری در اوایل سال ۱۴۰۴ از طریق رئیس دولت چهاردهم جهت بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود./منیبان

لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر به مجلس ارسال شد

هادری جهرمی سخنگوی دولت، امروز گفت: در راستای حمایت ساخت تجهیزات و ملزومات پزشکی مواد اولیه و ساخت این ملزومات مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

فهرستی به تصویب هیئت وزیران رسید که همه این ملزومات مشمول کاهش حقوق ورودی شوند تا امکان تولید ملزومات پزشکی با هزینه‌های پایین‌تر فراهم شود.

در فرآیند متناسب‌سازی‌ حقوق بازنشستگان بررسی آیین‌نامه ابلاغ شد و کسانی که حداقل‌بگیر هستند از این متناسب‌سازی محروم شده بودند.

اولا به صورت علی‌الحساب مبلغی واریز شد و لایحه‌ای در دولت تصویب شد که به مجلس ارائه می‌شود که در صورت تائید حداقل‌بگیران هم شامل این تناسب‌سازی می‌شوند.

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش می‌یابد

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست خبری ضمن اعلام این مطلب گفت: این سازمان با بیش از نزدیک به ۴۷میلیون نفر افراد تحت پوشش 

در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی یکی از اثرگذارترین سازمان‌های در حوزه خدمات اجتماعی است.

وی با بیان اینکه به دلیل ناترازی و کسری نقدینگی در پرداخت حقوق و مستمری، حدود ۱۰۶هزار میلیارد تومان از سال ۹۲تا پایان ۱۴۰۰بدهی فقط به بانک رفاه ایجاد شده بود،اظهار داشت: امروز از بحران سازی های افراطی برای جبران ناکامی‌ها در صندوق عبور کرده‌ایم و نیازی به استقراض برای امور روزمره نداریم. استقراض برای امور روزمره و نه برای سرمایه‌گذاری با هدف ما برای ساخت آینده در تناقض است.

وی افزود: ممکن است بحث ارزش پول مطرح شود که با بررسی‌های دقیق مشخص شد که در این دولت ۶۵درصد از بدهی‌های همان سال پرداخت شده است که بیش از ۳برابر است.

وی با اشاره به افزایش پوشش بیمه‌ای گفت: ۲میلیون و ۷۰۰هزار بیمه شده جدید وارد سازمان شده‌اند. بیمه زنان خانه دار و بیمه دانشجویان را در این دوره داشته‌ایم که حدود ۸۰هزار میلیارد تومان در آمدهای بیمه‌ای ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: ۴۰مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی و بیمارستانی را به بهره‌برداری رساندیم که بخشی از آن جدید و بخشی به صورت جایگزین است که عمدتاً در مناطق کم برخوردار بود. همچنین توسعه بیمارستان‌هایی در بروجرد، آبادان، شوشتر و همچنین در اقصی نقاط کشور مانند سیستان و بلوچستان و اردبیل درمانگاه‌های فوق تخصصی که به فاز بهره‌برداری رسیده‌اند را می‌توان نام برد.

موسوی همچنین اظهار داشت: در درمان غیر مستقیم آنچه باعث کاهش خدمات می‌شد را مورد توجه قرار دادیم .یک قلم دارو یا خدمات در این دوره حذف نشد، در حالی که ۲۰۰قلم دارو به داروهای بیمه‌ای اضافه شد. همچنین خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه دولتی قرار گرفت و از دیگر اقدامات می‌توان به صندوق خدمات بیماری‌های لاعلاج اشاره کرد. علاوه بر آن افراد ۶۵سال به بالا هم اگر به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند، تعرفه درمان آن‌ها صفر می‌شود. در عین حال،برای بیماری‌های مزمن دیابت و فشار خون، مراکز ملکی سازمان تأمین اجتماعی راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص بیمه تکمیلی هم گفت: بیمه تکمیلی را به لحاظ کیفی و هم به لحاظ مقدار افزایش داده‌ایم. قرارداد بیمه ۳۰۵هزار میلیارد تومان است که حدود ۳۰درصد آن را سازمان تأمین اجتماعی تأمین می‌کند و بالغ بر ۱۰هزار میلیارد تومان فقط برای بیمه‌های تکمیلی هزینه می‌شود.

موسوی افزود: بر اساس شاخص سهم سود باید ۱۸تا ۲۰درصد از درآمدها از حوزه سرمایه‌گذاری تأمین شود. عدد سرمایه‌گذاری ما ۵تا ۶درصد بالاتر نرفته است. رشد سود بالای ۴۰درصد بوده است که برای ما قابل قبول نیست. بازدهی هم باید بین ۲۰تا ۳۰درصد باشد که در حال حاضر ۱۰تا ۱۲درصد بازدهی صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری است که البته همین هم در این دوره رشد یافته است. از این رو باید از بنگاه‌داری خارج شده و به سمت سرمایه‌گذاری برویم.

وی به پوشش بیمه اتباع بیگانه هم اشاره کرد و بیان داشت: بیش از ۴میلیون اتباع داریم که طبق قانون باید تحت پوشش قرار بگیرند. کارفرمایان باید حق بیمه کارگران خارجی را بدهند زیرا امسال می‌خواهیم حدود یک میلیون نفر را بیمه کنیم.

 


ت ت
کدخبر: 225838 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها