دهک بندی جدید یارانه ها؛ بزودی/ قطع یارانه نقدی این خانوارها

از مهرماه، مرحله سوم به‌روزرسانی اطلاعات اقتصادی خانواده‌ها آغاز خواهد شد.

دهک بندی جدید یارانه ها؛ بزودی/ قطع یارانه نقدی این خانوارها

به گزارش منیبان، دهک بندی جدید یارانه ها؛ بزودی اجرایی می شود و براساس اخبار منتشر شده، این دهک بندی قرار است از مهرماه دستخوش تغییراتی شود؛ با توجه به این تغییرات قرار بر این است که قطع یارانه نقدی برخی خانوارها در دستور کار قرار بگیرد؛ با توجه به این موارد شما مخاطبان عزیز می توانید فورا دهک فعلی خود را با کد ملی استعلام بگیرید.

 

علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، اعلام کرد که این به‌روزرسانی بر اساس داده‌های جدید اقتصادی از دستگاه‌های مختلف انجام خواهد شد تا میزان وسع خانوارها به‌روزرسانی شود.

طبق بند «د» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است دو بار در سال داده‌های اقتصادی خانوارها را به‌روزرسانی کند و گروه‌های مشمول حمایت‌های یارانه‌ای را شناسایی و گروه‌های پردرآمد را از این حمایت‌ها حذف کند. این روند در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ نیز تأکید شده است.

آخرین به‌روزرسانی در دی‌ماه ۱۴۰۲ انجام شده و مرحله بعدی قرار بود در شهریورماه ۱۴۰۳ انجام شود. با این حال، به دلیل عدم ارسال داده‌ها از سوی برخی دستگاه‌ها مانند بانک مرکزی، این به‌روزرسانی به تعویق افتاده است. محمدی اعلام کرد که این به‌روزرسانی در اواخر شهریور یا مهرماه انجام خواهد شد و پس از نهایی شدن آیین‌نامه اجرایی، دهک‌های جدید اعمال خواهند شد.

همانطور که می دانید، یارانه به عنوان یک ابزار سیاست‌گذاری اقتصادی، همواره در کانون توجه دولت‌ها و اقتصاددانان بوده است. این ابزار مالی، با هدف حمایت از اقشار کم درآمد جامعه، تنظیم بازار کالاها و خدمات ضروری، و در برخی موارد، حمایت از تولیدات داخلی به کار می‌رود. در ایران نیز، پرداخت یارانه به صورت نقدی و کالایی، به یکی از مهم‌ترین سیاست‌های حمایتی دولت تبدیل شده است که تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد و جامعه داشته است.

در نهایت، واریز یارانه می‌تواند یک ابزار مفید برای حمایت از اقشار کم درآمد باشد، اما کارشناسان بر این باورند که پرداخت یارانه باید با دقت و برنامه‌ریزی مناسب اجرا شود تا از بروز مشکلات و چالش‌های بعدی جلوگیری شود.

سرپرست هر خانوار می‌تواند در وبگاه hemayat.mcls.gov.ir دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در خصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود ببیند.

دهک فعلی خود را با کد ملی استعلام بگیرید

برای استعلام دهک بندی یارانه معیشتی با کد ملی، باید سرپرست خانوار کد ملی اعلامی را به سایت سامانه حمایت ارسال و استعلام آن را دریافت نماید.

برای استعلام مطابق روش ذیل اقدام نمایید:

۱. ورود به سامانه حمایت به نشانی hemayat.mcls.gov.ir

۲. انتخاب گزینه «ورود به سامانه حمایت»

۳. نمایش پنجره ورود به سامانه حمایت معیشتی

۴. ورود به گزینه وضعیت یارانه

۵. دریافت استعلام

استعلام دهک بندی خانوار

استعلام اطلاعات خانوار با کد ملی و پاسخ به پرسش هایی نظیر اینکه چگونه متوجه شوم دهک چندم هستم از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰، میسر می باشد. برای استعلام دهک بندی یارانه با کد ملی، سرپرست خانوار باید، وارد سامانه حمایت hemayat.mcls.gov.ir شده و پس از ورود به حساب کاربری خود، گزینه وضعیت اقتصادی خانوار را انتخاب کند.

با توجه به اینکه مشاهده دهک خانوار، بر تعلق یا عدم تعلق یارانه و استفاده از برخی تسهیلات کمکی دولت، توسط شهروندان، تاثیر دارد، لازم است تا فرد، از دهک بندی خود، مطلع گردد و در صورت نیاز، برای تغییر آن، اقدام به ثبت اعتراض به دهک بندی، نماید.

لذا دولت، روش های الکترونیکی و غیر الکترونیکی را مورد پیش بینی قرار داده تا افراد خواستار استعلام دهک بندی و اعتراض به آن، بتوانند با روش های طراحی و اجرا شده، دهک بندی خود را استعلام نموده و در صورت نیاز، با ثبت اعتراض، تقاضای تغییر آن را داشته باشند.

از آنجا که روش های استعلام دهک بندی خانوار و پاسخ به این پرسش که دهک چندم هستم؛ پیچیدگی های مخصوص به خود را دارد، در اندیشه معاصر، روش ها، سایت و نحوه استعلام دهک بندی خانوار با سه روش استعلام دهک بندی خانوار با کد ملی، استعلام دهک خانوار با کد دستوری، استعلام دهک بندی خانوار با تلفن گویا مورد بررسی و توضیح قرار گرفته است و علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانند، ادامه مقاله را دنبال کنند.

 روش های استعلام دهک بندی خانوار و پرسش هایی نظیر اینکه چگونه متوجه شوم دهک چندم هستم؟، اغلب از سوی افراد متقاضی ثبت اعتراض به دهک بندی و تقاضای تغییر آن، مطرح می گردد. لذا در این تیتر از مقاله دینا، روش های استعلام دهک بندی خانوار، نام برده شده و جزئیات هر روش، در تیترهای بعد مقاله، توضیح داده خواهد شد. این روش ها عبارتند از:

شایان ذکر است، در تمامی روش های فوق الذکر، متقاضی استعلام دهک بندی خانوار، باید از اطلاعات مربوط به کد ملی سرپرست خانوار، برخوردار بوده و برخی از این روش ها، صرفا باید، از طریق شماره همراه سرپرست خانوار، انجام گیرند تا نتیجه استعلام، به فرد، نمایش داده شود.

سایت استعلام دهک بندی یارانه خانوار

راه اندازی سامانه ای جهت استعلام آنلاین و برخط مشاهده دهک بندی خانوار از جمله مثبت ترین اقدامات دولت، در ماه های اخیر بوده و تمامی متقاضیان استعلام دهک بندی خانوار و افراد مطرح کننده این پرسش که چگونه متوجه شوم کدام دهک هستم؟ به راحتی می توانند، در کوتاه ترین زمان ممکن، دهک بندی خانوار خود را به صورت آنلاین، استعلام کنند.

سامانه استعلام دهک بندی که از طریق آدرس hemayat.mcls.gov.ir، در دسترس متقاضیان است، سایت استعلام دهک بندی یارانه خانوار نامیده می شود و تنها افرادی که سرپرست خانوار آن ها، اقدام به ثبت نام و تشکیل حساب کاربری در این سایت، و احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نموده می توانند، اقدام به استعلام دهک بندی خانوار نمایند.

شایان ذکر است، امکانات سامانه حمایت hemayat.mcls.gov.ir یا سایت استعلام دهک بندی یارانه، محدود به استعلام برخط و آنلاین دهک بندی نبوده و افراد می توانند، اعتراضات خود به دهک بندی و درخواست تغییر آن را نیز از طریق این سامانه، ثبت نمایند. بنابراین استعلام یارانه با کد ملی سرپرست از طریق سامانه حمایت دهک بندی امکانپذیر بوده و متقاضی از این طریق می تواند استعلام یارانه را گرفته و در صورت اعتراض داشتن می تواند درخواست خود را در قسمت بررسی وضعیت که در قسمت های بعدی توضیح داده خواهد شد، ثبت نماید.


ت ت
کدخبر: 237533 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها