کاهش فشار بازار ارز؛ قیمت دلار کاهش می یابد

اگر عضویت ایران در FATF تصویب شود، می‌تواند بهبود قابل توجهی در نقل و انتقالات مالی بین‌المللی داشته باشد و فشار بازار ارز را کاهش دهد.

کاهش فشار بازار ارز؛  قیمت دلار کاهش می یابد

به گزارش منیبان؛ بازار ارز نقدی و دیجیتال که در روز سه‌شنبه شاهد حضور گسترده خریداران و نوسان مثبت قیمت‌ها بود، با آغاز معاملات روز چهارشنبه از حالت هیجانی خارج و به آرامش رسید؛ روندی که در پی آن دلار هرات نوسان رفت و برگشتی داشت و با قیمت ۶۱ هزار و ۹۰۰ تومان بازگشایی کرد و در نهایت به ۶۱ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. دلار تهران هم با نوسانات رفت و برگشتی بین 61 هزار و 350 تومان و 61 هزار و 550 تومان قرار گرفت و در نیمه دوم معاملات، با نوسان مثبت 61 هزار و 750 تومان خرید و فروش شد.

قیمت درهم امارات هم با نیم نگاهی به نوسانات دلار در هرات و تهران، با گپ مثبت 150 تومانی با قیمت 16 هزار و 900 تومان بازگشایی کرد و ابتدا با نوسان مثبت تا 16 هزار و 980 تومان بالا رفت، اما نتوانست وارد کانال 17 هزار تومان شود و مجدداً به 16 هزار و 850 تومان کاهش یافت و در نیمه دوم معاملات به 16 هزار و 980 تومان رسید.

بازار رمزارزها هم طی روز گذشته شاهد نوسان محسوس قیمت تتر و بیت کوین بود. نرخ تتر که پیش از آغاز معاملات روز چهارشنبه، حوالی 64 هزار تومان بود؛ با آغاز معاملات از حالت هیجانی خارج و در کانال 62 هزار تومان تثبیت شد. تتر در 24 ساعت گذشته با نوساناتی بین 61 هزار و 800 تا 62 هزار و 800 تومان مواجه بود و در لحظه نگارش گزارش 62 هزار و 600 تومان معامله شد. معامله گران فنی معتقدند این تغییرات نشان‌دهنده هیجان موجود در بازار است که تحت تأثیر نوسانات دلار و شرایط ژئوپلیتیکی رخ داده است. بیت‌کوین هم در 24 ساعت گذشته بین 60 هزار و 200 تا 62 هزار و 480 دلار نوسان داشت و در حال حاضر در 61 هزار و 350 دلار معامله می‌شود. تحلیلگران معتقدند که در صورت تثبیت قیمت بیت کوین بالای 61 هزار دلار، امکان صعود به سطوح بالاتر وجود دارد.

​بازار رسمی ارز هم شاهد افزایش قیمت‌ها بود و دلار نیمایی به روند افزایشی خود ادامه داد و به ۴۶ هزار و ۸۶۸ تومان رسید. همچنین، دلار در مرکز مبادله با نرخ ۴۹ هزار و ۸۲۰ تومان قیمت‌گذاری شد. یورو نیز با افزایش به ۵۵ هزار و ۱۳۷ تومان معامله شد و درهم امارات در مرکز مبادله ۱۳ هزار و ۵۶۵ تومان ارزش‌گذاری شد.

یکی از اخبار تأثیرگذار در بازار ارز روز گذشته، اظهارات محمد جعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، مبنی بر ارسال نامه هماهنگی برای عضویت ایران در FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. اگر عضویت ایران در FATF تصویب شود، می‌تواند بهبود قابل توجهی در نقل و انتقالات مالی بین‌المللی داشته باشد و فشار بازار ارز را کاهش دهد.

معامله‌گران فنی ادعا می‌کنند بازار پس از اخبار سیاسی اخیر، وارد اصلاح شد و براساس بررسی‌ها، کف حمایتی دلار در محدوده ۶۱ هزار تومان قرار دارد و این سطح حمایت مهمی برای تثبیت قیمت محسوب می‌شود. به عقیده این گروه اولین سطح حمایتی دلار هرات 61 هزار و 300 تومان است و با رسیدن قیمت به این سطح و ورود خریداران به بازار،‌ از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری خواهد شد. این سطح از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در معاملات قبلی به عنوان نقطه بازگشتی قوی عمل کرده است. مرز مقاومتی مهم دلار هرات هم در 62 هزار و 100 تومان قرار دارد. 

به عقیده تکنیکالیست‌ها، مرز حمایت مهم دلار تهران هم در 61 هزار و 400 تومان است و در صورت فتح این مرز توسط اسکناس آمریکایی، فشار خرید افزایش خواهد یافت. این مرز حمایتی نقش مهمی در حفظ ثبات قیمت در کوتاه‌مدت خواهد داشت.

منبع: اقتصادنیوز


ت ت
کدخبر: 239771 تاریخ انتشار
منبع اقتصادنیوز
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها