دو رکن اصلی تبدیل شعار تولید به فرصت ملی؛ حل چالش‌های پس از تولید و شفافیت اطلاعاتی

کارشناس اقتصادی گفت: جغرافیا می‌تواند شعار امسال را به فرصتی بی‌بدیل برای رونق تولید و صادرات تبدیل کند، مشروط بر آن‌که نه تنها تولیدکننده را با چالش‌های فروش تنها نگذاریم،

دو رکن اصلی تبدیل شعار تولید به فرصت ملی؛ حل چالش‌های پس از تولید و شفافیت اطلاعاتی
پیشنهاد ویژه
به گزارش منیبان، وحید حاجی‌آقازاده کارشناس مسائل اقتصادی و تجاری نخستین چالش پیش‌روی شعار سال را «غفلت از مرحله پس از تولید» عنوان کرد و گفت: نگاه حاکمیت همواره معطوف به راه‌اندازی واحدهای تولیدی است، اما برای مردم که هسته مرکزی این شعارند، مسئله اصلی سوددهی و فروش است. همان‌طور که مقام معظم رهبری با تأکید بر اصلاح معیشت، هدف نهایی سرمایه‌گذاری در تولید را بهبود زندگی مردم دانسته‌اند، تصمیم‌سازان نیز باید ریل گذاری و ملاحظه دقیق سودآوری و فروش تولیدی ها را به‌عنوان معیار موفقیت در نظر گیرند نه صرفِ تاسیس و راه اندازی تولید.وی با اشاره به موقعیت استثنایی ایران در همسایگی با ۱۵ کشور، افزود: این جغرافیا می‌تواند شعار امسال را به فرصتی بی‌بدیل برای رونق تولید و صادرات تبدیل کند، مشروط بر آن‌که نه تنها تولیدکننده را با چالش‌های فروش تنها نگذاریم،بلکه با بازار شناسی و بازار سازی های واقعی،به صادرات همین دست از تولیدی ها برسیم و تجربه‌ی ما در آراد برندینگ نشان داده است که همراهی تولیدکنندگان تا مرحله سودآوری، نه‌تنها از ورشکستگی‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه سرمایه اجتماعی نظام را تقویت می‌نماید.این کارشناس اقتصادی محور دوم را «عدم وجود بستر اطلاعاتی شفاف برای سرمایه‌گذاران» دانست و هشدار داد: داوطلبان تولید امروز با داده‌های ناقص و هیجانی وارد میدان می‌شوند. واقعیت این است که دولتی‌ها درک درستی از تجارت و تجارت مدرن ندارند و اگر پایگاهی برای انتقال تجربه‌های عملیِ غیرکتابخانه‌ای ایجاد نشود، شاهد هجوم ناآگاهانه به بازارهای اشباع‌شده خواهیم بود. نتیجه این روند، تکرار فاجعه بورس مرداد ۹۹ و از دست رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری مردمی است.
 
حاجی‌آقازاده با اشاره به سابقه‌ی مجموعه تحت مدیریتش در آموزش هزاران تولیدکننده و تاجر از سراسر کشور، و برگزاری جلسات رایگان ۱۴ ساعته روزانه برای علاقه‌مندان، تصریح کرد: حل این چالش‌ها فقط به بخشنامه‌های دولتی نیاز ندارد، بلکه باید از تجربه‌های میدانیِ بخش خصوصی غیرانحصاری بهره گرفت. ما در آراد برندینگ آماده‌ایم بازوی مشورتی و اجرایی تمام نهادهای حاکمیتی و تصمیم‌گیرانی که دل در گرو نظام دارند باشیم و پیش شرط موفقیتِ دغدغه‌مندان در حاکمیت، پرهیز از واگذاری این عرصه‌ها به مجموعه‌هایی است که در جریان‌سازی‌های اجتماعی ناکارآمد بوده و صرفاً به سودجویی قبیله ای و بنگاهداری شخصی مشغولند.وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به سالی پربار برای ایران، افزود: اگر خواست مردم از تولید را درک کنیم و به‌جای تکیه بر شعارهای کلیشه‌ای، مسائل واقعی اقتصاد را حل کنیم، شعار سال جاری می‌تواند آغازی بر جهش اقتصادی پایدار باشد.

ت ت
کدخبر: 268661 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین